omtalade Åland, helt odugligt? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

omtalade Åland, helt odugligt?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• omtalade Åland, helt odugligt?

Tänkte berätta om våran upplevelse vi hade på Åland nu i helgen, vilket är en stor Besvikelse.

Vi är fyra grabbar med stort intresse för gäddfisket som i helgen besökte Åland, Svinö. Efter
    en hel del kartläsande och förberedelse var det alltså dags för två dagars fiske på Svinö,
    ett EXTREMT grunt område vilket gav oss ett rent helvete.
    Platser vi tidigare kikat ut på kartan visade sig i verkligheten vara 10cm grunda områden helt
    igenväxta av tång och gräs. Vart vi än tog oss med våran hyrbåt med tillhörande 4hk snurra
    som för övrigt gick som en skördetröska var det mer eller mindre ofiskbart.
    Det enda som egentligen gick att använda var shallowriggade gummin alt flytwobblers.

Men gäddorna lyste med sin frånvaro, jag vet att det ligger mycket erfarenhet bakom
    ett bra fiske, men denna upplevelse gav oss en stor besvikelse, blankade hela helgen
    fördelat på 3gubbar i två dagar. Antingen är vi helt värdelösa eller så suger fisket extremt
    på just detta område. Vi provade allt från 10cm grunda vikar till branter ner på 8m djup
    utan något resultat. Pålästa om tidigare veckans vindar som kunde ge oss en indikation
    om vart betesfisken stod men den infon kunde vi lika gärna ge upp.

Hur och vart hittar man fisk på sånnahär områden? Kändes verkiigen som att hitta en nål
    i en höstack och hemmavattnet här hemma i Stockholm framstår som drömfiske.

Pratade även med våra grannar som verkat fiska stor del av deras liv, 6 gubbar
    två dagar med 8 små snipor som resultat. Enligt dem ett riktigt skitfiske vilket jag
    också håller med om. För att lyckas på detta ställe känns de verkligen som man
    behöver ta hjälp av en guide eller helt enkelt byta plats, någon som har erfarenhet
    av hur övriga Åland ser ut? Är det lika grunt vart man än åker eller ser det bättre
    ut på andra platser?
    För övrigt erbjöd Åland en mycket fin natur med kristallklart vatten, också en fråga
    hur tänker ni angående färgval i sådana vatten? Inte direkt vad man är van vid
    i Stockholms skärgård.
    mvh

Åland är som överallt. Bra ibland vid rätt förutsättningar men även dåligt ibland. Att ts hjälp av ortsbefolkningen eller ännu bättre en guide är att förrdra

Kommentera

Ja det märktes, dock en trevlig stuga måste jag säga! Förstår självklart att bara för man åkte dit beryder det inte
      att man ska få årets drömfiske. Men ett par kilosgäddor var är enligt mig inte mycket begärt. Får se
      om vi provar en annan plats på Åland men fick snabbt känslan av att man får ställa in sig på en helt annan
      typ av taktik för att få ett bra fiske. Ni som varit på Åland tidigare, hur letar ni gädda på sådanaställen?

Kommentera

Fel ställe under dåliga förutsättningar...Ostliga vindar och riktigt lågvatten = dem "extrema grundområdena" blir extremt svårfiskade.
        Finns både grunt och djupt vatten på Åland.

Kommentera

Ursprungligen postat av ahfisk Visa inlägg
          Tänkte berätta om våran upplevelse vi hade på Åland nu i helgen, vilket är en stor Besvikelse.

Vi är fyra grabbar med stort intresse för gäddfisket som i helgen besökte Åland, Svinö. Efter
          en hel del kartläsande och förberedelse var det alltså dags för två dagars fiske på Svinö,
          ett EXTREMT grunt område vilket gav oss ett rent helvete.
          Platser vi tidigare kikat ut på kartan visade sig i verkligheten vara 10cm grunda områden helt
          igenväxta av tång och gräs. Vart vi än tog oss med våran hyrbåt med tillhörande 4hk snurra
          som för övrigt gick som en skördetröska var det mer eller mindre ofiskbart.
          Det enda som egentligen gick att använda var shallowriggade gummin alt flytwobblers.

Men gäddorna lyste med sin frånvaro, jag vet att det ligger mycket erfarenhet bakom
          ett bra fiske, men denna upplevelse gav oss en stor besvikelse, blankade hela helgen
          fördelat på 3gubbar i två dagar. Antingen är vi helt värdelösa eller så suger fisket extremt
          på just detta område. Vi provade allt från 10cm grunda vikar till branter ner på 8m djup
          utan något resultat. Pålästa om tidigare veckans vindar som kunde ge oss en indikation
          om vart betesfisken stod men den infon kunde vi lika gärna ge upp.

Hur och vart hittar man fisk på sånnahär områden? Kändes verkiigen som att hitta en nål
          i en höstack och hemmavattnet här hemma i Stockholm framstår som drömfiske.

Pratade även med våra grannar som verkat fiska stor del av deras liv, 6 gubbar
          två dagar med 8 små snipor som resultat. Enligt dem ett riktigt skitfiske vilket jag
          också håller med om. För att lyckas på detta ställe känns de verkligen som man
          behöver ta hjälp av en guide eller helt enkelt byta plats, någon som har erfarenhet
          av hur övriga Åland ser ut? Är det lika grunt vart man än åker eller ser det bättre
          ut på andra platser?
          För övrigt erbjöd Åland en mycket fin natur med kristallklart vatten, också en fråga
          hur tänker ni angående färgval i sådana vatten? Inte direkt vad man är van vid
          i Stockholms skärgård.
          mvh
          Omtalade Åland, helt odugligt?

Hej Hampus;

Ge aldrig upp! I nästa vik eller utanför nästa udde hugger din Drömgädda!!

Själv har jag fiskat på Åland sedan jag deltog i "Världsmästerskapet i Gäddfiske hösten 1961" . Det var 459 Gäddfiskare med tio meter strandremsa var för varje Gäddfiskare som deltog. Själv fångade jag fyra Gäddor, först som vinnare men blev senare diskvalificerad därför att jag gick ut i vattnet med vadarstövlar och kunde kasta längre ut än grannarna....

Föglö, Kumlinge och Kökar tillhörde mina favoritvatten på Åland förr ....

Go for the Big Ones!

http://www.trumman.com/fisketips.htm
          Old Firehand
          Senast ändrad av Old Firehand; 2017-10-02, 09:24.

Kommentera

Att åka på nytt vatten utan någon lokalkännedom är tufft .
            Tänkte jag skulle prova Åland nästa år & då kommer jag se till att bo hos någon guide för att få lite lokalkännedom & tips på spottar , eventuellt köra en dag med guide .

Kommentera

Kontakta ’kanal gratis’ dom har fiskat på några heta ställen har jag sett.

Kommentera

Ursprungligen postat av Dennis Ahonen Visa inlägg
                Fel ställe under dåliga förutsättningar...Ostliga vindar och riktigt lågvatten = dem "extrema grundområdena" blir extremt svårfiskade.
                Finns både grunt och djupt vatten på Åland.
                Ja vi måste prickat in en oturlig helg med tanke på lågvattnet och vindarna.Något man
                visserligen inte kan veta i förskott när man bokar, får helt enkelt bli en revansch en annan helg!

Kommentera

Det är hårt fisketryck på Åland vilket såklart påverkar fisket. Men efter några turer till Åland så är min bild att fisket kan slå om ganska snabbt. Från att vattnet känns sterilt till att det kokar av gädda. Såklart extra illa om vattnet sjunker så som det gjort på kort tid. Men som du också var inne på så är Åland fantastiskt vackert och visst finns det fisk där. Håller tummarna för att fisket vänder nästa gång.

Åland är ett gäddparadis, vissa dagar.. :-) Övriga dagar "bara" ett paradis.
                  <*)))>< <*)))>< <*)))><
                  Sitt inte där och slöa, ut och fiska!!!

Kommentera

Jag har varit på Åland flera gånger på olika ställen på sommaren och det har för det mesta varit ganska bra fiske efter främst abborre men även mycket smågäddor upp till några kg, på flera ställen. Har även varit en gång vid Svinö och där hade vi också väldigt dåligt fiske. Var svårt att även få någon abborre. Vi fick tips att vi skulle bottenmeta på en djupbrant och då lyckades vi få lite abborre. Så Svinö är nog ett dåligt ställe, i alla fall efter abborre och gädda.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Gäddhängke, 2006-11-14, 19:27
                    64 svar
                    15 132 visningar
                    1 gilla
                    Senaste inlägg .art
                    av .art