Fiske i stockholm ström - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Fiske i stockholm ström

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Fiske i stockholm ström

Gjorde mitt första seriösa försök till ett lyckats fiske i stockholm ström.
    Havsöringsfiske är nytt för mig, men jag hade samlat på mig lite tips innan jag begav mig ut.

Jag fiskade med ett 3-vägs lekande med sänke, och ett nyinförskaffat drag som hänger 30cm ovanför sänket men 1meter bakom så att säga, ni som använt liknande metod vet vad jag menar.

10-15min och 5 kast senare hade jag och brorsan kastat bort samtliga våra drag + sänken. Mitt livs kortaste fiskepass

Kan någon ge mig detaljerad information om vafan jag gjort fel? haha, vill verkligen komma igång med lite hö-fiske.

All information är av värde, alltifrån varför jag blev av med så mkt drag till var och med vad jag ska fiska osv.. ös på med info,

tja!

Jo... Det är nämligen så, att den vanliga Stockholmriggen är ett ganska dåligt alternativ för ändamålet. Den är ju som gjord för att fastna o jävlas. Det borde säga sig självt, att ifall man binder fast ett tungt sänke i ett snöre och släpar över stenbotten, kommer den garanterat att kilas fast mellan stenar.

Anledningen till dess fortsatta överlevnad beror på, som du, att man hänger efter gängse rön & teknik. Inget fel i det, men en stunds iakttagelse vid Strömmen visar gubbar som ena efter andra står o drar o sliter i grejorna. Huh, vad skrot det måste ligga där.

Själva draget eller betet är det ofta inget fel på; den är ju ute o fladdrar i strömmarna.

Så, sänket.... prova att byta ut det mot ett förtyngt kastflöte. Då får man iväg grejorna, samt slipper ha kilankaret släpandes. Och så håller den jämn fart med strömmarna dessutom.

Alternativt, uppfinn ett nytt sänke för ändamålet-- något jag själv gjorde för tio år sedan när det begav sig. Och tänk, inte haft bottennapp se'n dess.

Doc.

Kommentera

använd absolut inte drag tillsammams med trevägslekande!, då fastnar man bara. Flytande små wobbler går bra dock. Men det bästa tycker jag är att fiska med bläckfisk eller mask....kostnaden blir minimal om du skulle få bottennapp. Glöm inte att ha klenare nylon än huvudlinan som tafs till sänket; detta gör att du bara förlorar sänket vid stenhårda bottennapp.

Fiska mittemot Rosenbad, där är botten som renast dvs man får nästan aldrig bottennapp. Använd slangsänken! (utan bly). Ett hett tips är just nu mittemot Nationalmuseet. Låt sänket studsa och håll hela tiden koll på linan
      Senast ändrad av natito; 2006-05-22, 07:34.

Kommentera

ingen som vill ta ett hö-pass i strömmen med mig? Så man kommer in i det..

Kommentera

Ursprungligen postat av netsplit
          ingen som vill ta ett hö-pass i strömmen med mig? Så man kommer in i det..
          När hade du tänkt dig? Har bott i Tokholm sen -99, aldrig fiskat i strömmen....

Kommentera

Prova kastdobb istället och en enkelkrok med en jigg.
            How inappropriate to call this planet Earth, when clearly it is Ocean." Arthur.C.Clarke

Kommentera

Jag kan fiska där när som helst, bor rätt nära (söder) så det är bara o ta ett pass om någon är sugen, hojta till på min mail eller msn (netspl1t@hotmail.com)

Kommentera

Var ute igår kväll (kallt, vind + ösregn = skitkul) för första gången på många år.

Och, som Natito sade-- liten flytande wobbler längst ut.

Bingo: Finfin o grann högblank havsöring (å, dessa färger!) nylekt och i prima skick, 70 cm / ca 3+ kg (?) blev resultatet.

Noterade att ena dammluckan har stängts, men fiskarna är ju där.

Kör på, bara. Enjoy.

Kommentera

Ursprungligen postat av Dr. Rob
                  Var ute igår kväll (kallt, vind + ösregn = skitkul) för första gången på många år.

Och, som Natito sade-- liten flytande wobbler längst ut.

Bingo: Finfin o grann högblank havsöring (å, dessa färger!) nylekt och i prima skick, 70 cm / ca 3+ kg (?) blev resultatet.

Noterade att ena dammluckan har stängts, men fiskarna är ju där.

Kör på, bara. Enjoy.

Gör mig sällskap då!

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                  Startad av Gäddhängke, 2006-11-14, 19:27
                  64 svar
                  15 013 visningar
                  1 gilla