Hur ofta ska det nappa för att ni inte ska bli frustrerade? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Hur ofta ska det nappa för att ni inte ska bli frustrerade?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Hur ofta ska det nappa för att ni inte ska bli frustrerade?

Idag så avverkade jag ett 4+ timmars pass utan ett endaste tillstymmelse till napp.
    Rodde runt och kastade efter gädda med wobblers och spinnerbaits och annat.
    Försökte även med spinnare och jigg för att se om man kunde lura någon abborre.
    Plockade i desperation till sist fram det som brukar vara ett säkert kort - toppknutet metspö, på med en liten mask - nog skulle man väl kunna lura någon liten mört eller abborre på 10-15cm i alla fall så det åtminstone hänt något under dagen? ICKE!

Jag får erkänna att när det går så, så tycker i alla fall jag inte det är särskilt roligt att fiska.

För egen del tycker jag att om det händer något minst en gång i timmen (behöver ju inte vara landad fisk, men att det nappar i alla fall) så känns det OK, ligger man på 2-3 fiskar i timmen så så är det vad jag anser som riktigt bra fiske.

Hur tänker ni andra? Finns ju säkert de som medvetet riktar in sig på jättestor fisk eller någon speciell art eller något som kan nöta flertalet 10-timmars-pass utan resultat och ändå inte känna sig uppgivna.

Jag inga problem med bomturer... ja inte för många i rad det e inget kul men bomturer o sega dagar hör till. Desto roligare dom dagar när det är riktigt hett!
    Jag har lärt mig att aldrig ha några förväntningar även om det såklart oftast finns en plan och ett mål för fisket. Ibland får man napp o ibland inte....
    Dåliga dagar får man nöja sig med att njuta av den sköna känslan att vara ute i det fria.... o det e ju inte så illa det heller!

Thats why its called "fishing" not caching....
    Just det .... som vi säger här hemma i Sverige... Skitfiske!

Kommentera

Det är alltid roligt när det nappar, men för mig är det viktigare att det känns rätt. Att det känns som som att jag är på rätt ställe, vid rätt tid, med rätt prylar i vattnet. Kvittot på det är ju ofta ett napp eller två, men det är också en känsla som är svår att definiera.

Jag har t.ex. väldigt svårt med det klassiska "vass-fisket" efter gädda i den sjön lag lägger min mesta tid. Det är en relativt stor, djup sjö med många olika betesfiskar, grynnor, branta kanter etc. Att då lägga sig i vassen jag precis kört förbi med Side Scan med en kemiskt ren skärm, ingen betesfisk som hoppar i ytan eller andra tecken på aktivitet, känns för mig helt meningslöst även om jag ser att många andra fiskar så...

Kommentera

Bomturer hör till även om de nog inte existerar på sociala medier . För mig är fiske är så många dimensioner av njutning:

- Lugnet
        - Ensamhet eller sällskap
        - Naturen
        - Kaffe
        - Macka
        - Avkopplingen

Givetvis vill jag ha fisk och det händer att jag blir småsur av ett bompass, men det hör till. Du lär dig mycket av dina bompass med.
        http://enamatorfiskare.blogspot.se
        Instagram enamatorfiskare

Kommentera

Om jag får napp en gång om året så är jag nöjd.
          Men visst är det tradigt när inget nappar, då får man tänka att det var skönt att komma ut från huset i alla fall!

Kommentera

Fiskar man i Göteborgsområdet utan tillgång till båt och är ute efter exempelvis havsöring så kan man räkna med frekventa bompass . Eller så är jag helt enkelt värdelös på att fiska .

Men som det redan skrivits ett antal ggr så är det inte hela världen. Naturupplevelsen och avkopplingen är långt viktigare än ideliga napp eller "kött på bordet".

~Paul~

Kommentera

Vartannat kast annars jävlar haha
              Blivit 99% gädda för mig detta år men när jag jaga HÖ blev det mååånga bompass
              Du får inte mer fisk för att du har dyra grejor
              Flugfiske är en Livs-stil
              2016 har jag blivit Multifrälst

Kommentera

Beror på vilka arter man är ute efter, bompass på abborre är sjukt irriterande, havsöring helt ok och gädda nästan skönt att slippa om det inte är en tia

Kommentera

Ursprungligen postat av WaXXa
                  Man ska komma ihåg att felet oftast ligger hos en själv, man ska inte komma hem och påstå att "gäddan var inte på hugget idag", utan istället reflektera, det är då man blir en bättre fiskare.

Att hitta gäddan är lika mycket skicklighet som att få en trött gädda att hugga.
                  Ja, det är väl just detta som min frustration bottnar i - ett komplett bompass tycker jag i alla fall ger en noll information. Om det hade varit så att jag helt plötsligt fick napp när jag efter fyra timmar övergav vasskanterna och gick ut på lite större djup, då hade det varit värdefull data. Om spinnerbait hade gett något när wobbler inte resulterade, ja då är det också information.
                  Som det är nu så provade jag allt jag kunde komma på utan resultat. Jag vet inte om det är för att det inte fanns fisk överhuvudtaget där jag fiskade eller om jag gjorde fel eller om det helt enkelt var så att "gäddan inte var på hugget idag"

Kommentera

Minst en gång per fiskepass och då gärna en stor fisk framför många små...
                    sigpic Man lever inte för att fiska - man fiskar för att leva!

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Gäddhängke, 2006-11-14, 19:27
                    64 svar
                    15 024 visningar
                    1 gilla
                    Senaste inlägg .art
                    av .art