Grov Abborre ?? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Grov Abborre ??

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Ursprungligen postat av PikeDavid
    Jag har ett pb på halvkilot på abborre och har som mål att komma minst över kilosgränsen i år.
    men har ingen aning om var jag ska fiska och hur, brukar köra med jigg, små spinnare och små wobblers.
    ska jag söka i åar ? mitt på sjön ? runt grund ?
    Vilken metod är bäst ? spinn ? mete ?
    mvh david
    Förra sommaren så tog jag en abborre på 1kg, då kast metade jag med mask!

Kommentera

Jag har fått många fler över kilot på mete! Men det kan bero på att jag mest metar. En del på jigg, men inte många. Har även fått några på trolling, men tycker det är så trist...

Har du risvasar eller annat skräp på botten så är finns det garanterat några 1+ där... Pga att småfisk som löja/småabborre och mört ofta gömmer sig bland grenarna... Satsa då på mete med levande mört i storlek upp till 9-10 cm... En trekrok eller om betet är väldigt litet, så räcker det med en enkelkrok.
      Annars kan som vanligt grynnor och djupkanter ner till ca 6 meter vara bra. Jag föredrar lite stenig / hård botten när jag fiskar efter stor abborre.

Mete med mask fungerar oftast bäst tidig vår... Och dessutom får du garanterat en jävla massa smått... Ne, ska du ha stor abborre så ska du köra med levande betesfisk...inte ofta man får under 5 hg när det väl nappar...

Kommentera

Har fått alla mina stora ute på vattnet inte vid land, grund är riktigt bra

Kommentera

Ursprungligen postat av Golden
          Ne, ska du ha stor abborre så ska du köra med levande betesfisk...inte ofta man får under 5 hg när det väl nappar...
          Dagens sanning.

Kommentera

Jepp, helt rätt men sedan stannar dem runt ett kilo... varför vet jag inte. Naturligtvis finns det undantag. Kanske för att vi metar med för små beten, vad tror ni?
            "Det är ingen idé att skynda sig om man inte vet var man är på väg. Man vet ju ändå inte när man är framme" - Nalle Puh
            "Keep it simple"

//Jan O
            www.fisheco.se
            www.brofiske.net
            www.magazinefisheco.se

Kommentera

Ursprungligen postat av Jan O
              Jepp, helt rätt men sedan stannar dem runt ett kilo... varför vet jag inte. Naturligtvis finns det undantag. Kanske för att vi metar med för små beten, vad tror ni?
              Dom som blir störst kanske är helt fokuserade på kräftorna och skiter i andra delikatesser?
              sigpic

Kommentera

Ursprungligen postat av Flodebanan
                Dom som blir störst kanske är helt fokuserade på kräftorna och skiter i andra delikatesser?
                Fick en på kast i älven här nedanför där jag bor, som hade en kräftklo i nere i svalget. (Den vägde inte ens 0,5)

Grund/grynnor/stenar som sticker upp, runt öar, vid klippor med direkt djup utanför, inlopp/utlopp, längst djupkanter, vid vassuddar som uppenbart går längre ut än alla andra ... listan kan göras hur lång som helst ... fan egentligen vad som helst som bryter mot "det vanliga" ... Risvasar tex (av flera redan nämnda anledningar)
                Finns ett ställe jag brukar va där dom dumpat betongskrot i havet, grymt bra där men bara vid pålandsvind.

Tänk på att småmörtarna ska leva efter att du presenterat dom !
                När jag metar med småmört bli det oftast långspö/toppknutet eller rent av pimpelspö direkt utanför båten, och JA det krossar mask vilken dag som helst !
                Kör själv enkelkrok utan tafs, accepterat att man loosar nån då och då när geddan gluffar i sig !
                [FONT="Fixedsys"][/FONT]

Kommentera

Ursprungligen postat av Jan O
                  Beror nog mer på vilken sjö i så fall... Har fått 3 över 1.5... 2 av dom på flötmete/mört... Den 3:e med jigg.. Men det kan ju bero på att jag metar mer än jiggar... Den ena körde jag faktiskt efter gädda med... 100g+ mört... Blev ganska paff när jag såg att det var en abborre på! Jag tror egentligen inte storleken spelar så stor roll

Handlar nog mer om vad som finns i sjön.... Det finns ju många runt kilot... men nästa steg till 1.5 brukar vara betydligt svårare... och över 2 verkar omöjligt.

Vet att du har fått en del fina borrar Jan, så fortsätt du som du brukar

P.S Kör ofta mört runt 10 cm till borre

Kommentera

Ursprungligen postat av Golden
                    Beror nog mer på vilken sjö i så fall... Har fått 3 över 1.5... 2 av dom på flötmete/mört... Den 3:e med jigg.. Men det kan ju bero på att jag metar mer än jiggar... Den ena körde jag faktiskt efter gädda med... 100g+ mört... Blev ganska paff när jag såg att det var en abborre på! Jag tror egentligen inte storleken spelar så stor roll

Handlar nog mer om vad som finns i sjön.... Det finns ju många runt kilot... men nästa steg till 1.5 brukar vara betydligt svårare... och över 2 verkar omöjligt.

Vet att du har fått en del fina borrar Jan, så fortsätt du som du brukar

P.S Kör ofta mört runt 10 cm till borre
                    Jo, kanske... men det är ganska många som har samma erfarenhet, dvs att de riktigt stora är svåra att få på metet. Återigen, kanske kör vi med för små beten generellt. Å det kan oxå vara så att i kräftsjöar är det väldigt lätt för de riktigt stora att bli selektiva på kräftor. Trots att jag numera ytfiskar mycket så är det ändå på jigg jag fått mina allra största fiskar och alltid på botten. Kanske ska man bottenmeta med levande (eller s&d) för det riktigt stora, dvs presentera betet bland kräftorna.... med tex en uppriggning som colin dyson... vem vet... Kom att tänka på Lödde, där är jag verkligen ingen expert men visst är det så att de flesta stora tas på jigg? och mellanstora ofta fiskas med tångräka eller småfisk? Rätta gärna om jag har fel.
                    "Det är ingen idé att skynda sig om man inte vet var man är på väg. Man vet ju ändå inte när man är framme" - Nalle Puh
                    "Keep it simple"

//Jan O
                    www.fisheco.se
                    www.brofiske.net
                    www.magazinefisheco.se

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Gäddhängke, 2006-11-14, 19:27