Man snackar ofta om att spön kastar ned till en viss vikt tex 40-110 gram. Jag fiskar ju en del och har en del spön men jag upplever det ofta att spön går utmärkt att kasta långt under angiven kast vikt utan avsevärd förlorad kast längd! Har bla ett styvt Daiwa spö som är speccat till 180 gram! Jag kastar 20 grams beten utmärkt med detta! Rullstorlek och lin-diameter är viktigare aspekter! Visst är det bättre att ha ett spö som är avsett för 20g vikter, men ändå!
Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
Spön och kastlängder
Collapse
X
-
Hade tidigare ett 9 fot Shimano Vengeance 15-40g som jag bland annat hade till spinnare på 7g utan problem trots att jag använde grov flätlina (0,28mm). Fick ut riktigt långa kast med det.
Använder numera ett 10 fot Shimano Speedmaster CX 21-56g med 0,24 flätlina och det går fortfarande galant att kasta lättare prylar men det är aningen styvt för 7g spinnare fast kastlängden är fortfarande suverän med tanke på klassningen på spöt. Som Kulfisk säger så hjälper nog spölängden ganska mycket + att det är en ganska mjuk klinga. Går jag ner på under 7g så finns det ingen flex kvar i kasten så det händer inte mycket.
Edit: Har haft spolen fylld precis till gränsen när jag har fiskat så det har nog bidragit ganska mycket till kasten. Linval spelar en ganska stor roll har jag också märkt, körde 0,28 J-Braid X8 på en Shimano Symetre 4000 till första spöt som var en riktigt grym kombination, gav långa och kontrollerade kast.Senast ändrad av simonoscekman; 2017-11-16, 23:54.
Kommentera
-
Ursprungligen postat av ArcticDreamer Visa inläggMan snackar ofta om att spön kastar ned till en viss vikt tex 40-110 gram. Jag fiskar ju en del och har en del spön men jag upplever det ofta att spön går utmärkt att kasta långt under angiven kast vikt utan avsevärd förlorad kast längd! Har bla ett styvt Daiwa spö som är speccat till 180 gram! Jag kastar 20 grams beten utmärkt med detta! Rullstorlek och lin-diameter är viktigare aspekter! Visst är det bättre att ha ett spö som är avsett för 20g vikter, men ändå!
Kommentera
-
De där e ju inte hela sanningen... Även mjukare spön kastar långt om inte längre än styva...
Kastar du me lätt bete så kommer inte spöt ladda optimalt utan att ta i för kung o fosterland...
Spön med lång buttdel har stor fördel i kastlängder då man kan dra i butten.. Precis samma kastteknik som med 2-hands flugspö..
Kommentera
-
Vissa äldre spön med helaktion kan kasta långt trots lätta beten. Detta är för att de tunga komponterna i kombination med långsamma materialet i klingan gör att du kan ladda klingan med sin egenvikt. Mycket svårare att göra med ett toppigt superlätt spö. Annorlunda uttryckt, ju djupare aktion dessto större spann på kastvikt.
Kommentera
-
Ursprungligen postat av jorgen.mansson Visa inläggMitt Daiwa Procaster 150 gr kastar 40 gr riktigt långt....
Kommentera
-
Styva spön kastar långt? Vad är det för uttalande? Det är som att säga att stora båtar går fort.
Vidare till TS frågeställning: jag vet inte vad varje tillverkare har för referenser när dom lägger den rekommenderade kastvikten men jag vill gärna tro att man syftar till de område där spöt presterar som bäst. Detta innebär inte per definition att spöt inte kan kasta tyngre eller lättare beten.
Kommentera
Foton
Collapse
-
av HejtjofluxenHejsan!
Mitt ex lämnade kvar detta spö i min garderob för över två år sen och verkar inte...4 Foton-
Kanal: Ljugarbänken
2024-11-17, 23:18 -
-
av Classe69Hej på er mina vänner :-)
Imorgon skall jag och mina Sambo köra Norröver och hälsa på Släktingar...1 Foto-
Kanal: Ljugarbänken
2024-07-23, 10:42 -
Relaterat
Collapse
Ämnen | Statistik | Senaste inlägg | ||
---|---|---|---|---|
Startad av Gäddhängke, 2006-11-14, 19:27
|
64 svar
15 019 visningar
1 gilla
|