0,12/0.15 lina för multirulle? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

0,12/0.15 lina för multirulle?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• 0,12/0.15 lina för multirulle?

Måste skaffa ny lina till min ena multirulle. Tanken är att fiska aborre, med olika beten. Jag är van multi kastare men enbart med grövre dimensioner, 0.28-0.36.
    Vilken lina är att föredra? Sufix 832 tycker jag om. Nya spiderwire, är den tålig mot nötning och är dimensioner rätt mot tjockleken?
    På haspel kör jag 0.10-0.12, bör jag gå upp till 0.15 på multin??

Kör 0.14mm som tunnaste och det funkar fint för mig. Vissa går ju ner ännu mer men för mitt fiske behöva det inte.
    Kör på vanlig skitlina från Kina, men mycket bra! Och kostar ju nästan ingenting.
    Bottennapp tar ju gärna med sig en sådär 10m och man bara har 100m är det ju rätt stor del av totalen. Så man får byta rätt ofta.
    Ingen fisk är chans för fisk.
    https://ingenvidarefiskeblogg.wordpress.com/

Kolla gärna in min Youtube-Kanal. Finns en massa kul skit där.
    https://www.youtube.com/user/jurgenjons

Kommentera

Klassisk Powerpro och sufix 832 har jag kört med båda fungerar bra.

Edit har kört runt 0.15
      Senast ändrad av Monkey; 2017-06-08, 08:20.

Kommentera

Ursprungligen postat av joens Visa inlägg
        Kör 0.14mm som tunnaste och det funkar fint för mig. Vissa går ju ner ännu mer men för mitt fiske behöva det inte.
        Kör på vanlig skitlina från Kina, men mycket bra! Och kostar ju nästan ingenting.
        Bottennapp tar ju gärna med sig en sådär 10m och man bara har 100m är det ju rätt stor del av totalen. Så man får byta rätt ofta.
        10m vid ett bottennapp? Smäller linan av på någon helt random längd för dig?

Kommentera

Jag testade 0,10 på min "lättaste" multirulle i fjol men gick tillbaka till 0,15 då jag lätt fick nedskärningar med tvärstopp och linbrott som följd med den tunnare linan.

Kommentera

Tack. Misstänkte att 010-012 skulle bli lite tunnt. Kör 0.15 sifix 832.
            Joens, är det Saratoga du kör med? Köpte 500m rosa 0.10 (som är grövre) men den känns så jävla konstig. Har inte fiskat med den men vill inte stå 28 mil hemifrån på sjön o helgen och svära över linan.
            Den känns "plastig" mer som en nylon aktig lina. Viker man den mellan fingrarna så blir det ett v när man släpper om ni hänger med.

Kommentera

Ursprungligen postat av Mabo Visa inlägg
              10m vid ett bottennapp? Smäller linan av på någon helt random längd för dig?
              Det går väldigt sällan av i knuten så någon meter här och där. efter några bottennapp så får man byta lina. Man behöver ju iaf en sådär 70-80m lina.
              Ingen fisk är chans för fisk.
              https://ingenvidarefiskeblogg.wordpress.com/

Kolla gärna in min Youtube-Kanal. Finns en massa kul skit där.
              https://www.youtube.com/user/jurgenjons

Kommentera

Prova nya spiderwire stealth smooth 8 0,12 mm på min tatula & den funkar riktigt bra , tyst , mjuk kastar bra . Har bara kört 1 pass än så länge , men vad mina vänner som kör öring är dom mkt nöjda med styrkan
                Upplever den något tjockare än vad specen säger borde ha köpt 0,10 .
                Kommer köra med den på haspel när det är dax att byta .

Kommentera

Ursprungligen postat av stahre87 Visa inlägg
                  Måste skaffa ny lina till min ena multirulle. Tanken är att fiska aborre, med olika beten. Jag är van multi kastare men enbart med grövre dimensioner, 0.28-0.36.
                  Vilken lina är att föredra? Sufix 832 tycker jag om. Nya spiderwire, är den tålig mot nötning och är dimensioner rätt mot tjockleken?
                  På haspel kör jag 0.10-0.12, bör jag gå upp till 0.15 på multin??
                  Hej Fredrik;

Linan är din enda förbindelse mellan ditt spö och din Rekordfisk...
                  En flätlina tål betydligt mindre nötning mot vassa båtkanter, stenar och repade spöringar än en nylonlina...

Nothing is forever!

http://www.trumman.com/heddon/spooks.htm
                  Old Firehand
                  Senast ändrad av Old Firehand; 2017-06-08, 11:25.

Kommentera

Jo men upplever bra många andra fördelar med flät mot nylon of. Har dessutom, under alla fiskeår Aldrig vart med om att flätlinan gått av när jag drillar fisk. Inget är för övigt, så i helgen när 2kg aborrn kliver på smäller väl linan av

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Gäddhängke, 2006-11-14, 19:27
                    64 svar
                    15 019 visningar
                    1 gilla
                    Senaste inlägg .art
                    av .art