Sutarfiske? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Sutarfiske?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Sutarfiske?

undrar om ni har nåra nybörjar tips på sutare?, har prövat lite med flötmete me mask, har haft hugg men inte krokat någon. Fiskar från båt för det är praktiskt taget omöjligt å stå från land, är inte så sugen på å köpa värstingutrustning å boilies å så utan mer nåra tips så man kan ta dom när inte gäddan eller aborren nappar.. Sjön som vi fiskat i har dom hittat en död sutare på ca 5 kg, och vi har sett 2-3 st döda på våren runt 2-3 kg... så dom finns ju där.. har ni nåra tips så dela gärna me er
    Det här ska du säga till bruden:
    Bit i kudden älskling, jag byter fil!

Jag fiskar ganska mycket efter sutare och ruda. Du kommer att få miljoner tips . Men jag håller med, man behöver inte en miljon fiskegrejer för sutarfiske. Några nybörjartips..
    1. Mäska..även om det bara är lite grann så hjälper det JÄTTE mycket. Du kan ta billigt gammalt torkat bröd och slänga det i en mixer..så att det blir ströbröd nästan..lägg det i en påse, kostar nästan inget. Sen..köp en burk med majs korn..kostar typ 5 spänn. Ta en bunke och mixa ihop det med ströbrödet. Gör bollar och släng det på din favorit fiske plats. Förhoppningsvis så finns det inte miljoner mörtar där du fiskar Därför dom kommer oxo
    Om du bor nära till sjön och planerar att fiska där mycket, så kan du sätta upp en regim av mäskning..typ mäska samma ställe varannan dag i några veckor..sutaren kommer att lära sig att det stället är super att simma runt på och käka majs och ströbröd på
    2. Plats...först hitta en sjö som innehåller sutare ) Välj en plats som är i anslutning till vegetation..typ vass, nate och mycket andra växter(sutare gillar att böka runt i vegetation och gömma sig där, det är en mycket skygg fiske, precis som ruda. Djupet ska vara runt 1.5 - 3 meter djupt
    3. Bete..mask, majs går jätte bra..jag har haft mycket tur med majs..då slipper du abborrar etc. Men mask är lika bra. Jag kör med ett spö med mask och ett med majs, vanligtvis.
    4. Kör med liten krok, sutaren är en försiktig general Dom gillar att suga på betet, spotta ut etc och repetera 3-4 ggr före det stoppar betet i munnen ..vänta med mothugg etc..du kan klart se en skillnad i sutarens betende jämfört med andra fiskar.
    5. Botten mete eller flötmete...Flötmete är fortfarande min favorit..kör med ett litet flöte som gör så lite flytmotstånd som möjligt, så när sutarn drar..inte känner för mycket motstånd och spottar ut. Små sänken, men många.
    6. Sutare är KRAFT paket!...Det finns nog ingen fisk som är starkare i Sverige..kanske bara ÅL möjligtvis!. Jag har haft sutare på..och jag har tänkt......---Det här är en stor jävl....minst 1kg-- Och sen så ser jag en liten 2 hektos..glad, rödögd sutare på kroken!! haha Så bli inte rädd.
    7. Fiska på kvällen..maj, juni, juli etc..
    Det finns miljoner tips..men det här är väl basics!!
    Det är lite tips..mer

Kommentera

Här kanske det finns något för dig: http://www.metesidan.se/?m=1#sutare
      Och kom i håg, Håll det enkelt...

Kommentera

Ursprungligen postat av wheete
        6. Sutare är KRAFT paket!...Det finns nog ingen fisk som är starkare i Sverige..kanske bara ÅL möjligtvis!. Jag har haft sutare på..och jag har tänkt......---Det här är en stor jävl....minst 1kg-- Och sen så ser jag en liten 2 hektos..glad, rödögd sutare på kroken!! haha Så bli inte rädd.
        En multe har en hel del mer styrka än vad en sutare.

Ett tips är att köra "lyftmetoden" vid flötmete (om du inte gör det..) Går ut på att du lodar upp djupet där du fiskar och sedan placerar sänket på rätt höjd. (Detta sänket ska vara så pass tungt att det precis sänker flötet + att du kör några mindre sänken på linan mellan flötet och "lyftsänket"

ett tips kan ju vara att köra aningen längre "tafs" efter själva sänket som fisken plockar upp för att indikera napp. säg runt 40 cm är lagom (enligt mig).
        /Lazinko

Kommentera

Ursprungligen postat av wheete
          ...Jag har haft sutare på..och jag har tänkt......---Det här är en stor jävl....minst 1kg-- Och sen så ser jag en liten 2 hektos..glad, rödögd sutare på kroken!! haha Så bli inte rädd.
          ...
          En 1kg sutare är väl en ganska (väldigt) liten sutare?

Boosta betet är ju bra också, då skiljer det sig ifrån mängden av mäskad majs. Ditt krokbete blir alltså extra attraktivt. Jag brukar använda vanilj, det fungerar bra för mig men jag antar att de flesta andra lukter skulle funka ungefär lika bra.

Kommentera

hehe shit de va endel tips tackar för de! får la ge mej ut å se om mna kna pilla upp en bara
            Det här ska du säga till bruden:
            Bit i kudden älskling, jag byter fil!

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
            Startad av Blekingefiskaren, 2013-06-01, 21:35
            14 svar
            3 140 visningar
            0 gillar