Sportfisket hotar gäddan-SVT - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Sportfisket hotar gäddan-SVT

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Sportfisket hotar gäddan-SVT

Har personligen varnat för det här länge, nuvarande fisketrycket är ohållbart, vi måste sluta propagera för att fler ska fiska, vi måste vända trenden, få fler att sluta fiska.

-Hade gärna sett ett nationellt förbud mot gädd och aborrfiske under april-maj och förbjudit isfiske, dessutom fredat många lekvikar under feb-mars. Hade gjort ont i hela min själ, men hade garanterat hjälpt fiskbestånden.
    -Kraftigt öka skyddsjakt mot skarv och säl
    -Totalt kassera helt konceptet med tävlingsfiske. Att tusentals gäddor inom ett begränsat område får syna krokar, ofta flera gånger om året varje år i samma område med försämrad jaktinstinkt och helt okänd påverkan på reproduktionsförmåga som följd är galet. Man tar ett område med redan fruktansvärt högt fisketryck året runt och adderar hundratals extra fiskare av absolut elit...
    -Krafttag på statlig nivå för utökade våtmarksområden
    - Reglera nätfisket i skärgården.
    - Införa kraftigare reglering för hur man för exploatera skyddade vikar (dvs inte bygga marinor och bryggor vart som).
    -Även kraftigare reglering för att skydda strandnära våtmarker, bäckar och åar.

Hade varit en start i alla fall.

Era tankar på åtgärder?

- Förbud mot motorbåtar.
    Drastiskt, ja. Effektivt, troligen. Genomförbart, knappast.

Annars är väl en rimlig åtgärd:
    - Fiskeförbud på lekfisk. Exakt hur vet jag inte, om "bara" i vikar under april-maj eller mer generellt.
    Senast ändrad av jonasby; 2017-07-15, 07:02.

Kommentera

Tycker det är en bra idé, det funkar bra i Rugen så det borde kunna gå att genomföra i Sverige.

Kommentera

Gjorde också en referens till den artikeln. Bor själv i Blekinge sedan några år och trycket är på tok för högt. Det väller in trailerbåtar på våren (ofta har vi isfritt först), fisketävlingar i parti och minut, fiskecamper med 20-25 båtar som konstant är uthyrda och sedan ska vi också komma ihåg att det ligger nät överallt (vilket jag utgår ifrån inte är sportfiskare).

Det finns säkert dom på forumet som fiskat hela sitt liv i just Blekinge som är mycket mera lämpade än jag att dra hela linjen men jag tycker jag ser en markant försämring sista 2-3 åren.

Kommentera

Ursprungligen postat av Anvihl Visa inlägg
          https://www.svt.se/nyheter/lokalt/bl...-gaddbestandet

Har personligen varnat för det här länge, nuvarande fisketrycket är ohållbart, vi måste sluta propagera för att fler ska fiska, vi måste vända trenden, få fler att sluta fiska.

-Hade gärna sett ett nationellt förbud mot gädd och aborrfiske under april-maj och förbjudit isfiske, dessutom fredat många lekvikar under feb-mars. Hade gjort ont i hela min själ, men hade garanterat hjälpt fiskbestånden.
          -Kraftigt öka skyddsjakt mot skarv och säl
          -Totalt kassera helt konceptet med tävlingsfiske. Att tusentals gäddor inom ett begränsat område får syna krokar, ofta flera gånger om året varje år i samma område med försämrad jaktinstinkt och helt okänd påverkan på reproduktionsförmåga som följd är galet. Man tar ett område med redan fruktansvärt högt fisketryck året runt och adderar hundratals extra fiskare av absolut elit...
          -Krafttag på statlig nivå för utökade våtmarksområden
          - Reglera nätfisket i skärgården.
          - Införa kraftigare reglering för hur man för exploatera skyddade vikar (dvs inte bygga marinor och bryggor vart som).
          -Även kraftigare reglering för att skydda strandnära våtmarker, bäckar och åar.

Hade varit en start i alla fall.

Era tankar på åtgärder?
          Du "glömde" en viktig del, det vill säga "i skärgården"

Att insinuera sportfisket skulle hota fiskbeståndet i hela Sverige är fel tycker jag.
          Vissa sjöar (de flesta?) mår nog alldeles utmärkt även med det fisketryck som är just nu och klarar förmodligen även lite högre fisketryck så länge ordentliga regler införs och man gör allt man kan för att dessa regler efterföljs. Att de skyddas under lektider och att C&R är en självklarhet är två viktiga komponenter. Minimimått och maximimått är andra sätt att skydda vattnet från att fiskas ut och skada beståndet.

Flera av dina punkter för att skydda fiskarna (gäddorna) är på tok för extrema i mina ögon.
          Förbjuda ismete? Som sagt, med ordentliga regler för vattnet med minimi- och maximimått och lära ut om C&R så kan det omöjligen skada beståndet i ett vatten.
          Förbjuda tävlingsfiske? Hur många tävlingar i alla våra vatten resulterar i att tusentals gäddor fångas under EN tävling?

Kommentera

Jag har sagt det förut och jag säger det igen; inför "fiskelicens" på samma sätt som "jaktlicens", till folk som tagit "sportfiskarexamen", där de får lära sig om c&r(när, hur och varför det ska göras), kunskaper om ekosystem ur ett fiskeperspektiv och generellt fiskevett. Om detta på något sätt gör läget bättre för just Blekinges gäddor är jag fel person att bedöma, men varje gång jag hör en gubbe(med risk för att framstå som fördomsfull, men det är uteslutande gubbar jag hör det från) säga "gäddjävlarna ska man bara slå ihjäl, dom äter ju upp mina abborrar/öringar/inplanterade regnbågar!" så tänker jag att krav på "fiskelicens" skulle sitta fint. Det som dock sådde fröet till tanken om "fiskelicens" var pappan som var och fiskade med sina barn. Fiskade med liten spinnare på ett ställe där det ibland rör sig både mycket abborre och gädda. När gäddan högg uppstod en situation där jag lånade ut min avkrokningstång.....

Sen är frågan vilka som har störst inverkan på beståndens välbefinnande; den del av befolkningen som är besatt av fiske(det vill säga vi), eller de som kör en timme eller två några gånger under semestern när solen skiner? Givet att både kategorierna mest troligt har mindre inverkan än yrkesfiske, nätfiske och miljöförändringar.

Sen är alltid bekymret med lagar och regler att det krävs resurser för att se till att de efterlevs. Men även med bristande resurser kan det finnas en poäng i att ha vissa lagar och regler, eftersom de flesta(tror och hoppas jag)vill göra rätt. .
            All you need is Lubb.

Kommentera

Finns mängder med vatten med lågt fisketryck så några generella förbud finns det ingen anledning till .
              "HalvDan var här"

Kommentera

Intressant det där med fisketryck. Så är det nog. I Stockholms skärgård med mycket folk, fritt handredskapsfiske och till viss del mycket pengar, är fisketrycket stort. Troligen också i Blekinges populära delar. Och några ställen till.

Fisketryck tillsammans med miljöpåverkan och skarv/säl gör väl sitt till.
                Men i övrigt, i alla Sveriges insjöar, verkar det ju vara annorlunda. Västkust och sydkust vet jag inte.
                - Intressant faktiskt. Östersjö och mycket folk verkar vara påverkansfaktorer. I övrigt mycket mindre, eller inga, problem.

Om vi tar mitt "hemmavatten" som exempel. Före det fria handredskapsfisket var det minimalt med fiske där. Ibland metande småbarn, vattenägare och en och annan "tjuvfiskare" kanske. Men oftast helt tomt på folk. Omkring år 2000 var det fortfarande glest med fiskare. Sedan kanske 10 (?) år har det ökat och idag nästan exploderat. Numer är det inte fridfullt där längre. Båtar drar förbi, vissa stannar och "fiskar av" vasskanten och drar iväg. Andra ankrar upp och fiskar en timme eller två. Inte sällan med onödigt stora motorer och ekolod som ju inte direkt hjälper fiskebeståndet att bevaras. Tro inte det.
                Förr metade en 8-åring, idag följer han med farsan i båten och kastar av en vasskant med en multirulle. (Kastar proffsigt som f*n gör de, fast de bara är en tvärhand höga ... istället för att dra upp 2-3 småabborrar, förstör de käften för några gäddor.)

Skulle lätt säga att fisketrycket är 10-100 gånger större än för 15 år sedan. Just där, iaf.

- Jag är ingen bakåtsträvare men upplever att fisketryck ökat enormt de senaste åren.

I Skärgården är detta svårt att stoppa. Fiskekvot och fiskefönster hjälper inte. Det är troligen inte mängden upptagen fisk som är problemet, det är nog mängden "störd" fisk och mängden "förolyckad" fisk som är problemet. Jag tror att - med given annan miljöpåverkan - så bör fisketrycket ned om vi vill behålla fisken tillgänglig för fiske.

- Dvs, fredning i lektider. Kanske helt fredade områden.
                Nätfiske för husbehov ser jag inte som ett problem. Kan faktiskt tycka att de som äter fisk har företräde före de som leker med fisk. (Tyck vad ni vill.)

=> Det vi sport- och fritidsfiskare kan göra själva är att :

- Helt avstå att fiska under lektider. (Välj själv.) Och sprida denna påverkan.
                - Möjligen informera om C&R, men jag tror egentligen inte detta är ett grundproblem.
                - Flytta från Stockholm

Eller?

/// sorry för kanske lite långt och svamligt inlägg.

Kommentera

Börja med detta: Förbjud allt nätfiske kategoriskt förutom de som är registrerade yrkesfiskare, skjut av invasiva arter så som skarv, och återställ lekområden (då blir det mindre tryck per kvarvarande lekvik, både från människa och skarv).

Kommentera

Problemet är dock, eftersom detta är Sverige där allt pendlar mellan extremer utan välavvägda mittenlinjer, är dock att det är lika troligt att sportfiske förbjuds rakt av.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Gäddhängke, 2006-11-14, 19:27
                    64 svar
                    15 016 visningar
                    1 gilla
                    Senaste inlägg .art
                    av .art