Vi behöver snacka om hur Gäddan mår pga. Fisket - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Vi behöver snacka om hur Gäddan mår pga. Fisket

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Vi behöver snacka om hur Gäddan mår pga. Fisket

De senaste årens explosion av båtar och utveckling med stora tävlingar och profiler känns verkligen ibte bra.

Jönför resultat från tävlingar förra året tillexempel med i år och det är en jätteskillnad.
    Gäller både sjö som kust.

Tittar även på tävlingar på Youtube (Tillexempel Pikefight och Fly vs Jerk) som mixar hej villt.
    Både storlek och antal går nedåt med fart.

Stor tävling från helgen jag hittade när jag letade. Känns 170+ godkända fiskar på 70 båtar? Resultat långt ifrån 5 meter vinnare. Västervik var väl jättedåligt med?

Vet inte men det kan knappast vara "alla andras fel". Skarv, Säl och annat när det i Västervik dör jag fiskat mest gädda är många båtar varenda gång jag varit där i år även i veckorna.

Daga med frednungsperioder? Själv ska jag bara köra Gös ett tag nu.

Jag har för på forskningen för att våga mig på några uttalanden, men enligt kamrater som fiskat länge så har de blivit en dramatisk ökning med fiskare i många av de populära vattnen kring mälardalen och det är klart att det påverkar. Sen är det säkerligen lokalt. De vatten jag fiskar i på hemmaplan har jag inte märkt någon större förändring på under den senare tiden, inte heller vattnet kring stugan där jag också fiskar mkt. Men när något blir populärare (som fisket blivit) så blir ju så klart påverkan större där det finns flera människor. Sen verkar det ju som att många är lite fantasilösa och flockas kring de platser som visas i filmer och videos istället för att hitta "egna" mindre vatten med mindre konkurrens, flockmentaliteten verkar stark bland fiskeintresserade. Vissa fiskeprofiler har väl blivit lite putt när deras hemmavatten och favoritplatser outats på sociala medier och sen invaderats av drömfiskhungriga sportfiskare.

Sen känns det som att vi sportfiskare är ganska bra på att slå ifrån oss kritik och inte reflektera över vår egen påverkan. Det är klart att bestånd som fiskas hårt kommer att förändras, en viss procent dör (trots C&R), en del flyttar på sig, andra tas upp. Det känns också som om det reflekteras väldigt lite över miljövänligheten i fisket. Vi använder stora mängder bly, FC, mkt transporter (det är ballt med stora båtar och stora motorer osv). Men det är ju betydligt lättare att slå ifrån sig och skylla på andra orsaker till förändringar, än att ransaka sig själv och kanske välja bort vissa produkter eller prylar. Det är ju ingen miljöfrämjande sysselsättning. Vi gör det för att det är roligt, för vårt eget höga nöjes skull. Det gör kanske, kan jag tycka, att sportfskare borde ta lite större eget ansvar för den påverkan man utsätter miljön vi nyttjar för vår hobby.

Sen finns det så klart andra orsaker till att fisket försämras i olika områden, miljöförstöring, skarv, säl och så vidare. Men jag tror att vår egen påverkan gärna förbises.

Edit: Nu blev ju det här väldigt raljant och kanske lite off topic, men va fan. Jag fick feeling.

Kommentera

Jag själv fiskar mest i småsjöar. Har ingen egen bör utan lånar småbåtar och kör med en liten elmotor.
      Ibland följer jag med till skärgården till Västervik då jag har kompisar i Linköping o där är det varje gång kö vid ramp och det är ofta man ser båtar i viken.

Jag snacka med en kille i en butik och vi känner varandra sen länge. Vi pratade om områden där folk inte fiskade förr men nu är det kaos där, för många fått fisk. De platserna är nästan döda nu. Enstaka hugg bara. Fortsätter det såhär så är det nog inte så kul längre.

Kommentera

6000 skarvbon i Stockholms skärgård. alltså minst 12000 skarvar. varje skarv äter minst 500 g fisk varje dag.
        allts minst 12 ton fisk, varje dag. eller minst 70 ton fisk i veckan. bara i Stockholms skärgård. ställ det i relation till sportfiske eller tom nätfiske så inser ni att sportfiske inte är problemet.

Kommentera

Tjääna
          På de vattnen jag fiskar,så har det skett en märkbar förändring till det sämre. Fiskar i Stockholms skärgård runt Muskö. Jag sätter tillbaka 98% av all fisk jag fångar.

När det gäller Gäddan så har det blivit betydligt färre upp per tur. Har tom varit med om min första bomtur någonsin detta år.
          Vad det beror på kan jag bara spekulera i, men en del teorier har jag. Först och främst så har antalet fiskande ökat mångfalt, tror inte att dessa tar så mycket Gädda med sig hem, men om man betänker att varenda vik, grynna mm fiskas fler gånger per dag och då speciellt på helgerna så blir Gäddan bara svårare och svårare att locka till hugg.

Om man sedan lägger till skarv (som ökar i området) och säl (ser nästan alltid någon eller två). Sen tror jag faktiskt vädret har påverkat de senaste två åren. Om man ser tillbaka har det varit mycket väder med nordliga förtecken, dvs kallare och torrare. Inga direkta värmeböljor eller regnperioder dvs väldigt lite väder från syd till väst.

Abborrfisket har blivit otroligt dåligt för att inte säga uselt, den här årstiden skall det vara grymt, men icke. Här tror jag faktiskt på mänsklig påverkan som en av orsakerna. Har sett ett antal båtar där man fångar och tar upp allt, vi snackar hundratals per tur. Sen har vi som sagt skarv och säl samt det "underliga" väder som rått de senaste två åren.

En sak jag noterat i år är att det verkar vara en ny bra årsklass Abborre på gång , det baserar jag på att de senaste turerna har vi fått en hel del borrar runt 50-100 gr. Kanske är det så att de individer vi haft så bra fiske på under tidigare år helt enkelt dött/fiskats ut och att rekryteringen varit dålig ett antal år.

Måste tillägga att eftersom jag inte har så stor och sjösäker båt så är jag rätt begränsad i mitt fiske dvs jag rör mig inte över allt för stora områden. Abborfisket bedrivs med ekolod och de sista turerna även med Si. Ser helt klart att de bottnar där det brukar vara packat nu är helt tomma.

Ett ljus i mörkret är att på andra platser i södra skärgården är det grymt borrefiske, så kanske blir det bra igen om några år.

Jag tycker att man borde införa fångst/storleksbegränsningar även på Abborre, för det är inte rimligt att ta hem 50-100 Abborrar per tur, det säger sig självt att det påverkar negativt, speciellt lokalt.

Sen är det väl också dags att ta kontroll på Skarv och Säl genom att skjuta av så att nivåerna blir rimliga. Kanske måste man också decimera spiggen som konkurrerar ut både Gädd och Abborryngel. De här symtomen är väl ett bevis på att havet/naturen är i obalans. Vad vet jag,vad vet jag

På dom igen
          Bb
          [FONT=Verdana]Karta om Havsöringsplatser i Stockholmsområdet [/FONT]
          [FONT=Verdana] Havsöring i Stockholmsområdet (från land) [/FONT]

Kommentera

Ursprungligen postat av mickedykare Visa inlägg
            6000 skarvbon i Stockholms skärgård. alltså minst 12000 skarvar. varje skarv äter minst 500 g fisk varje dag.
            allts minst 12 ton fisk, varje dag. eller minst 70 ton fisk i veckan. bara i Stockholms skärgård. ställ det i relation till sportfiske eller tom nätfiske så inser ni att sportfiske inte är problemet.
            Tjääna
            På de vatten jag fiskar så tror jag att sportfisket är/var ett stort problem när det gäller Abborren. På en liten fjärd brukar Abborren samlas på hösten i enorma mängder,antagligen tusentals.
            För två år sedan blev det sämre.innan det blev sämre så såg jag vid nästan varje fisketillfälle hur 1-3 båtar låg där och drog fisk efter fisk (hundratals) som de behöll. Däremot så var det lite skarvar just där.
            Nu är fisket i princip 0 och ingenting, mer skarv har det blivit. Men Abborren försvann innan de blev så många skarvar som de är nu.
            Jag vet inte men fiskar man de mängder som de gjorde så påverkar det helt klart abborren, speciellt om området inte är så stort och man använder ekolod för att lokalisera fisken.
            Sen vill ju jag inte kalla det för sportfiske, men tyvärr är det nog så att den typen av fiskare finns det alldeles för många av.
            Egentligen spelar det nog ingen roll vem som tar fisken utan vad som spelar roll är hur mycket man tar.
            På dom igen
            Bb

Kommentera

Ursprungligen postat av mickedykare Visa inlägg
              Hur kommer det sig då att "Old Firehand" märkte en klar försämring redan på 80-talet när det fria handredskapsfisket infördes?

Kommentera

Man bör skilja på hur fisket påverkas lokalt och hur bestånden i hela Östersjön påverkas. Det klart att en invasion av båtar i en grund vik kan påverka fisket negativt i just den viken, vilket då antagligen beror på att fisken flyttar någon annanstans, fisken upphör ju inte att existera vilket den gör i magen på en skarv. Om vi ska dra in 80-talet i debatten så var c&r inte uppfunnet och utifrån att en lokal försämring av fisket empiriskt studerats av en enskild person kan man knappast dra några slutsatser om bestånden.

Kommentera

Ursprungligen postat av stefan1 Visa inlägg
                  Hur kommer det sig då att "Old Firehand" märkte en klar försämring redan på 80-talet när det fria handredskapsfisket infördes?
                  Skarvarna kom ju inte till sverige igår direkt... Har för mig att de var fritt fram å skjuta skarvar förr i tiden?
                  Observera - lys ej på jordekorrarna, de kan bli bländade.

Kommentera

Tjääna
                    Kanske off topic. Först vill jag bara säga att jag tror att decimering av skarv och säl som en åtgärd bland fler skulle göra nytta för fiskens överlevnad.

Jag tycker faktiskt att man skall införa fångstbegränsningar på Abborre.
                    Jag har sett hur vissa så kallade sportfiskare fångar hundratals Abborrar och tar med sig hem. Jag vet också att skarv äter ca 500 gr om dagen.

Om vi tänker att det finns 10 kunniga abborrffiskare som tar hem 50 abbisar per tur. De fiskar en gång i veckan och 5 gånger per år. Det gör dom under hösten när fisket är som bäst.
                    Det innebär att dessa 10 personer skulle ta upp 2500 abborrar per säsong dvs ca 500 kg eller mat åt tusen skarvar under en dag.

Tänk om de skulle fånga 100 eller 150 eller fler på vissa turer. Tänk om det är 20,50,70 eller ännu fler personer, och tänk om dessa personer är ute mer än 5 gånger per höst.

Om vi säger att abborrfisket fångar 10 000 abborrar per säsong som väger 200 gr i snitt . Då blir det 2 ton som hamnar i frysboxen hos ett antal individer eller mat åt 4000 skarvar under en dag

Jag tror faktiskt att det här är helt orealistiska siffror när det gäller sportfiskade abborrar i Stockholms skärgård, eftersom jag tror att fångsterna är betydligt större

Inför begränsningar nu, för vi fångar alldeles för mycket abborre.

På dom igen
                    Bb .

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Gäddhängke, 2006-11-14, 19:27
                    64 svar
                    15 096 visningar
                    1 gilla
                    Senaste inlägg .art
                    av .art