Ny sjö - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Ny sjö

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

ät skit dasken, jag sa typ rekord, visste att det inte VAR rekord men i närheten iaf, eller kanske inte ens nära men vafan

Kommentera

Vättern är ju 128 m som djupast
      //Cole
      http://sportfisher.se

Kommentera

Skaffa ett ekolod och kolla upp sjön, men sjön är av hanterbar storlek även utan ekolod. Osannolikt att en 5-10 hektar stor sjö är 30-60 m djup. Mycket vanligt att folk blandar djupförhållande över havet med djupet.Kryllar av folk som snackar om "bottenlösa" sjöar. Ofta om man kollar är de 7-8 m.Tex, i Sthlms läns vill minnas 1056 sjöar, några ganska stora, är det vad jag kan minnas 4 st djupare än 20m, de flesta inte ens hälften, många 4-5 m.....Djupast sjön 42-44m?, ligger fö på en skärgårdsö..Tro att Hornavan är sveriges djupaste sjö....221m?

Kommentera

Kommentera

Ursprungligen postat av Hemi
            Skaffa ett ekolod och kolla upp sjön, men sjön är av hanterbar storlek även utan ekolod. Osannolikt att en 5-10 hektar stor sjö är 30-60 m djup. Mycket vanligt att folk blandar djupförhållande över havet med djupet.Kryllar av folk som snackar om "bottenlösa" sjöar. Ofta om man kollar är de 7-8 m.Tex, i Sthlms läns vill minnas 1056 sjöar, några ganska stora, är det vad jag kan minnas 4 st djupare än 20m, de flesta inte ens hälften, många 4-5 m.....Djupast sjön 42-44m?, ligger fö på en skärgårdsö..Tro att Hornavan är sveriges djupaste sjö....221m?
            Hemi, vilken skärgårdsö är det? Vad heter sjön?

Kommentera

Själv skulle jag iakta de omgivande strändernas topografi och med hjälp av det få någon uppfattning. Det säger en hel del. Stenig och kuperad botten är bra. Kolla var du kan tänka dig att sjöns största djup är med vägledning av omgivningen. Testa att handloda där (tex i samband med fiske och ankring)och dessutom lite andra ställen.Då får du en första bild av hur sjön ser ut. En möjlighet är ju att om du är osäker efter testlodning driva igenom sjön med flötestrolling med pigga mörtar...

Kommentera

Kommer inte ihåg vad sjön heter men den ligger på Ornö och är över 40 m djup.

Kommentera

Ursprungligen postat av Hemi
                  Kommer inte ihåg vad sjön heter men den ligger på Ornö och är över 40 m djup.
                  OK, tackar för det!

Kommentera

Gädda och abborre finns alldeles säkert i sjön, mört är rätt sannolikt, nors/siklöja är inte helt omöjligt, inte heller gös.
                    Vill inte hålla på och greja med trollinggrejor, paravaner osv.

60 meter över havet är det definitivt inte snack om, skulle djupet inte stämma har det nog mer med allmänt dålig uppfattning att göra.

Rätt stenig botten efter vad jag har sett.
                    Går ut någon rullstensås också.
                    Ska prova handlodning.

Tack för alla svar!

Kommentera

Ett lodtips som jag i alla år rutinmässigt kört med om jag inte haft ekolod: Från min utsträckta arm, knutna vänsterhand till högra axeln är det 1 m, lätt att vid lodning eller ankring automatiskt vid behov kolla djupet..Från land körde jag glidflöte, testade olika inställningar..

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Gäddhängke, 2006-11-14, 19:27
                      64 svar
                      15 132 visningar
                      1 gilla
                      Senaste inlägg .art
                      av .art