Drag fastnar - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Drag fastnar

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Drag fastnar

Jag har efter flera års frånvaro från fisket börjat igen och har ett par nybörjarfrågor då kunskap har fallit i glömska.

Jag har varit ute två gånger nu och fiskat med kastspö vid dammar utanför Lund och två mindre bra saker har skett, nämligen att dragen har fastnat i botten och att jag inte får ut kastet så långt.

Så jag undrar vad beror det på att dragen fastnar i dammen? Är det dammen som har för mycket skit i botten eller gör jag något fel?Har förlorat totalt 4 drag dessa två gånger jag varit o fiskat. Vill gärna undvika detta eftersom dragen kostar en slant.

Fråga nummer två. Hur får jag ut mitt kast längre? Misstänker att det är en övningsfråga men är ändå tacksam för eventuella tips som ni kan bidra med.

Tack!

Ha drag som är anpassat för dott spö. Brukar stå hur många gram ditt spö är anpassat för någonstans på spöt.
    Är det mycket skit på botten så försök att fiska ovanför allt bråte.

Kommentera

Antagligen fiskar du för djupt???? Om dammen är 2m djup kan man inte köra med vobbler som dyker ner till 3m etc
      Och förmodligen har du för lätta beten för ditt spö. Vad fiskar du med för saker? Lättare att svara då

Kommentera

Tack för svar!

Vad är dott spä för nåt?

Kommentera

Ursprungligen postat av TheBlackening Visa inlägg
          Tack för svar!

Vad är dott spä för nåt?
          Ditt spö....

Kommentera

Spinnspöet hyrde jag på plats, mer än så vet jag inte om det.

Har förlorat en spinnare. ett skeddrag och två andra drag som jag inte har lyckats identifiera. Ingen aning vilken vikt det var på dem.

Kommentera

Du vevar antagligen för sakta, de säger lite sig själv tycker jag... Du kan inte kasta rakt in i vassen med ett drag å sen undra varför de fastnar...
              Observera - lys ej på jordekorrarna, de kan bli bländade.

Kommentera

Av ren självbevarelsedrift brukar uthyrare sällan erbjuda spön med utmärkta kastegenskaper. Bra spön kan plötsligt få fötter eller bli bilburna.
                Dina måttliga kastprestationer kan därför vara ett resultat av ett kastspö av enklare och billigare modell, där det primära har varit att åstadkomma ett robust och tåligt spö på viss bekostnad av kastegenskaperna och fiskeglädjen.

Fundera på hur mycket du är beredd att lägga på ett komplett spö av något bättre kvalitet. När du och plånboken är överens om kostnadstaket, går du till en sportfiskebutik där du kan få goda råd och där berättar du vad du söker och vad du tänkt fiska efter. Du bör då få den hjälp du behöver och kunna gå därifrån med ett spö som är lite bättre och som kan hjälpa dig att nå fram till fiskarna. Du bör även ha fått en fiskerulle med en passande lina påspolad och en näve, 5, beten som passar till spöets egenskaper och fina tilltänkta fiskars diet varav något bete kanske kan vara flytande och något vasskyddat.

Det kan även vara bra att leta upp en plats där du i lugn och ro kan öva på kasttekniken och gärna något vatten där du kan se hur betena uppför sig vid olika inspinningshastighet.

Ett bra spö och en bra rulle håller länge så snåla inte där. Billig lina har ofta ojämn kvalitet.

Köp inte mer än du behöver för att komma igång med kastträningen och premiärfisket. Du kommer i alla fall snart äga fler beten än du hinner fiska med och minns en sak och den är nog så viktig: Det är betet i vattnet som fångar fisken. Varje byte av bete är en tid då betet är i luften.
                Senast ändrad av BeBest; 2017-09-04, 07:08.
                Må vi alla ha ett intressant fiske!

Kommentera

Ja köp en egen utrustning, haspel med flätlina på en välfylld spole. Låg linnivå på spolen ger korta kast, flätlina klarar bottennapp bättre.
                  Och som det sägs ovan, vevar du för långsamt går det i botten, vevar du för fort, går det i ytan (skeddrag, spinnare) och så får man anpassa betesvikten till fiskedjup. Pröva jigg med en jiggskalle tills du får till känslan för relationen betesvikt/djup/vevfart.Den uppåtvända kroken på en jigg fastnar inte lika lätt i botten som andra betestyper.

Kommentera

Snacka med grabbarna på Fiskekompaniet (Södra esplanaden) så kan de säkert sätta ihop ett lämpligt set med spö, rulle och lämpliga beten.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Gäddhängke, 2006-11-14, 19:27
                    64 svar
                    15 013 visningar
                    1 gilla
                    Senaste inlägg .art
                    av .art