Är sportfiskare svagbegåvade? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Är sportfiskare svagbegåvade?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Är sportfiskare svagbegåvade?

Frågan ställer saken på sin spets. I skrivande stund pågår Blekinge Gäddfestival och trots tydliga instruktioner i tävlingsbestämmelserna så har jag hittills observerat 2 båtar på avlyst område dängandes för glatta livet! Nu finns ju i och för sig chansen att dessa skulle vara utom tävlan men lägger man in faktorer som båt, elmotorer, bemanning i båten och hur de fiskar så tyder mycket på att det är tävlande och om det inte är det så är ändå detta total katastrof då det av Länsstyrelsen är tydligt och utförligt beskrivet kring vilka områden som är avlysta!!!

Hur ska vi som grupp kunna ta oss rätten att försöka påverka t.ex. nätfiske och annat om vi konstant går med huvudet upp i arslet?

Det är emot min livsåskådning att önska andra människor olycka men just nu är jag beredd att göra ett undantag.

För att svara på din rubrik så skulle jag säga nej. Den andra frågan i inlägget känns mer relevant. Tycker det är viktigt att föregå med gott exempel inom alla områden.

Kommentera

Om de är deltagare i festivalen hoppas jag de blir diskade, uthängda och bannlysta. Min personliga erfarenhet är väl att oavsett hur vi kategoriserar folk finns det alltid en del som ska gå över gränsen. I trafiken oavsett om de cyklar, går eller kör bil, en del gör det med röven. I fisket som sagt. I idrotten. Som granne. Osv... För dessa är jag också beredd att göra ett undantag.
      Jag tror på Leif. Dessutom tror jag på Göran, Erik och Elanen. Robert Lind i Kramfors, vem fn är det?

Kommentera

Att generalisera och bunta ihop människor som t.ex. delar hudfärg, religion eller intressen kan vara ett tecken på svagbegåvning.

Bedrövligt beteende, för övrigt.
        http://enamatorfiskare.blogspot.se
        Instagram enamatorfiskare

Kommentera

Tråkigt. Dubbelmoral och hyckleri är tyvärr spritt genom alla sorters människor.

Kommentera

Ja.

I en diskusjon på en annen nettside kom jeg frem til at hver kilo filet av selvfanget fisk jeg har spist i år har kostet meg ca 2000 NOK. På min lokale matbutikk kan jeg kjøpe torskefilet for 81 NOK/KG. Sportsfiskere er uten tvil stokk dumme.
            Team Colibri

Kommentera

Ursprungligen postat av Team Colibri Visa inlägg
              Ja.

I en diskusjon på en annen nettside kom jeg frem til at hver kilo filet av selvfanget fisk jeg har spist i år har kostet meg ca 2000 NOK. På min lokale matbutikk kan jeg kjøpe torskefilet for 81 NOK/KG. Sportsfiskere er uten tvil stokk dumme.
              Haha det finns andra hobbys som kostar mycket pengar. Och de som utövar dem måste köpa alla sin fisk själva.

Kommentera

Gruppen sportfiskare är väl som folk e mest så självklart finns det idioter i samma utsträckning som i alla andra "grupper".
                Jag förstår att du kanske ville skapa intresse för inlägget och därför rafsade ihop en lite provocerande rubrik och att frågan var retorisk?

Jag kan ju bara svara för mig själv... jag är i alla fall inte riktigt klok i huvet!
                Jag lägger tiotusentalskronor på att slippa umgås med andra människor och istället sitta blöt, hålögd o frysa i dimma o regn kl 5 på morgonen ute på vattnet. När jag väl fått en fin fisk så kastar jag oftast i den igen!? Som sagt ... ganska korkad!!
                Jag brukar dock inte bryta mot gällande fiskeregler, sånt ogillar jag absolut vilket dock inte gör mig ett dugg smartare enligt min sambo!
                Hon skulle nog glatt utan tvekan svara "JAVISST!!" på din fråga!!

En liten motfråga som jag dock gärna vill höra svaret på. (Man är ju nyfiken även om man är "svagbegåvad")
                När du observerade dessa båtar på skyddat vatten, kontaktade du tävlingsledning, polis, länstyrelsen eller någon annan som kunde stoppa idioterna?
                Vad fick du för respons i så fall?
                Det skulle nämligen förvåna mig väldigt om tex tävlingsledningen inte reagerade starkt på en sån här sak....

/Gustav

Kommentera

Ursprungligen postat av NKOTB Visa inlägg
                  Frågan ställer saken på sin spets. I skrivande stund pågår Blekinge Gäddfestival och trots tydliga instruktioner i tävlingsbestämmelserna så har jag hittills observerat 2 båtar på avlyst område dängandes för glatta livet! Nu finns ju i och för sig chansen att dessa skulle vara utom tävlan men lägger man in faktorer som båt, elmotorer, bemanning i båten och hur de fiskar så tyder mycket på att det är tävlande och om det inte är det så är ändå detta total katastrof då det av Länsstyrelsen är tydligt och utförligt beskrivet kring vilka områden som är avlysta!!!

Hur ska vi som grupp kunna ta oss rätten att försöka påverka t.ex. nätfiske och annat om vi konstant går med huvudet upp i arslet?

Det är emot min livsåskådning att önska andra människor olycka men just nu är jag beredd att göra ett undantag.
                  Historien upprepar sig!

Gäddfiske har tidigare skett på avlysta områden i samband med Gäddfisketävlingar....

http://www.trumman.com/fisketips.htm
                  Old Firehand
                  Senast ändrad av Old Firehand; 2017-10-01, 09:41.

Kommentera

Ursprungligen postat av Husse0416 Visa inlägg
                    Gruppen sportfiskare är väl som folk e mest så självklart finns det idioter i samma utsträckning som i alla andra "grupper".
                    Jag förstår att du kanske ville skapa intresse för inlägget och därför rafsade ihop en lite provocerande rubrik och att frågan var retorisk?

Jag kan ju bara svara för mig själv... jag är i alla fall inte riktigt klok i huvet!
                    Jag lägger tiotusentalskronor på att slippa umgås med andra människor och istället sitta blöt, hålögd o frysa i dimma o regn kl 5 på morgonen ute på vattnet. När jag väl fått en fin fisk så kastar jag oftast i den igen!? Som sagt ... ganska korkad!!
                    Jag brukar dock inte bryta mot gällande fiskeregler, sånt ogillar jag absolut vilket dock inte gör mig ett dugg smartare enligt min sambo!
                    Hon skulle nog glatt utan tvekan svara "JAVISST!!" på din fråga!!

En liten motfråga som jag dock gärna vill höra svaret på. (Man är ju nyfiken även om man är "svagbegåvad")
                    När du observerade dessa båtar på skyddat vatten, kontaktade du tävlingsledning, polis, länstyrelsen eller någon annan som kunde stoppa idioterna?
                    Vad fick du för respons i så fall?
                    Det skulle nämligen förvåna mig väldigt om tex tävlingsledningen inte reagerade starkt på en sån här sak....

/Gustav
                    Tjena Gustav,

Du har naturligtivs rätt och uppfattat rubriken för det den är, retorisk. Jag inkluderar mig själv i gruppen och således får man rannsaka sig själv också. Men helvete vad man blir lack på människor som inte kan fatta.

Som svar på din fråga, jag försökte kontakta tävlingsledning men hittade inget telefonnummer på hemsidan (kan tyda på svagbegåvning att jag inte lyckades med det). Länsstyrelsen en lördag, nja du vet!

Snackade dock med grannen som är polis och han sade att timingen för att få fokus på detta idag nog var dålig med tanke på att det är rock n roll på gång i Göteborg där NMR och AFA ska göra upp och rätt många poliser var kommenderade dit så låg/lägre bemanning än vanligt.

Det jag gjorde var en "Carl Bildt" fast jag använde fiskesnack.com istället för twitter. Jag skrev ett argt inlägg, typiskt svenskt och jävligt lamt - jag vet.

För att ge dig stöd så kan jag meddela att min fru sedan länge kategoriserat mig som svagbegåvad då jag kombinerar fiske med jakt.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Gäddhängke, 2006-11-14, 19:27
                    64 svar
                    15 024 visningar
                    1 gilla
                    Senaste inlägg .art
                    av .art