För egen del blev vi föräldrar i år så något fiske med sonen är inte aktuellt. Men jag blir nyfiken, hur har det gått för er med barn? Har barnen tagit efter ert intresse? I vilken ålder började ni fiska gemensamt?
Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
Fiske och barn
Collapse
X
-
Börja fiska krabba med tösen i våras när hon va ca ett o ett halvt år. Hon blev blev krokad direkt. Tyckte de va skitkul med alla små krabbor som knep sig fast i den sillbits agnade tvättklämman.
Innan dess har hon varit med ute på sundet i båten, metat i både å och sjö o allt e lika poppis! Så länge man håller de till lagom långa turer. Även vertikal efter gös har hon varit med på. Ett par stora origgade mc walley blev nya favoritleksaker o hon va go o gla i 5 timmar trots dåligt med landade gösar.
Första gången hon va med på fiske va hon 2 månader. Då blev det 4 timmars torskfiske i sundet. Somna så firt vi kom ut från hamnen o vakna inte förän vi kom in igen. Vågorna va rena sömnpillert!
-
Ursprungligen postat av Abramis Brama Visa inläggFör egen del blev vi föräldrar i år så något fiske med sonen är inte aktuellt. Men jag blir nyfiken, hur har det gått för er med barn? Har barnen tagit efter ert intresse? I vilken ålder började ni fiska gemensamt?
Han är snart 1,5 år. Hoppas så klart att han ska börja fiska men man väljer inte vad ens barn ska tycka om Man kan bara uppmuntra, tror jag
Blir fler fiskepass nästa år.
Kommentera
-
Försökte fostra dottern tidigt, hon fiskade mycket med mig när hon var liten och när hon var 8-9 år var hon en sjuhelvetes pimpelfiskare som ofta slog mig på isen. Sedan tog idrotten över och fisket förr i glömska tyvärr. Nu ställer jag hoppet till yngsta sonen (5 år gammal) som alltid är taggad på fiske. Förra året tog han sin första gädda och då såg man glöden i ögonen, hoppas hoppas... Men jag vill inte tvinga på mina barn mitt intresse, blir de bitna så blir de bitna, annars så stöttar jag dem i vad än de hittar på.
Kommentera
-
Jag blev farsa i december ifjol,
Dvs killen är snart 10 månader.
Vi har hunnit med några fiskepass ihop redan faktiskt, i våras april-maj när han var runt 5 månader så var vi till en av fiskeklubbens sjöar.
Han låg nerbäddad bland filtar och mysgosedjur medans jag gick och spinnfiskade lite längs stranden, sjön är ett gammalt grustag så ungefär som att gå på grusväg och fiska!
Han sov i barnvagnen 2-3 timmar utan problem, sen en flaska ersättning och ny blöja och sen sova nån timme igen innan hemfärd!
Gott med frisk luft!
Så vi har redan fångat både regnbåge o röding ihop :-)
Kommentera
-
De tre yngsta älskar att fiska medans vår älsta har andra intressen tagit över. Det är dock inte alla fikapass som varit superlyckade. Förstod ganska snabbt att hungriga barn tycker inte något är roligt. Att alltid med något att äta och dricka har visat sig vara ett vinnande koncept. Efter några stressade spinnfiskepass där både jag och medföljande barn i åldern 4 och 6 var mest griniga och irriterade så fick vi testa ett nytt upplägg. De första passen innan barnen fått till kastteknik och behövde hjälp med trassel och bottennapp mm så började vi fiska i 20 minuters pass. Dvs barnen fiskade i 20 minuter och jag såg till att flytta båten dit de ville och hjälpa där det behövdes. När det sedan var dax för mina 20 minuter fick barnen i uppdrag att med hjälp av elmotorn se till att båten flyttades dit jag ville. Med detta upplägg lyckades vi spinnfiska gädda i blåst och regn i 2-3 timmar där samtliga i båten var på strålande humör.Senast ändrad av Bjorn; 2017-09-16, 21:42.
Kommentera
-
Kul läsning! Nej men kan givetvis bara hoppas att barnet ärver intresset. En gedigen introduktion ska sonen få i alla fall. Mitt fiskeintresse fick jag genom att fiska med min morbror. Han har två söner så det låter ju som upplagt för fiske tillsammans med dem. Men nej, ingen av dem är intresserad. De kan följa med på något enstaka pass per år.http://enamatorfiskare.blogspot.se
Instagram enamatorfiskare
Kommentera
Foton
Collapse
-
av HejtjofluxenHejsan!
Mitt ex lämnade kvar detta spö i min garderob för över två år sen och verkar inte...4 Foton-
Kanal: Ljugarbänken
2024-11-17, 23:18 -
-
av Classe69Hej på er mina vänner :-)
Imorgon skall jag och mina Sambo köra Norröver och hälsa på Släktingar...1 Foto-
Kanal: Ljugarbänken
2024-07-23, 10:42 -
Relaterat
Collapse
Ämnen | Statistik | Senaste inlägg | ||
---|---|---|---|---|
Startad av Gäddhängke, 2006-11-14, 19:27
|
64 svar
15 013 visningar
1 gilla
|