Sportfisketävlingar=spinnfisketävlingar? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Sportfisketävlingar=spinnfisketävlingar?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Sportfisketävlingar=spinnfisketävlingar?

När det nalkas fisketävlingar (nu pratar jag främst gädda) så basuneras det ut att bästa sportfiskaren ska koras, vare sig det gäller en lokal tävling i nån sjö eller nationell tävling. Men enda tekniken som tillåts är spinnfiske, möjligtvis även flugfiske.

Ska inte alla sportfisketekniker tillåtas om man vill ha fram "bästa fiskaren/laget"?
    Är de andra teknikerna mindre värda? Eller ligger det något annat bakom?

Min personliga reflektion och vad jag tror är en av de stora sakerna som ligger bakom är att spinnfiske drar in mer pengar till handlarna och därför är de mer villiga att sponsra för att de kan locka till sig köpare av spinnfiskeprylar. De andra teknikerna "kräver" inte tjugo olika drag i fem olika färger vardera, svindyra spinnspön och dyra rullar. För att inte tala om fina spannar att hänga alla dragen i, dyra jackor med lagnamnet broderat på och solglasögon i 2000-kronorsklassen.

Är inte alla dessa spinnfiske-tävlingar också en del i problemet att andra tekniker inte tar fart?
    Och är spinnfisketävlings-arrangörer rädda att om de skulle tillåta andra tekniker så märker folk att spinnfiske inte är en lika effektiv teknik för många och stora gäddor i tävlingssammanhang?

Kanske är det att sömnmedicinen just börjat kicka in och man blivit berusad som gör att man börjar tänka för mycket
    Jag får försöka resa mig upp och se om benen är gelé eller håller mig uppe fortfarande, ragla bort till fläkten och ta mig en cigg och fundera på det.

Var med i min första tävling igår. Där var allt typ av teknik okej. Många trollade med paravaner. Med både gummi o plast. Enstaka flötestrollade. Andra körde klassiskt spinn. Ingen flugade.

Kommentera

Jag tror det handlar mer om att spinnfiske är populärt och att det är enkelt i bemärkelsen att man inte måste ha tex en trollingbåt för en förmögenhet.
      Jag kan inte komma på någon sportfiskemetod som det inte går att sälja "nödvändig" kringutrustning till så att det skulle vara handeln som styr att det är just spinnfiske som är populärast som tävlingsgren tror jag handlar mest om sömnmedelsinducerad paranoiditet
      Hoppas du har sovit gott iaf!

Kommentera

Ursprungligen postat av Cyaneus Visa inlägg
        Jag tror det handlar mer om att spinnfiske är populärt och att det är enkelt i bemärkelsen att man inte måste ha tex en trollingbåt för en förmögenhet.
        Jag kan inte komma på någon sportfiskemetod som det inte går att sälja "nödvändig" kringutrustning till så att det skulle vara handeln som styr att det är just spinnfiske som är populärast som tävlingsgren tror jag handlar mest om sömnmedelsinducerad paranoiditet
        Hoppas du har sovit gott iaf!
        Jag sov hur gott som helst

Kommentera

Just nu och de senaste åren har det blivit väldigt inne/ poppis/ fränt att spinnfiSka gädda!
          Aldrig förr har de väl sålts så mycket gäddbeten och gäddfiske prylar som nu.

Men stora Jerkbaits och gummibeten (får väl tacka svartzonker för de) Moderna spinnspön som kastar ett halvkilo gummi är modernt o fräckt gäddfiske!
          Tävlingsfisket tror jag härstammar mycket från USA där tävlinvsfisket är stort som sjutton, med många proffs team som livnär sig på fisket och prispengar!

Inte gör det saker sämre än att Sveriges större fiskehandlare antingen kör egna tävlingar eller sponsrar någon tävling.

Sen att de större namnen inom svenskt gäddfiske/sportfiske är med och tävlar gör ju att de triggar till mer tävlande bland 'vanligt' folk.
          Tänker på trumman, keskitalo, Claes svartzonker mfl erkänt duktiga gäddfiske-profiler.

Spinngäddfiske är väl antagligen den lättaste och minst prylkrävande tävlingsgrenen skulle jag säga, nån form av båt, en mättbräda och en kamera/mobilkamera och det är bara och spinna på.

Trolling och då lax/örings trolling på våra stora v-sjöar eller havet kräver klart större och således dyrare ekipage och utrustningar.
          Inte ovanligt att man kan se trollingekipage för runt millen.

Kommentera

Jag tycker de är bra att de bara körs fluga å spinn, de kallas ju trots allt sportfiske och inte fikafiske.
            Observera - lys ej på jordekorrarna, de kan bli bländade.

Kommentera

Jag hoppas verkligen vi slipper komma dit bassfisket i USA är, kollade på viaplays serie och blev äcklad av hur de behandlar fisken. Man vräker upp fiskarna i båten så dom studsar över kastdäck och utrustning, slänger upp fisken med grepp i underkäken utan stöd under buken och sen ner i sumpen där man hällt någon slags livsuppehållande substans blandat med is så fisken åtminstone skenbart lever vid den publika invägningen där någon form av auktionsutropare vrålar som en besatt hur många pounds och ounces kassen väger. Varje fisk är bara mätt i dollar ändå, ett vanligt uttryck är ”thats a thousand dollar fish right there!”. Man har helt tappat respekten för att det är levande djur man hanterar och försörjer sig gott på de stora prispengarna där de som vart med ett tag kan ha åtskilliga miljoner dollar intjänade.

Kommentera

Ursprungligen postat av Snöhäst Visa inlägg
                Jag tycker de är bra att de bara körs fluga å spinn, de kallas ju trots allt sportfiske och inte fikafiske.
                Menar du att jag som metare inte är en sportfiskare för att jag inte spinn- eller flugfiskar?
                Tack för den.

Kommentera

runt mina trakter är det väldigt blandat. finns spinnfiske tävlingar. trolling tävlingar. och tävlingar där det blandas metoder hej vilt.

Kommentera

Ursprungligen postat av tintin_jkpg Visa inlägg
                    Menar du att jag som metare inte är en sportfiskare för att jag inte spinn- eller flugfiskar?
                    Tack för den.
                    Ja, tack själv.
                    Observera - lys ej på jordekorrarna, de kan bli bländade.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Gäddhängke, 2006-11-14, 19:27
                    64 svar
                    14 970 visningar
                    1 gilla
                    Senaste inlägg .art
                    av .art