Mothugg? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Mothugg?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Flode, när jag fiskar borre så får jag dåligt med respons om fisken är typ 10 cm....jag brukar vilja mindre....vad rekomenderar du för stl om man riktar fisket mot borre? sorry
    Mitt filmarkiv, Big game, extreme sports m.m.

Fannigan! Oreily! Your beard is notning compered ti mine!

Andrej Look at my ear! It`s even colder!

Kommentera

Ursprungligen postat av Flodebanan
      Fiskar man med så små beten som på 5cm skall ju mothugget sättas så fort det bara går. Även en minime 10cm löja är det ju pang på direkt , som t.ex. Brunte så klokt påpekar. Använd större betesfiskar!

Men använder man beten modell större , t.ex. mört upp till 17cm kan det i vissa lägen vara rätt att vänta några sek. Nu säger jag inte att det direkt är optimalt, men man tager vad man haver och det fungerar.

Sedan beror der givetvis på vilket tackel man har, om man kör ett tvåkrokstackel (som vissa faktiskt gör) är det ju aldrig något att tveka på.
      Jag kör oftast med 1 enkelkrok eller en liten trekrok när jag metar abborre. Vid flötmete väntar jag alltid lite innan mothugg, men vid bottenmete gör jag mothugg direkt. Förstår dock inte vad meningen med "stora" betesfiskar vid abborrmete, ~10-12 cm är tycker jag är den optimala storleken. Kör man med större betesfiskar blir det oftast problem med krokningen om inte abborren är större. Sen ska vi inte tala om alla jobbiga gäddor som hugger

Kommentera

Ursprungligen postat av rixman.se
        kör ett omvänt parternosteltackel med enkelkrok, gör mothugget direkt när du känner två till tre stötar.... sitter nästa till 100% mothuget blir sällan ett jätte mothugg uta man lyfter spöet upp lite enkelt så brukaar den sitta perfekt.
        någon som har eller vet var det går att hitta en bild på ett omvänt paternostertackel?

Kommentera

Ursprungligen postat av Flodebanan
          Fiskar man med så små beten som på 5cm skall ju mothugget sättas så fort det bara går. Även en minime 10cm löja är det ju pang på direkt , som t.ex. Brunte så klokt påpekar. Använd större betesfiskar!
          Aggressiva borrar i Svartån vettö, Är man sen så sväljer de
          Abborrens jakteknik bjuder in till snabba mothugg. Minns en decemberdag förra året. Gäddorna som vi tog,flyttade flötet ngn meter i sidled, abborrarna: "Plopp"
          Team Gorilla.

"No Monkey Business"

--Mer fiske, mindre fruntimmer--

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
          Startad av Gäddhängke, 2006-11-14, 19:27
          64 svar
          15 024 visningar