Spön och kastlängder - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Spön och kastlängder

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Ursprungligen postat av Kulfisk Visa inlägg
    Hur långa spön har de som tävlar i att kasta långt?
    vid surfcasting så använder man enormt långa spön. 11-12 fot har jag vid flera tillfällen sätt användas. I vintras var jag i NZ och hittade ett spö i en butik som var 18 fot. Det är sjukt långt

Från Wikipedia: Surfcasting is a casting technique which separates the surfcaster from the ordinary shore, pier, or boat fisherman. Extremely long rods are frequently employed to extend the length of the cast, while specialized, two-handed casting techniques are used to cast the lure or bait the added distances required in Surfcasting is a casting technique which separates the surfcaster from the ordinary shore, pier, or boat fisherman. Extremely long rods are frequently employed to extend the length of the cast, while specialized, two-handed casting techniques are used to cast the lure or bait the added distances required in many cases to reach feeding inshore fish. In these casts the entire body, rather than just the arms, are utilized to deliver the cast. In addition to standard two-handed casts, veteran surfcasters may also resort to the pendulum cast (derived from tournament casting contests) to achieve added distance - in some cases exceeding 700 feet. cases to reach feeding inshore fish. In these casts the entire body, rather than just the arms, are utilized to deliver the cast. In addition to standard two-handed casts, veteran surfcasters may also resort to the pendulum cast (derived from tournament casting contests) to achieve added distance - in some cases exceeding 700 feet.

700 fots kast.! Det är lååååångt!!!!
    Senast ändrad av Mankan G; 2017-11-19, 14:15.
    "Gudarna draga ej från människans utmätta levnad de timmar som ägnats åt fiske" citat från en Babylonsk inskrift från 2000 f. Kr

Kommentera

De är ju helt klart att långa spön kastar längre då accelerations sträckan blir längere o där av snabbare linespeed...

Kommentera

Ursprungligen postat av Linespeed Visa inlägg
        De är ju helt klart att långa spön kastar längre då accelerations sträckan blir längere o där av snabbare linespeed...
        Om det bara vore så enkelt..

Hur snabbt man kan få spötoppen att röra sig i det ögonblick linan släpps är beroende av många faktorer. Talar vi om beten/sänken i +100 gramsklassen så blir muskelstyrkan ganska snart en faktor. Det är inte alla som kan hantera ett femtonfots surfspö med ett tvåhektos sänke. Inte ens många och det ä'r ännu färre som skulle kunna kasta sänket längre med ett sådant spö än med en tolvfotare. Eller tiofotare.

Utöver muskelstyrka så är timing ett problem.Det problemet blir, med långa spön, mer kännbart ju lättare beten och mjukare spön det handlar om. I viss mån kan man kringgå det problemet genom att tillverka spön med extrem toppaktion, tex ett tolvfots spö för ultralätta beten där den del av spöt som böjer sig i kastet inte är längre än på ett femfots UL-spö (men sådana spön är svåra att hitta).

Sedan gäller ju, som alltid, förutsättningen "allt annat lika". För en given betesvikt kan ju ett välbyggt femfotsspö kasta bättre än ett mindre väl hopkommet åttafots.

När det sedan handlar om praktiskt fiske så har vi även annat än betets/tacklets vikt att ta hänsyn till. Med tex en strömming som bete så är det ju ointressant vilket spö som skickar iväg strömmingen längst om inte resten av tacklet landar på samma ställa (och helst samtidigt).

Kommentera

Allt handlar tillslut om kastteknik o anpassa spö till tätt fisketillfälle... Har ingen erfarenhet av surfcasting....men! Fiska med 15-18fots 2-hands flugspö är ju inte överdrivet ansträngande men kan bli sjukt jobbigt vid brist av bra teknik....inte minst sjunklinefiske.

Spinnfluga står ju folk i Älvkarleby hela dagarna o dundrar långa kast me 40-120g sänken o de är inte ens jobbigt... Med samma spö!!

Tyvärr måste jag meddela att de är verkligen så enkelt att kastteknik o anpassad spö/rulle löser problemet..
          Senast ändrad av Linespeed; 2017-11-19, 18:17.

Kommentera

Gisses. Det var ett teoretiskt resonemang ang de fysika lagar som styr spölängdens påverkan på kastlängder. I praktiken tillkommer givetvis en mängd andra faktorer.

Självklart gäller allt annat lika. Ett bra kortare spö med rätt anpassade komponenter i form av rulle, lina och bete samt med rätt teknik kommer du att kasta längre än med ett dåligt byggt spö med tveksamma komponenter eller dålig kastteknik. Ansåg när jag skrev mitt inlägg tidigare och anser det fortfarande att det är för självklart för att ens behöva nämna det.

Har du istället rätt komponenter, ett bra spö och bra OCH anpassad teknik så kommer du alltid att kasta längre med ett längre spö. Det är just därför surfcastarna och de som sysslar med längdrekord i casting använder just långa spön.

Självklart gäller det att sedan se över sin egen situation. Muskelmassa, teknik, behov och alla annat varierar. Därför har jag själv ett antal spön att välja mellan. Skulle inte drömma om att släpa ut 9+ fots havsöringsspöt till mina lilla aborrsjö. Teoretiskt skulle jag ha nytta av den större yta jag skulle kunna täcka med det längre spöt men det finns helt enkelt inte plats att svinga ett så pass långt spö vid sjöns stränder. Knappt att ett 6 fots smidigt spö får plats. Jag får i praktiken till längre kast med det kortare spöt då det går att använda under trädgrenar och annan bråte.Och vice versa. Jag har mycket mer nytta av mitt havsöringsspö på stränderna där jag letar havsöring för att täcka av en större yta än vad jag kan göra med mitt lilla UL spö anpassat för aborre.
            Senast ändrad av Mankan G; 2017-11-19, 18:38.
            "Gudarna draga ej från människans utmätta levnad de timmar som ägnats åt fiske" citat från en Babylonsk inskrift från 2000 f. Kr

Kommentera

Ursprungligen postat av Mankan G Visa inlägg
              Gisses. Det var ett teoretiskt resonemang ang de fysika lagar som styr spölängdens påverkan på kastlängder. I praktiken tillkommer givetvis en mängd andra faktorer.

Självklart gäller allt annat lika. Ett bra kortare spö med rätt anpassade komponenter i form av rulle, lina och bete samt med rätt teknik kommer du att kasta längre än med ett dåligt byggt spö med tveksamma komponenter eller dålig kastteknik. Ansåg när jag skrev mitt inlägg tidigare och anser det fortfarande att det är för självklart för att ens behöva nämna det.

Har du istället rätt komponenter, ett bra spö och bra OCH anpassad teknik så kommer du alltid att kasta längre med ett längre spö. Det är just därför surfcastarna och de som sysslar med längdrekord i casting använder just långa spön.

Självklart gäller det att sedan se över sin egen situation. Muskelmassa, teknik, behov och alla annat varierar. Därför har jag själv ett antal spön att välja mellan. Skulle inte drömma om att släpa ut 9+ fots havsöringsspöt till mina lilla aborrsjö. Teoretiskt skulle jag ha nytta av den större yta jag skulle kunna täcka med det längre spöt men det finns helt enkelt inte plats att svinga ett så pass långt spö vid sjöns stränder. Knappt att ett 6 fots smidigt spö får plats. Jag får i praktiken till längre kast med det kortare spöt då det går att använda under trädgrenar och annan bråte.Och vice versa. Jag har mycket mer nytta av mitt havsöringsspö på stränderna där jag letar havsöring för att täcka av en större yta än vad jag kan göra med mitt lilla UL spö anpassat för aborre.
              Gillar att folk ska försöka peta hål på fysikens lagar med resonemang som ''Jo men om man sträckte sig när man spelade squash dagen innan, då kastar man inte långt...''

Annars väldigt bra förklarat.

Kommentera

Ursprungligen postat av F Sjöborg Visa inlägg
                Gillar att folk ska försöka peta hål på fysikens lagar med resonemang som ''Jo men om man sträckte sig när man spelade squash dagen innan, då kastar man inte långt...''

Annars väldigt bra förklarat.
                Haha. tack!. Ibland är det så att jag börjar undra över.....

Kommentera

Haha. tack!. Ibland är det så att jag börjar undra över..
                  Ska vi göra fysiken mer komplicerad så har du mest kraft närmast kroppen.
                  Ungefär från att du har handen du håller rullen med vid axeln fram till armen är rak.
                  Senast ändrad av jorgen.mansson; 2017-11-23, 14:49.

Kommentera

Jag har flugfiska absolut till största delen men de har blivit en del spinnfiske varje säsong menjag kastar precis med samma teknik som med 2 hands flugspö o kortare ul haspel samma teknik som enhands flugspö...

I princip är de samma teknik både enhands o 2 hands flugspö...överarmen gör samma rörelse o underarmen drar i butten..

Enlig mig den optimala sättet att kasta vare sig de är spinn el flugspö..

Göran Andersson visar exempel på grundteknik.....helt genialt o funkar till alla kast.

Kommentera

Enlig mig den optimala sättet att kasta vare sig de är spinn el flugspö..
                      Jag trycker ifrån mer med kastarmen så den är rak och försöker se till att spöet står i rät vinkel med armen när jag släpper betet.
                      Draget ska ta lina från rullen utan att bli påverkad av spöets rörelse när jag släpper, spöet ska ha laddat klart när draget far iväg,
                      jag ser ingen anledning att spöet jobbar efter att jag släppt iväg draget då blir det bara skatbo och andra jäkelskap...

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Gäddhängke, 2006-11-14, 19:27
                      64 svar
                      15 019 visningar
                      1 gilla
                      Senaste inlägg .art
                      av .art