fiskespö till barnbarnet - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

fiskespö till barnbarnet

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• fiskespö till barnbarnet

vad skulle vara vettigt att köpa för spö sett till en 3 åring, har kikat lite på ABUs lilla barn sett, glasfiberspö l = ca 1,20 med en inkapslad rulle.
    eller är jag lite för tidigt ute att lära henne fiskets ädla konst, ja jag vet att det finns billigare alternativ, som ett vanligt metspö m.m.

Skulle säga att det viktigaste är att hen får fisk, det är ju det som gör att dom vill testa igen. Så ett metspö med mask är nog inte ett dumt val.
    Min ena dotter fick ett SPÖ, inkapslad historia med blinkande lampor när man frikopplar rosa klinga och en prinsessa på rullen (vad kan gå fel med det till en 3 årig tjej),men att kasta var svårt för henne. Slutade med ett flöte o mask på det spöt och hon fick sin första aborre direkt!

Kommentera

Tror också på metspö i den åldern. Eller bara köpa en metrev och ta en slypinne och meta med. Sen göra brasa och grilla lite körv.
      C&R hit och C&R dit Det är egentligen bara sunt förnuft som gäller

Bli medlem i Sportfiskarna Här!
      Svar på vanliga frågor hittar ni Här
      Fiskesnacks regler hittar ni Här
      Gilla Fiskesnack.com på Facebook http://www.facebook.com/Fiskesnackcom

Kommentera

Skulle också satsa på metspö. Äldsta grabben på 7 kan kasta rätt bra, men skulle inte försöka lära min 3,5åring. Började med äldsta grabben när han var 5 med en inkapslad.

Beroende på temperament så kan metspö funka, vad jag menar är hur länge dom har tålamod innan det nappar...

Kommentera

Det viktigaste är att man inte ägnar sig åt eget fiske utan helt går in för att agera ghillie åt barnet.

Kommentera

Köpte ett haspelset åt äldsta grabben när han var 4. Lärde sig kasta hyfsat den sommaren. Det lossnade däremot rejält sommaren efter. Tyvärr är det inte bara kastteknik, tålamodet är en bristvara i den åldern. Oftast är det jag som får kasta medans han pysslar med annat och när jag väl får hugg lämnar jag över spöt. Denna sommar tog han sin första gädda på kast själv.

Till en treåring hade jag nog kört mete.

Kommentera

Jag skulle satsa på ett toppknutet metspö och köra mete med mask i vår/sommar. Tror det viktigaste för att tycla det är roligt är att det händer något.
              http://enamatorfiskare.blogspot.se
              Instagram enamatorfiskare

Kommentera

Detta kit fungerade för mitt då 4-åriga barnbarn att kasta med och han fick flera abborrar första sommaren .

Nu är han 5 år och fisketokig , det är jag som tröttnar först numera .
                Spiggpimplare

Kommentera

ja det är nog som ni säger, ett 3 m metspö är nog best i den åldern det viktigast är ändock att det är lett att hantera och att det nappar + lite saft och bullar.
                  så blir det nog trevliga små utflykter i sommar.
                  ett stort tack till er alla
                  /stefan

Kommentera

Mina barnbarn kommer av tomten att få varsitt 7-fots telespö i glasfiber (mer oömt än kolfiber), en enkel haspelrullef ylld med 0,25 mm nylonlina och sedan litet prylar (sänken, flöten krokar etc för att meta (främst abborre) med morfar i vår. Blir det succé så har vi sedan strömmingen att se fram emot. I båda fallen rör det sig om fiske som inte kräver så mycket (eller många) kast men bör kunna ge sprattel i linan. I sommar kan vi meta flundra. När de blivit varma i fiskarkläderna och lärt sig kasta så kan vi börja med drag och spinnfiske. De är så unga att det knappast är någon brådska utan vi får ta det hela i deras takt.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Gäddhängke, 2006-11-14, 19:27
                    64 svar
                    15 181 visningar
                    1 gilla
                    Senaste inlägg .art
                    av .art