Sportfisketävlingar=spinnfisketävlingar? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Sportfisketävlingar=spinnfisketävlingar?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Ursprungligen postat av RK99 Visa inlägg
    Jag har suttit och väntat många gånger med ett spö ,med bottenmete .
    Jag är kanske ingen sportfiskare , andra gånger har jag trollat med fem spö och blivit FF.
    Mest fisk har jag fått med ett spö när jag fiskat torsk , sill eller spätta , det är inte heller sportfiske tycker endel .
    Den högste formen av sportfiske är när man inte får något verkar andra tycka.
    Det har jag också gjort, det är nog min primära typ av fiske nuförtiden, och självfallet säger jag inte att du inte är sportfiskare, det är verkligen inte upp till mig att bestämma eller inte, och du slår mig på fingrarna många gånger om med många av fiskarna du stoltserar med i ditt album. Det jag säger är att riktigt seriös trolling är mycket mer krävande än vad man kan tro om man inte har gett sig in i det.

Kommentera

Hur man än resonerar så känns det helt fel i mitt huvud om andra börjar jämföra olika grenar/varianter av sportfiske och sen hävdar att det ena skulle vara mer "sportfiske" än något annat! Jisses! Så kan man ju inte resonera!? Eller?

På den planeten där jag bor innefattar termen sportfiske allt fiske som sker med med lina spö och krok. Vad som är "sport" är en diskussion i sig. Alla intressen som sker av rent nöjes skull som inte är nödvändiga för uppehälle, kosthållning och som gärna innehåller någon slags mätning av prestation kan ju kallas sport i mitt tycke. När jag är ute och fiskar oavsett om jag metar eller spinnfiskar måste jag dock erkänna att jag inte känner mig speciellt "sportig". Men jag bryr mig nog inte så mycket om vad man kallar det. Huvudsaken är att får FISKA o ha kul... för det är just det som ä grejen...det är ju så jävla KUL!!

Att det finns regler på en fisketävling som tex bara tillåter spinnfiske har säkert många orsaker. Säkert påverkar sponsorerna en del men det kan ju också bero på att man vill göra tävlingen mer rättvis. Blir ju lite olika förutsättningar om en del metar o andra spinnfiskar. Jag tror vi i alla fall kan avskriva tanken att det skulle ligga någon konspiration mot t.ex. flötesmete i detta.

Men visst en ren metestävling för gädda vore helt klart kul!! Jag är "på"! Var anmäler man sig?
      /Gustav

Kommentera

Finns ju metestävlingar, angel och pimpel tävlingar osv
        Anledningen till att spinn är så stort är helt enkelt för att det är väldigt många som är intresserade utav det och även dom som inte fiskar ofta vill ut när det är sommar.

Kommentera

Mete skall man inte förringa tror 99% av oss började vår fiskeresa med just detta.
          Ibland på sommarn åker kag iväg till någon brygga och bara sätter mig med en kopp kaffe och tittar öå mitt flöte rätt skön avkoppling och spänningen finns ju där hela tiden, när sticker flötet
          Visst, 95% går till spinnfisket, men ibland vill jag bara Meta
          Du får inte mer fisk för att du har dyra grejor
          Flugfiske är en Livs-stil
          2016 har jag blivit Multifrälst

Kommentera

Nja, nu tror jag att Tintin egentligen inte fått svar på sin fundering.

Om vi omformulerar:
            Är det helt i sin ordning att tävla i boxning för att utröna vem som är den bästa kampsportaren?
            sigpic Man lever inte för att fiska - man fiskar för att leva!

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
            Startad av Gäddhängke, 2006-11-14, 19:27
            64 svar
            14 975 visningar
            1 gilla
            Senaste inlägg .art
            av .art