Vad är det vi saknar? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Vad är det vi saknar?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Ursprungligen postat av daikai1 Visa inlägg
    Håller med dig lite här, visst, det hade varit bra med ett kösystem och sämre tillgänglighet på vissa vatten, MEN det hade inte varit så svårt att utveckla ett kösystem för fiskekort i ett vatten även om info om tillgänglighet finns.

Förstår även att vattenägarna vill ha lite koll vem som fiskar i sjön, men när man ej får tag i säljarna så är det ganska irriterande
    Fick absolut inte med alla typer utav fiskevatten i mitt förra inlägg. Vissa vatten tenderar dock att bli populärare än andra. Får väl ändå räkna in mig som gammal i gamet med över 20års erfarenhet utav sportfisket. Man ser var det är på väg.......
    Tror dock inte att VI sportfiskare är den störtsta boven i dramat heller tyvärr. Vi kan endast försöka att utöva vå sport/hobby utan att försämra förutsättningarna.
    Har ett exempel från ett hemmavatten.
    ID. Id gick det upp i saxån i sådana mängder i april månad när jag var yngre att man kunde fånga dem med händerna.
    Idag ska man vara glad om man får se ett stim under en fiskedag.

Kommentera

Ursprungligen postat av mdb1 Visa inlägg
      SPOT ON... SPOT ON.......
      Håller fullständigt med dig.
      Sticker ut hakan här lite och menar på att i vissa vatten hade det varit bättre med mindre tillgänglighet.
      Begränsat med fiskekort ,kösystem med lika för alla och ett bättre miljötänk där allt inte bara handlar om individens och dom ekonomiska profiternas bästa.

Hur underbart är det inte att fiska när man har haft fullständig fiske abstinens?
      Kan man lugna sig en helg? Oftast inte!! Men så funkar det nu.... alla ska ha allting........ NU
      Jag tror iofs inte att man med förbud o reglering kan rädda miljön... jag skulle vilja se harmoni och förståelse dör vi människor väljer att leva men och i naturen iställer för på den.

Vill gärna se att fler får möjlighet att vara ute i naturen och på sätt får insikt i vad dom missar... gillar inte förbud o reglering men klart att alla måste ta ansvar.

Men jag tror jag fattar vad du menar.... jag har alltid fiskeabstinens.., förutom just när jag e på vattnet alltså.... så skönt att komma ut nör man till slut kommer iväg!

Kommentera

Paradoxalt nog är det väl just "profithungern" som är räddningsplankan här, idealism har så vitt jag vet aldrig lett till några positiva resultat.

Kommentera

Ursprungligen postat av holden Visa inlägg
          Paradoxalt nog är det väl just "profithungern" som är räddningsplankan här, idealism har så vitt jag vet aldrig lett till några positiva resultat.
          Ja att idealism inte fungerar det har vi ju märkt tyvärr men globalt är det tyvärr profithungern som leder till att miljön går åt H-E.
          Klart att dom rika kapitalägarna inte vill hindra överbefolkningen. Massor av kunder/konsumenter som skulle försvinna.
          Det hela är ett stort pyramidspel.
          Visst kan lokala intressen som gör det ekonomiskt lönsamt att bevara vissa områden/arter ibland skydda miljön men i det stora hela behövs ett helt nytt tänk.... eller i alla fall vissa uppofringar som alla är beredda att ta.
          Men det var bara en naiv önskan, något jag saknar... räknar inte med att få uppleva den förändringen och jag lever själv absolut inte till fullo "som jag lär" tyvärr.
          Känns lite som man ska passa på nu att fiska så mkt som möjligt så kanske man kan visa bilder o berätta för barnbarnen....?
          "Titta här lilla Lisa... här fångar farfar en levande fisk serru!... höhö ... ja en riktig fisk... du vet såna som du sett på museet! Jo.. serru Lisa dom kunde man fånga förr i tiden... det tyckte farfar var jätte roligt!"

Kommentera

Skarvjakt. Ökad säljakt. Nätfiskeförbud för husbehov. Många, många fler tillsynsmän som har vett att utöva tillsyn. När det gäller fiskevatten gärna en sökbar databas, tex ska man kunna söka på kommun eller landskap, ramp, art och om kort kan köpas över nätet. Självklart med djupkartor osv...
            Jag tror på Leif. Dessutom tror jag på Göran, Erik och Elanen. Robert Lind i Kramfors, vem fn är det?

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
            Startad av Gäddhängke, 2006-11-14, 19:27
            64 svar
            15 014 visningar
            1 gilla
            Senaste inlägg .art
            av .art