Hur tunga skallar/sänken har ni när ni fiskar på 5-8m? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Hur tunga skallar/sänken har ni när ni fiskar på 5-8m?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Hur tunga skallar/sänken har ni när ni fiskar på 5-8m?

Tycker det är svårt att veta hur pass tungt man ska vikta gummin eller tallar på olika djup.
    Säg en vanlig 20cm jigg, som ni vill fiska relativt långsamt på 6-8m djup. Hur tungt blyar ni då?

15 gram, om jag ligger ankrad och det inte är någon ström att tala om. Driftfiske och strömt, ja då blir det mer...
    Senast ändrad av Lejestrand; 2017-10-16, 06:37.

Kommentera

När de börjar bli 8m o mer går jag gärna på 20gram.
      12-15m då upp på 25-30gram för o ha bra kontakt.

Kommentera

Jag fiskade över en stor djuphåla i lördags som gick från 4m, till 7m mängder av fisk i Hålet. Fiskade wolftail med 15g päronsänke. Och en pig shad 23cm (eller vad dom är) med dubbla 5g skrew in dots och 10g päron. Kände inte botten eller växtlighet alls med den vikten

Kommentera

Vet inte varför det blir så, för jag antar att du vill känna botten? I "min sjö" är det inget som växer på 7 meter så det kanske inte är så konstigt att du inte känner växter, men att du inte känner botten låter ju märkligt...Hur länge låter du betet sjunka?

Jag kör bara skruvskallar (vilket inte borde göra någon större skillnad) då jag inte gillar att köra päron och annat tingel-tangel på mina riggar och som ett riktmärke brukar jag räkna med att en 25 cm jigg (Dexter shad, Söderjiggen, etc.) sjunker en halv meter i sekunden. Det brukar stämma ganska bra och då viktar jag ganska precis som Kimmen skriver ovan...5-7 meter = 15 gr, 7-9 meter = 20 gr, 9-12 meter = 25 gr, 12-15 meter = 30 gr. Ungefär så...

Kommentera

Men betet stiger ju under invevningen också. Växtligheten fanns på 4m, kastade rakt över hålan, lät sjunka kanske 3-4 sekunder sen invevning med dropp.

Kommentera

Dette kommer ekstremt an på hvor lenge du lar jiggen synke, hvor fort du sveiver og om det er strøm i vannet. Enig med Kim/ Niklas i hovedregelene, men jeg opplever ofte at jeg må avvike fra de. feks tidlig på våren når jeg fisker med lange spinnstopp (ned i vekt selv på 4-7 meters dybde), eller når jeg fisker i elv med godt drag (opp i vekt). Feks har jeg i min lokale elv flere ganger måttet opp på 40g når strømmen drar på, hvis jeg skal kunne fiske djupfåran.
              Team Colibri

Kommentera

Du behöver ett känsligare spö, dax att byta de gamla pinnarna !
                Skämt åsido så ligger jag ca 5 gram över Lejestrand viktlista men då kör jag i Mälaren som "alltid" har strömmar eller vind. Jag kör med 50lb 832 eller YGK 62lb och de tar ju en stund att transportera ned mot botten...
                Senast ändrad av anteman; 2017-10-16, 08:45.

Kommentera

Ursprungligen postat av stahre87 Visa inlägg
                  Men betet stiger ju under invevningen också. Växtligheten fanns på 4m, kastade rakt över hålan, lät sjunka kanske 3-4 sekunder sen invevning med dropp.
                  På 3-4 sekunder är du inte mer än 2-3 meter ner max (beror lite på lindimension och sånt också naturligtvis). Du får helt enkelt lugna dig lite eller öka vikten...

Kommentera

När ni fiskar på så djupa vatten så jiggar ni väl inte i traditionell mening genom att studsa jiggen på botten? Utan ni fiskar jiggen som ett drag med ständig invävning. Eller?

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Gäddhängke, 2006-11-14, 19:27
                    64 svar
                    15 014 visningar
                    1 gilla
                    Senaste inlägg .art
                    av .art