Hur ofta ska det nappa för att ni inte ska bli frustrerade? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Hur ofta ska det nappa för att ni inte ska bli frustrerade?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Beror ju helt på fiskemetod och förutsättningar.

Abborrfiske en varm dag i augusti med stabilt lufttryck så är det väl på vart 3e kast eller 20 fisk i timmen som är normalt flyt.
    Ingenting på 10 minuter då är ju dött.

Gäddtrolling med halvdåliga förutsättningar så är det helt okej om det kommer en i timmen.
    Lägger sällan mindre än 5 timmar på ett pass så bomfiske är tack och lov sällan. Ett pass i år som avbröts efter 3 timmar.
    Alumacraft så klart!

Kommentera

Under sensommar/höstsäsongen har jag lyckats få tolv bompass på raken vid havsöringsfisket. Och då var det helt hugglösa bompass. På det trettonde passet, på sista dagen för året som dom är lovliga, fick jag ett missat hugg från ett litet exemplar(knappast över halvkilot). Visserligen rätt korta pass på 2-3 timmar. Detta tar jag inte som ett bevis på att jag är kass på att fiska, utan som att jag är gjord av det rätta virket. Men efter detta tror jag nog att september månad får bli en gäddfiskemånad fortsättningsvis, så får jag leva med att havsöringsäsongen tar slut nån gång på försommaren eller när nu klimatet väljer att krångla till det.
      All you need is Lubb.

Kommentera

För mig beror det på situationen och vilken art jag är ute efter (läs abborre, kontra havsöring). Har man haft 15 bomturer i rad (jo det har hänt) då börjar man fundera på om man är riktigt frisk. Samtidigt kan det vara utvecklande med måttligt segt fiske eftersom man får tänka till lite och pröva nya saker som kanske vänder fisket till det bättre. De få gånger det har hänt är belöningen desto större. För mig är den långa vägen till god lokalkännedom (på nya platser) det mest frustrerande med fisket. När jag väl kommit över tröskeln och "lagt bitar av pusslet" då är det å andra sidan svårt att sluta även om jag har bomturer då och då.

Jag har upplevt abborrfiske där varje kast resulterade i en fem, sex hugg och man till slut fiskade med en röd enkelkrok för att se om de högg och det gjorde de. I 30 minuter var det roligt ungefär sen tröttnade man.
        Senast ändrad av gabbu; 2017-10-09, 18:15.

Kommentera

Beror på, var ute igår men gav upp efter 2 timmar redan pga ösregn och ingen fisk men vid skapligt väder(inte regn) kan jag stå å dänga till solen går ner.
          -----------PB's!-----------
          Gädda 8,7 kg
          Harr 0,5 kg
          Abborre 0,8 kg
          Torsk 2,4 kg
          Havsöring 3,5 kg
          Näbbgädda
          Strömming
          Mört
          Skrabb

Kommentera

Inte allt för ofta, tycker de pajar utmaningen om de hugger vartannat kast... Fiske ska vara utmaning annars kan man lika bra börja virka strumpor.
            Observera - lys ej på jordekorrarna, de kan bli bländade.

Kommentera

Förra vinterns havsöringsfiske (nästan en tur per helg, dock rätt korta) resulterade i ett hugg. Men det gjorde inte så mycket, det var ett nytt vatten och jag lärde mig hur det såg ut, pratade med andra som fiskade och hade bättre lycka. Det blev mest att jag fick några timmar för mig själv och mina egna besvärande idéer.

Under sommarens öringfiske med fluga stod jag i många timmar vid samma djupgrop och dängde för att jag vet att där kan stå stor fisk (hade en kontakt, sen gav jag mig inte), lite samma där. Man får vara ute, lugn och ro osv.

Men under abborr- och gäddfiske får det gärna blir ett par kontakter per tur annars blir det lite segt. Som någon sa, man vill ju veta om man gör rätt. Annars lär man sig inget, det tycker jag är det roligaste. När man lyckas med något nytt, att det hugger bra på platser man vet är bra eller på beten och tekniker som funkat tidigare är ju roligt. Men det bästa är när man provar något helt annat och lyckas.

Kommentera

Jag fiskar i stort sett bara hö&gös.
                Hö: man måste vara beredd på flera bompass i rad.
                Gös: Blir frustrerad om inte första gösen sitter i solnedgången (trollar bara) ... men brukar ha ett bompass på min göstrolling ungefär var tionde gång.
                Jag tror på Leif. Dessutom tror jag på Göran, Erik och Elanen. Robert Lind i Kramfors, vem fn är det?

Kommentera

Jag mår alltid bra när jag är ute oavsett om det nappar. Jag har dock mindre tålamod när jag kör abborre än när jag fiskar havsöring. Hittar jag inte abborrarna på en timme så åker jag hem. Med havsöringen har jag oändligt tålamod.

Kommentera

Själv vet jag ännu inte hur länge jag kan vänta på napp utan att bli frustrerad. Förmodligen kommer jag aldrig att få reda på det.

Kommentera

Ursprungligen postat av lausvik Visa inlägg
                      Själv vet jag ännu inte hur länge jag kan vänta på napp utan att bli frustrerad. Förmodligen kommer jag aldrig att få reda på det.
                      Avundas dej lite för det faktiskt, lausvik.

Själv brukar jag säga: "har man inte hållit på i minst 5 timmar har man inte ens försökt", men man är ju rätt frustrerad efter dom timmarna om man inte har fått ens nått smått att berätta om när man kommer hem.

Bör väl tillägga att mitt fiske till ca 99,5% riktas efter gös och abborre.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Gäddhängke, 2006-11-14, 19:27
                      64 svar
                      15 216 visningar
                      1 gilla
                      Senaste inlägg .art
                      av .art