Gäddor som verkar vara väldigt kinkiga med mat-tiderna... - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Gäddor som verkar vara väldigt kinkiga med mat-tiderna...

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Gäddor som verkar vara väldigt kinkiga med mat-tiderna...

Jag försöker fortsätta att lära mig alla gäddfiskets finesser, är ju verkligen nybörjare så jag har en hel del att lära, och vänder mig som vanligt till den samlade expertisen här!

Jag har tillgång till ett par olika sjöar, men då jag bara lyckats få fisk i den minsta av dem så är det där jag koncentrerar mina försök.
    Har nu fiskat fem pass i denna lilla sjö, med en snitt på kanske tre timmar per pass, så det är kanske för tidigt att dra några slutsatser än, men jag kan inte annat än tycka mig se ett mönster redan: Gäddorna hugger *bara* inom ett väldigt, väldigt snävt tidsfönster som är cirka en timme innan skymningen!

Fem gäddor har fått syna båten hittills plus en som slet sig innan upptag samt tre kontakter som inte satt riktigt. Kan verkligen inte klaga på utdelningen. Alla dessa händelser har dock skett inom detta lilla tidsfönster. En gång var vi ute två man och fiskade i 3+ timmar, men enda actionen överhuvudtaget var när jag plockade två gäddor med cirka fem minuters mellanrum, övrig tid var det dött.
    Hittills har alla dessutom tagit på samma bete (min go-to rödsvarta wobbler!), men det är antagligen för att jag alltid väljer att fiska med den när den "bra" tiden närmar sig av vidskepliga skäl, det hade kanske funkat med något annat också, men varför chansa?

Däremot är det all den övriga tiden som jag vill förbättra mig på! Som det känns nu kan man lika gärna bara planera ett timmes-pass när det är huggperiod, fiska då, och sedan köra hem igen.
    Men jag vill bli en bättre gäddfiskare, ser man på Pikefight och andra youtube-filmer så verkar det gå att få napp även när det inte är skymning, men jag lyckas inte!

Jag har gjort vad jag kan komma på - jag fiskar mycket med min röd-svarta-wobbler, på samma ställe där jag brukar få fisk vid "rätt" tid, men tidigare på dagen händer ingenting. Jag provar på andra ställen i sjön. Jag har provat med spinnerbaits, skeddrag, vanliga spinnare, små wobblers, stora wobblers, naturfärgade wobblers, skrikiga färgglada wobblers, frog-poppers. Jag vevar långsamt, jag vevar snabbt. Jag kör med vevstopp.
    Men inget händer.
    Är det så att i "min" sjö så äter gäddorna bara exakt timmen innan skymning, resten av dagen så är det helt omöjligt?
    Tilläggas kan att jag inte letar efter monster (även om det vore kul med en 90+cm eller nåt sånt!) utan de flesta jag fått är i 50-55cm / 1kg klassen, och det är jag mer än nöjd med. Men ännu mer nöjd hade jag varit om jag kunde lura dem att hugga även på andra tider på dygnet!

OK, det kanske blev lite väl mycket text där. Kan försöka koncentrera ner det till en lite enklare fråga:

För tillfället får jag endast napp i min sjö i ett par specifika vikar, och bara vid ett specifikt tid på dygnet (en timme innan skymning).
    Var bör jag lägga min energi under tiden där det *inte* nappar, dvs. under resten av dagen?

1) Nöta de "bra" vikarna där jag får gädda på kvällen med olika beten etc. eftersom gäddan troligtvis är där även under andra tider, den behöver bara rätt stimulans för att hugga?
    eller
    2) Leta på andra ställen, eftersom gäddan antagligen bara är i vikarna just under huggperioden på kvällen?

Kommentera

Kolla alltid hur vinden ligger och legat dagen/dagarna innan och sök platser med pålandsvind. Där står dom oftast.

Kommentera

Pröva både 1-2 och varianter, d v s lägg tid tills du hittar gäddans mönster i "din" sjö... Gäddan flyttar på sig utifrån vindriktning, vattentemperatur, årstider och betesfiskens lokalisering, ibland styr det ena mer än det andra, vilket ibland gör gäddfiske komplicerat... så här på hösten när vattnet börja kylas ned kan du pröva att söka dem i lovart nära betesstim i branter eller på grundare flak...

Kommentera

Du är inte helt ute och cyklar. Inte helt ovanligt att gäddor (och andra arter) har väldigt specifika huggtider. Blir väldigt tydligt på ismete. Många tror att gäddorna inte är där för dagen om de lagt en halvtimme utan hugg på ett ställe men så behöver det inte vara. Så egentligen kanske inte så konstigt att det hugger endast då. Däremot kan de vara så att de hugger vid andra tider på andra ställen i sjön, dessutom varierar huggtider med årstider etc. Och även om de inte är huggperiod brukar man oftast kunna lirka upp någon enstaka fisk här och där ändå, och ibland dra igång fisken. Eller blev det en huggperiod.....

Kommentera

Trumman är övertygad om att man kan trigga igång en huggperiod när det är segt genom att lyckas kroka en första fisk, gäddorna behöver alltså egentligen inte vara på hugget men vaknar till av att det blir liv och rörelse i vattnet. Kanske är det så.

Kommentera

Kan säga att jag inte blev direkt klokare av dagens pass, som blev *helt* nollat vad det gäller gädda - inte ett endaste hugg, hjälpte inte ens att vara i "bra" viken vid skymningen, helt dött.
              Lyckades få två små abborrar på spinnare, så det var ju något liv i sjön, vilket känns bra, men jag inser att jag fortfarande har långt kvar innan jag "knäckt koden" för att fiska gädda!

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
              Startad av Gäddhängke, 2006-11-14, 19:27
              64 svar
              15 013 visningar
              1 gilla
              Senaste inlägg .art
              av .art