Vi behöver snacka om hur Gäddan mår pga. Fisket - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Vi behöver snacka om hur Gäddan mår pga. Fisket

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Ursprungligen postat av holden Visa inlägg
    Man bör skilja på hur fisket påverkas lokalt och hur bestånden i hela Östersjön påverkas. Det klart att en invasion av båtar i en grund vik kan påverka fisket negativt i just den viken, vilket då antagligen beror på att fisken flyttar någon annanstans, fisken upphör ju inte att existera vilket den gör i magen på en skarv. Om vi ska dra in 80-talet i debatten så var c&r inte uppfunnet och utifrån att en lokal försämring av fisket empiriskt studerats av en enskild person kan man knappast dra några slutsatser om bestånden.
    Tjääna
    Om du tar hem 100 Abborrar så upphör de att existera på samma sätt som om skarven äter upp dom eller.
    På dom igen
    Bb
    [FONT=Verdana]Karta om Havsöringsplatser i Stockholmsområdet [/FONT]
    [FONT=Verdana] Havsöring i Stockholmsområdet (från land) [/FONT]

Kommentera

Skarven äter väl i princip all sorts fisk? Har sett Skarv ta Brax, kapa löja i hamnen medmera.
      Skarven är säkert ett problem, men att den skulle vara ett sådant problem som vissa vill säga och hävda att sportfiskandet i princip inte påverkar alls tror jag ibte på.

I min stora Gös sjö, finns Gädda med såklart men känd som Gös sjö så finns ingen skarv.
      Däremot har vi fått massa båtar som trailar hit med sina fina ekolod och stora motorer osv. Varje dag ser man de här båtarna men olika såklart. De ligger på ungefär samma område, ett ställe vi vet stt man fångat mycket Hös på.
      Vi får mycket mindre Gös överlag numer.

Kommentera

Ursprungligen postat av Barabajare Visa inlägg
        Tjääna
        Om du tar hem 100 Abborrar så upphör de att existera på samma sätt som om skarven äter upp dom eller.
        På dom igen
        Bb
        Eh, ja? Menar du att bonkargänget plockar upp 70 ton i veckan?

Kommentera

Personligen skulle jag bli glad om man sköt av 99% av Skarvstammen.
          Går väl bara 10-15 år sen har man problem igen.
          Du får inte mer fisk för att du har dyra grejor
          Flugfiske är en Livs-stil
          2016 har jag blivit Multifrälst

Kommentera

Sen finns det ju såna här Idioter oxå tyvärr

http://www.friatider.se/nio-inf-r-r-...ande-tjuvfiske
            Du får inte mer fisk för att du har dyra grejor
            Flugfiske är en Livs-stil
            2016 har jag blivit Multifrälst

Kommentera

Ursprungligen postat av holden Visa inlägg
              Eh, ja? Menar du att bonkargänget plockar upp 70 ton i veckan?
              Eh?Varför skulle jag mena det?
              [FONT=Verdana]Karta om Havsöringsplatser i Stockholmsområdet [/FONT]
              [FONT=Verdana] Havsöring i Stockholmsområdet (från land) [/FONT]

Kommentera

Ursprungligen postat av mickedykare Visa inlägg
                6000 skarvbon i Stockholms skärgård. alltså minst 12000 skarvar. varje skarv äter minst 500 g fisk varje dag.
                allts minst 12 ton fisk, varje dag. eller minst 70 ton fisk i veckan. bara i Stockholms skärgård. ställ det i relation till sportfiske eller tom nätfiske så inser ni att sportfiske inte är problemet.
                Precis. Lägg till säl oxå som ska ha 5-7kg fisk/dag så blir siffran ännu mer skrämmande. Jag räknade på sälbeståndet på utklippan för 1-2år sedan. Kom fram till att dom tsm tog lika mycke som dom 3 torsktrålarna som landade mest torsk.
                Den som tycker sex är det skönaste som finns har aldrig varit riktigt skitnödig

Kommentera

Egentligen så är problemet ganska komplext. Om jag nu förstått det rätt så innebär skarvens frossande på små rovfiskar att spiggen klarar sig utmärkt. Problemet är bara att när gäddynglen är riktigt små så käkar spiggen helt sonika upp gäddynglen. Men så fort gäddynglen når ca 10 cm så är det problemet ur värden och läget är väl i princip det omvända. Det är därför "gäddfabriker" är så viktiga eftersom då får gäddorna en chans att bli tillräckligt stora... Rimligtvis borde detta också gälla tex abborre.

Men det är klart att yrkesfisket på gädda blivit ett problem. Speciellt i Blekinge där man lägger nät utanför gäddvikarna på våren. Detta eftersom gädda säljer bra till södra Europa. 44 ton togs upp förra året i Blekinge skärgård. Skarven verkar väl öka även i Blekinge så läget kommer att bli sämre. Och som lök på laxen har nu säl börjat leta mat i lekvikarna. På våren kan man numera se sälen rensa lekvikar. Både i Stockholm och Blekinge och de är betydligt mer effektiva än vad vi är.

Hur mycket fisk fritidsfiskare tar upp är nog väldigt olika. Men gäddfiskare verkar i allmänhet köra C&R. Abborre tar jag gärna upp och äter vid tillfälle men några mängder tror jag inte det blir. Klart det finns enstaka individer som tar upp 100 tals abborrar men de som säljer lägger förstås hellre nät. Och det ser jag väl i princip inte som något problem. Det har gjorts under 100 tals år.

Konsekvensen av skarven och sälens härjningar är ju förstås att vi fiskare istället åker till en sjö och fiskar där vilket innebär att det lokala trycket ökar även där. Sen kommer skarven (för inga djur svälter ju frivilligt) och sen går vi vidare till nästa vatten....

Här tycker jag väl personligen att man skulle kunna göra ett lokalt försök i Stockholms Skärgård. Flera med mig menar ju att skarven är en stor bov. Andra, ornitologer, menar att det inte alls är skarven som är boven. För att verkligen förstå bör man genomföra ett femårigt projekt där man kraftigt skyddsjagar skarv och även säl. Dvs decimerar stammen i Stockholm till mindre än en 1/3 av idag (samt håller den där under 5 år) och där man sedan kontinuerligt provfiskar för att undersöka om beståndet av gädda och abborre påverkas. Om man efter 5 år inte ser en skillnad map bestånd av gädda & abborre så kan vi ju lägga ned diskussionen. Skarvstammen lär ju återhämta sig ganska snabbt...

Kommentera

Ursprungligen postat av Classe69 Visa inlägg
                    Sen finns det ju såna här Idioter oxå tyvärr

http://www.friatider.se/nio-inf-r-r-...ande-tjuvfiske
                    Ja usch vilken otäck sida.

Frågan är för övrigt mycket komplex och varierar dessutom från ställe till ställe som framförts. Då bör man läsa andra sidor för att få en fullständigare bild av läget. Jag är övertygad om att vi samtliga, såväl C&R-fiskare som fiskbonkare, yrkesfiskare, husbehovsfiskare, jordbrukare, fiskpredatorer bidrar i olika grad till ett sämre fiskbestånd i obalans.

Hårdare lagar, skyddsjakt, fångstbegräsningar, fredade zoner med mera har lyfts fram och de kan säkert bidra mer eller mindre beroende på omständigheterna i de enskilda vattnet. Just när det gäller hårdare lagar är jag dock lite tveksam - det finns lagar redan i dag men inte alla efterlever dem och ett skäl till det är att de sällan upprätthålls av någon.

Jag har fiskat 30 år i norra Mälaren utan att stött på någon tillsynsman eller motsvarande. I det läget spelar hårda lagar eller fångstbegränsningar inte någon som helst roll . Ett större (?) problem är nog snarare de låga straff som används i straffskalan när väl någon döms för olaga och/eller olovligt fiske - kunde skalan utnyttjas bättre och bevakningen stärkas så skulle vi nå ganska långt vad gäller oss tvåbenta predatorer...

Nu vet jag inte om fängelse ingår i straffskalan för olovligt/olaga fiske men om det gör det så kunde man kanske tänka sig några exempel på följande för att väcka rättsvårdande myndigheter:

Du har rätt att ingripa men det är ingen skyldighet. Påträffas den som begår brott, varpå fängelse kan följa, på bar gärning eller flyende fot, får han gripas av envar. (I rättegångsbalken kap 24 paragraf 7)

Fisketävlingar är en svår fråga. Spännande att se på emellanåt men kanske skulle de begränsas till antal/deltagare och vidgas till att omfatta olika vatten olika år fast då får många tävlingar byta namn... För övrigt så har även jag börjat fundera på andra vatten än Mälaren, för bättre variation, ro och fiskelycka.
                    Senast ändrad av anteman; 2017-10-10, 17:48.

Kommentera

Ursprungligen postat av stefan1 Visa inlägg
                      Hur kommer det sig då att "Old Firehand" märkte en klar försämring redan på 80-talet när det fria handredskapsfisket infördes?

Före våren 1985, när det "Fria Handredskapsfisket" infördes, var det gott om Stora Gäddor och Monstergäddor på enskilt vatten i både Stockholms och Södermanlands län i Östersjön...

Varför 10 kilo+ Gäddorna minskat så dramatiskt i antal varje år sedan dess behövs ingen större fantasi för att räkna ut....

Går vi tillbaka till år 1984 med privata vatten, kortfiskevatten och frivatten tar det minst 30 års tid innan Gäddan återhämtat sig i Östersjön....

Nothing is forever!

http://www.trumman.com/fisketips.htm
                      Old Firehand

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Gäddhängke, 2006-11-14, 19:27
                      64 svar
                      15 132 visningar