Öringfiskare , hur var ert 2017 ? Nedräkning mot 1/1 för oss i sydväst. - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Öringfiskare , hur var ert 2017 ? Nedräkning mot 1/1 för oss i sydväst.

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Öringfiskare , hur var ert 2017 ? Nedräkning mot 1/1 för oss i sydväst.

Vore kul o få lite info från er som jagat öringen runt våra kuster. Hur har ni lyckats , några PB-n , bra el svårt år ( det är aldrig dåligt bara jävligt långt mellan huggen ). Vilka reflektioner gör ni ?
    Har hört att det var ett bra sommarfiske på sydkusten , det var gott om tobis och ganska låga vattentemperaturer.
    Pratade med Morten Valeur ( känd flugbindare av kustflugor) som sa att fisket varit svårt i Danmark men att det kommit igång sent på hösten , fritt i Danmark året runt - jag är inte bitter. Tycker själv att det varit ett svårt år . Kör med bombarda och fiskar uteslutande havet, från norr om Helsingborg i söder och upp mot Falkenberg i norr. Kändes som om det var ont om mat för öringen i våra trakter , kanske var det skälet till att utdelningen var mager. Ngn som har " bättre " förslag/idéer.
    En sak är säker nästa år kommer o bli kanon , eller ?
    Må väl och hoppas ni får ett gött 2018.
    Peter B

Dåligt för mig. Ofta väldigt blåsigt, inte kul på öppen kust jag bor i dina trakter btw. För blåsigt för att det ska vara trevligt då hoppar jag över. Har målat på huset. Värdefull fisketid försvinner. Men man är ju en sjuk människa. En månad kvar nu tills det öppnar i Skåne. Börjar bli laddad nu. Kommer köra mycket med märlor i början. Sugen på en sväng till Danmark. Det var förresten lite bättre precis innan säsongen stängde. Men 2018! Det blir ett bra år! Skitfiske och tack för alla fina rapporter förresten! Jag kör haspel eller flugfiske men borde väl köra bomba ibland också.
    Jag tror på Leif. Dessutom tror jag på Göran, Erik och Elanen. Robert Lind i Kramfors, vem fn är det?

Kommentera

Jag brukar lägga några pass per år både under vår, sommar och höst. Har väl mest reflekterat över att makrillen verkar varit betydligt färre i år än 2016 men min utdelning på öring har varit magrare den med. Kör uteslutande spinnfiske men började i år att köra med upphängare också.
      http://enamatorfiskare.blogspot.se
      Instagram enamatorfiskare

Kommentera

Fisket i Stockholms skärgård var riktigt bra i våras, trögare nu under höstsäsongen. Endast fiskat i skärgården ett par år så har inte så mycket underlag att jämföra med, under tävlingsdagen Grinda Open hade jag turen att få tre öringar (varav en över godkänd längd), för mig ett oväntat bra resultat.

Kommentera

Bara hoppas att du blir drabbad av öringfeber. Många som fiskat under en längre tid i Sthlms skärgård vittnar om ett allt sämre fiske under en lång tid. De som var aktiva under 80 tal o 90 tal pratar ofta om bra fångster och stora fiskar. En viss förbättring hörs från olika håll - hoppas det stämmer . Vetenskaplig statistik på detta är väl närmast omöjligt att få fram. Vad som förvånade mig var att det verkade va väldigt mycket fenklippt fisk som fångas - vilket va nytt för mig. Hade inte kunskap om detta - stämmer det? Hos oss södra västkusten är det väldigt sällsynt med fenklippt öring kan inte påminna mig om att jag fått ngn på många år.Hör av er oavsett om ni kör med fluga,bombarda eller stålbit.
          Förra året gjorde jag 172 dgr på kusten - inte alla mot öring. En del i min närhet säger skaffa dig ett liv mitt svar är rakt o enkelt : det är mitt liv.
          Peter B

Kommentera

[QUOTE=Peter B;1117964
            Vad som förvånade mig var att det verkade va väldigt mycket fenklippt fisk som fångas - vilket va nytt för mig. Hade inte kunskap om detta - stämmer det?
            Peter B[/QUOTE]

Vanligt förekommande att odlad havsöring i 'Stockholmsområdet' med omnejd fettfeneklipps som liten innan utplantering.

Exempelvis all öring som sätts i Dalälven och Sthlm ström samt åarna runt hufvudstaden är fettfeneklippt.
            Vissa öringar har t o m klippt bukfena, höger el vänster.
            Dock inte lika vanligt. (Tack o lov)

Ni på västkusten fiskar till större del på ett vilt havsöringsbestånd.

Har själv vart med på en västkustpremiär är nog 10tal år sedan, kompisarna hade pratat om hur svårt de var att få någon godkänd öring..
            Jag inledde det årets premiär med en 52cm fin hanfisk samt en mindre öring så jag var mer än nöjd när polarna som är inbitna västkustfiskare kammade noll.

Kommentera

Det är ungefär 50/50 fenklippt respektive vild fisk där jag fiskar.

Kommentera

Är det någon som har koll på varför vi på norra västkusten får fiska öring en viss period, skåningarna får börja tidigare och ni på östkusten kan fiska ännu längre tid?
                http://enamatorfiskare.blogspot.se
                Instagram enamatorfiskare

Kommentera

Ursprungligen postat av Peter B Visa inlägg
                  Bara hoppas att du blir drabbad av öringfeber. Många som fiskat under en längre tid i Sthlms skärgård vittnar om ett allt sämre fiske under en lång tid. De som var aktiva under 80 tal o 90 tal pratar ofta om bra fångster och stora fiskar. En viss förbättring hörs från olika håll - hoppas det stämmer . Vetenskaplig statistik på detta är väl närmast omöjligt att få fram. Vad som förvånade mig var att det verkade va väldigt mycket fenklippt fisk som fångas - vilket va nytt för mig. Hade inte kunskap om detta - stämmer det? Hos oss södra västkusten är det väldigt sällsynt med fenklippt öring kan inte påminna mig om att jag fått ngn på många år.Hör av er oavsett om ni kör med fluga,bombarda eller stålbit.
                  Förra året gjorde jag 172 dgr på kusten - inte alla mot öring. En del i min närhet säger skaffa dig ett liv mitt svar är rakt o enkelt : det är mitt liv.
                  Peter B
                  172 dagar. Det var inte dåligt må jag sägA! , Hur många napp har det blivit på dessa fiskepass? Hur får du det att gå ihop med arbete ,familj mm?

Kommentera

Öringåret 2017.
                    Kul att ni hänger på tråden och bra info , jag lär mig alltid ngt nytt.
                    Ang fisketider/fredning , gamla bestämmelser som i vissa fall känns mossiga. Tror att det är länsstyrelserna som satt datum och geografiska gränser.
                    Det som är bra på hemmaplan är max 2 fiskar per dag ,måttet kunde renodlas till 50cm över allt. Danmark har fritt fiske året runt med tydliga fredningsområden som många ggr är utmärkta på de fysiska fiskeplatserna . Däremot tycker jag deras minimimått på 40 är alldeles för lågt. Jag skulle gärna se att vi kunde starta 1/1 på västkusten. Fiske året runt , ja kanske bara ett problem då hade jag inte känt det där goa suget som infinner sig innan premiären. ( hade nog gott o leva med ).
                    Frågan var hur jag får ihop det 172 dgr 2016 : barnen är stora och bor på annan ort , lever ensam , inte p.ga. fisket , styr min tid själv. Kan i viss mån styra jobbetider. Hur många napp - omöjligt o svara på men 2016 gav 52 godkända blankfiskar med ett nytt PB 4.5 kg. Räknar inte de mindre öringarna eller färgad fisk men de mindre sk. grönländarna va väldigt många detta år. Fanns dagar i slutet av september då jag fick 25-30 per pass .Öringen stod på vissa lokaler i stim när vinden låg konstant . Storlek 25cm upp mot mått och så klart enstaka blanka som va större. I år däremot väldigt få småöringar innan " stängning ".
                    Räknar med att stå i vattnet på nyårsdan om inte det fullständigt blåser sönder eller om kung Bore tagit över södra Sverige.
                    Bara kul om ni kommer med synpunkter , funderingar . Jag sitter inte på några facit bara på mina erfarenheter som jag delar med mig om ngn vill.
                    Må väl - Peter B

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Gäddhängke, 2006-11-14, 19:27
                    64 svar
                    15 019 visningar
                    1 gilla
                    Senaste inlägg .art