Köppte whiplash men känns tjock - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Köppte whiplash men känns tjock

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Köppte whiplash men känns tjock

Hej
    var nere och köppte lina till min nya rulle. Och kollade hur mycket jag skulle få plats med på rulle och då stog det 0,25 skulle det rymma 260 m tror jag det var. och gick runt och kollade på linorna dom hade bara bulk spole av fire line och den vill jag inte ha. Kollade på spiderwiren men den fanns ju bara i korta längder och så såg jag att dom hade whiplash eller vad den heter och den var ju i 274 m spole fast den vara bara 0,17 men jag tänkte att jag lägger lite extra nylon unders så funkar det nog. Kom hem spolade upp rullen och kollade på spolen som linana var upplagd på. Det var ju mycket lina kvar. så av nyfiken het så tänkte jag att jag fyller den andra med och se om den räcker. rullade bara på några varv av nylon denna gång. fyllde den spolen med och ändå var det över lina. hur kan detta komma sig jag menar att jag fick ju bara på ca 135m på spolen? djuger dom så mycket om tjockleken eller? Och jag höll ganska hårt i linan när jag spolade på den. Nån som har provat linan och har några åsikter om den?

Flätlinor är oftast (alltid?) tjockare än vad som anges.

Kommentera

Flätlinor fyller mer än motsvarande diameter av nylon. Och som Borrul skriver, de är ofta tjockare än vad som anges. Körde på 0.14 Spiderwire på en haspelrulle som ska ta 170 meter 0.25, 137 meter fyllde spolen trots bara ett lager nylon i botten.

Kommentera

Wiplash Pro är mycket tjockare än andra flätlinor i samma dimensioner. 0.006 är jämnförbart med 0.22. Testa en nylonlina typ 0.16 och du kastar betydligt längre. Rätt sjukt att dom inte kan fixa en jigglina som klarar runt 3kg och verkligen är tunn.
        sigpic

Kommentera

Ursprungligen postat av Flodebanan
          Wiplash Pro är mycket tjockare än andra flätlinor i samma dimensioner. 0.006 är jämnförbart med 0.22. Testa en nylonlina typ 0.16 och du kastar betydligt längre. Rätt sjukt att dom inte kan fixa en jigglina som klarar runt 3kg och verkligen är tunn.
          Har du kollat sufix flätlinor tuna som f.. Stämer mer med vad där står.

Kommentera

Ursprungligen postat av ps
            Flätlinor fyller mer än motsvarande diameter av nylon. Och som Borrul skriver, de är ofta tjockare än vad som anges. Körde på 0.14 Spiderwire på en haspelrulle som ska ta 170 meter 0.25, 137 meter fyllde spolen trots bara ett lager nylon i botten.
            men här är det ju frågan om mer en halva det är ju ett jävla mygel. jag menar att dom ju skriva hur tjock den är på ricktigt. lite jobbigt när man ska fylle en rulle

Kommentera

Ursprungligen postat av oringen
              Har du kollat sufix flätlinor tuna som f.. Stämer mer med vad där står.
              nä det har jag aldrig. var säljer dom den? är den dyr?

Kommentera

Ursprungligen postat av Flodebanan
                Håller helt med. det är inte alltid man behöver en lina som håller 10kg

Kommentera

Kommer inte i håg vad den kostar lite billigare än PP och fireline i alla fal. Det är fairpint danmark som har den i sverige.
                  135m spolar är det.. Kännde på 0,10 den känndes verkilgen tun. Har sjäv bara provat 0,32 vi havsfiske. Den känns tunare är tex Spiderwirre 0,25.

Kommentera

Ursprungligen postat av oringen
                    Kommer inte i håg vad den kostar lite billigare än PP och fireline i alla fal. Det är fairpint danmark som har den i sverige.
                    135m spolar är det.. Kännde på 0,10 den känndes verkilgen tun. Har sjäv bara provat 0,32 vi havsfiske. Den känns tunare är tex Spiderwirre 0,25.
                    <har du nån adress?

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Gäddhängke, 2006-11-14, 19:27
                    64 svar
                    15 077 visningar
                    1 gilla
                    Senaste inlägg .art