Väderomslag - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Väderomslag

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Väderomslag

Tjena!
    Som säkert många hört så ska det vara bra fiske vid väderomslag.. Nu är det så att det varit blåsigt (sydvästligt) och regnat och varit kallt i typ en vecka nu här nere i Jönköping. Så om det nu skulle bli molnfritt och väldigt varmt och soligt, skulle det bli bra fiske då? Eller är det en myt? Om det är sant.. ska man ut så fort solen kommer fram eller vänta nån dag så att vattnet kanske värms upp någon grad?

Kort och gott: Hur fort ska man ut efter ett rejält väderomslag? Tänker ni på väderomslag vid ert fiske?

/Martin

Ursprungligen postat av CObb
    Tjena!
    Som säkert många hört så ska det vara bra fiske vid väderomslag.. Nu är det så att det varit blåsigt (sydvästligt) och regnat och varit kallt i typ en vecka nu här nere i Jönköping. Så om det nu skulle bli molnfritt och väldigt varmt och soligt, skulle det bli bra fiske då? Eller är det en myt? Om det är sant.. ska man ut så fort solen kommer fram eller vänta nån dag så att vattnet kanske värms upp någon grad?

Kort och gott: Hur fort ska man ut efter ett rejält väderomslag? Tänker ni på väderomslag vid ert fiske?

/Martin
    Stigande barometer tycker jag känns bra, om det sedan blir bättre fiske i realiteten är väl osäkert
    Team Gorilla.

"No Monkey Business"

--Mer fiske, mindre fruntimmer--

Kommentera

tja!

jag och min polare tänker alltid på väderomslag när vi är ute. så som du beskriver, blåsigt m.m. i en hel vecka o sen , pang!, värme. brukar vara riktigt bra!
      häromdagen var det väldigt omväxlande med åska ena stunden och sedan sol, för att sen gå över till regn igen och vindstilla. då tog min polare årets första ytfiskade abborre. såg minst 3-4 st som va efter hans drag med ryggfenorna ovanför ytan ;P men det var en kort huggperiod, sen såg vi att dom va uppe igen o plaskade men då var vi för långt bort med båten!

a just de, åk ut så fort som möjligt iaf om det är ett "riktigt" väderomslag, såsom från mulet och regn till solsken, annars så kan man ju vänta en dag så som du skriver!

ha dee
      Senast ändrad av muppsson; 2006-05-24, 12:04.
      2006 schturabburejsn ur

Kommentera

Ursprungligen postat av muppsson
        tja!

jag och min polare tänker alltid på väderomslag när vi är ute. så som du beskriver, blåsigt m.m. i en hel vecka o sen , pang!, värme. brukar vara riktigt bra!
        häromdagen var det väldigt omväxlande med åska ena stunden och sedan sol, för att sen gå över till regn igen och vindstilla. då tog min polare årets första ytfiskade abborre. såg minst 3-4 st som va efter hans drag med ryggfenorna ovanför ytan ;P men det var en kort huggperiod, sen såg vi att dom va uppe igen o plaskade men då var vi för långt bort med båten!

a just de, åk ut så fort som möjligt iaf om det är ett "riktigt" väderomslag, såsom från mulet och regn till solsken, annars så kan man ju vänta en dag så som du skriver!

ha dee
        Tackar! Då är det väl kanske ingen myt då..

Kommentera

Ursprungligen postat av CObb
          Tjena!

/Martin
          lite offtopic men vi har fiskat bra och då riktigt bra precis när moln lägger sig över våra beten, båt när vi trollar samt precis innan solen går upp, riktigt sugna har både gädda och gös blivit då och sen när solen kommer upp eller fram så stendött. så nån "grej" har det nog och att göra med allt. jag tänker på väderomslag och fiskar gärna när det går från soligt till mulet för att jag tror att ljuset bryts på ett annat sätt i vattnet vilket underlättar jakten eller nått i den stilen..
          Finns en artikel om just detta om tryck, omslag och allt sånt i senaste fiskejorunalen vill jag minnas då dom märkte några gäddor i nån småländs sjö

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
          Startad av Gäddhängke, 2006-11-14, 19:27
          64 svar
          15 019 visningar
          1 gilla
          Senaste inlägg .art
          av .art