En annan tanke som slagit mig är om man skulle köra takpapp istället för matta? Ingen som gjort det? Kanske inte lika snutggt, men vattentätt o samtidigt grymt bra grepp
Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
Ni som bygger kastdäck
Collapse
X
-
Man inser vilken dret vanlig plyfa är på sjön då man fräst spår i en skiva någon gång. Fullt med håligheter och undermålig laminering.
Marinplyfa och våtrumsplyfa är bättre. Betydligt högre täthet/kvalitet på limningen etc på den. Formplyfa och liknande är extremt tåliga för vatten och det beror inte bara på att den har ett tätare ytskickt.
Att måla en std plyfa så att den håller på en båt, utsatt för väder och vind, skulle jag säga helt enkelt inte går. Båten lever runt tillräckligt för att det skall skava lite här och där och samtidigt som det kommer in några droppar vatten är det kört.
Plasta in dreten med epoxy eller polyester är vägen att gå. Och vara nogrann med tunna första lager så det suger in ordentligt.
Men det är klart, allt beror ju på vad man vill uppnå. Skall det bara hålla någon/några säsonger så håller ju vad som helst.__________________________________________________ _____________________________
Covfefe
Kommentera
-
Ursprungligen postat av Dominator91 Visa inläggMan inser vilken dret vanlig plyfa är på sjön då man fräst spår i en skiva någon gång. Fullt med håligheter och undermålig laminering.
Marinplyfa och våtrumsplyfa är bättre. Betydligt högre täthet/kvalitet på limningen etc på den. Formplyfa och liknande är extremt tåliga för vatten och det beror inte bara på att den har ett tätare ytskickt.
Att måla en std plyfa så att den håller på en båt, utsatt för väder och vind, skulle jag säga helt enkelt inte går. Båten lever runt tillräckligt för att det skall skava lite här och där och samtidigt som det kommer in några droppar vatten är det kört.
Plasta in dreten med epoxy eller polyester är vägen att gå. Och vara nogrann med tunna första lager så det suger in ordentligt.
Men det är klart, allt beror ju på vad man vill uppnå. Skall det bara hålla någon/några säsonger så håller ju vad som helst.
Kommentera
-
Nåväl, det skall göras ordentligt. Om jag nu väljer att plasta på rätt sätt, vilken skiva kan jag använda då?
Sen skulle en uppskatta lite tips på hur själva plastningen går till då jag aldrig gjort det.
Vilka materialval, fabrikat, verktyg etc
Kommentera
-
Ursprungligen postat av Classe69 Visa inläggÄr det bara jag som ogillar kastdäck?
Jobbigt att sätta sig på knä varje dragbyte och avkrokning
Kommentera
-
Guest
Jag oljade och lackade en vanlig plyfaskiva med båtlack i flera lager och den höll fint. Man måste ta flera lager för att inte träet skall "klara" spricka upp och börja suga vatten i sprickorna. Skall jag bygga kastdäck igen blir det alu rakt igenom för då blir den betydligt lättare och det är inte så mycket jobb att kapa till och poppa fast L-vinkar för förstyvning.
Men som sagt, självklart går det bra att behandla en vanlig plyfaskiva. De flesta plyfaskivor idag är limmade med vattenkraft lim. Formplyga är oljade för att släppa mot betongen.
Kommentera
-
Guest
Ursprungligen postat av anteman Visa inläggVa? Det är väl bara att sätta sig på kastdäckets bakkant... Eller kastdäckets vadderade stol... Har aldrig saknat ett "hål" i fören, jag står stadigt och generöst på mitt kastdäck 95% av tiden, byter beten bekvämt och har aldrig saknat en sittoft men minns dem med viss nostalgi...
Kommentera
-
Ursprungligen postat av Mink! Visa inläggHåller med Classe här. Jag fiskar varierat och har kommit fram till att jag står lika bra på mottoft eller i fören utan kastdäck. Kastdäcket är mest i vägen vid allt annat än spinnfiske, och det är skönt att ha fribord när det går mycket vågor.
Jag funderar på att olja o lacka björkplywood, blir så satans om ständigt o dyrt att få hem två skivor marinplyfa eller slitskydds. Hade en skiva vart tillräckligt så..
Kommentera
-
Ja vi tycker olika, även jag har haft tofter i båt men saknar dem inte, plan yta och massor av förvaring under är oslagbart och yttre relingshöjd blir inte lägre med kastdäck, dvs vågorna når lika högt oavsett...
Små barn bör dock inte sitta där under transport, då sitter de i stolar eller t ex på kastdäcket bakkant. (som ju i princip är en förlängd toft med förvaring...Senast ändrad av anteman; 2017-09-16, 10:38.
Kommentera
-
Guest
Ursprungligen postat av anteman Visa inläggJa vi tycker olika, även jag har haft tofter i båt men saknar dem inte, plan yta och massor av förvaring under är oslagbart och yttre relingshöjd blir inte lägre med kastdäck, dvs vågorna når lika högt oavsett...
Små barn bör dock inte sitta där under transport, då sitter de i stolar eller t ex på kastdäcket bakkant. (som ju i princip är en förlängd toft med förvaring...
Kommentera
Foton
Collapse
-
av HejtjofluxenHejsan!
Mitt ex lämnade kvar detta spö i min garderob för över två år sen och verkar inte...4 Foton-
Kanal: Ljugarbänken
2024-11-17, 23:18 -
-
av Classe69Hej på er mina vänner :-)
Imorgon skall jag och mina Sambo köra Norröver och hälsa på Släktingar...1 Foto-
Kanal: Ljugarbänken
2024-07-23, 10:42 -
Relaterat
Collapse
Ämnen | Statistik | Senaste inlägg | ||
---|---|---|---|---|
Startad av Gäddhängke, 2006-11-14, 19:27
|
64 svar
15 014 visningar
1 gilla
|