Stora fiskar ni tapat-tråden - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Stora fiskar ni tapat-tråden

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Mina värsta tappa minnen. Var på Magelungen och trollade gös. Fick ett hugg mitt ute på sjön. Fisken gick hårt och stånkade. Helt plötsligt vart det slacklina och gösen gick upp i luften hoppandes. Vikten låg helt klart nära 10 kilosgränsen. Den var helt blank. Sa till grabben en lax. Kunde inte fatta att en gös var så blank. Vart nån slags kortslutning i pallet. Gösen dök ner igen och släppte tvärt. Fick sen höra av en polare som numera bortgången. Han tog själv en på 10 kilo i Magis. Att dom riktigt stora blir silverfärgade i Magelungen.
    Andra fadäsen var på pimpel i samma sjö. Fick på en jättegös. Drillade länge innan jag fick upp den till hålet. Såg aset, men bara en liten del av skallen gick in i 130 mm hålet. Försökte få fast en huggkrok och på nåt sätt borra större. Det jag i stället gjorde var att dra loss pirken i munnen i stället och fisken kom lös.
    Ka påpeka att isen var 60-70 cm tjock det året.
    Många grisborrar orkar jag knappt ta upp. Blir för psykiskt att orka med.
    Kan ge lite tips om abborrfiske och göstrolling.

Kommentera

Ursprungligen postat av Jan O
      ... kul tråd, minns min första tappade storlax (har tappat flera... otroligt jobbigt) Tog uppe vid hästhagarna i Mörrum. Kanske pool 30 eller 32, är dålig på nummren. Ett lägg sug i linan, tippade nästan att det var en id först.... fick in en tio meter lina snabbt, när laxen drog på... körde den i tjugo minuter, när den var riktigt trött gick den upp i ett stenparti, linan gick emot sten å så var det kört.... allt finns på videofilm, inkl mitt primalskrik när det sket sig...
      Kan man få se klippet?

Kommentera

Ursprungligen postat av squid
        om du inte tänker med röven så ska det nog gå bra fogelberg!.du måste vara smart nog att fatta att killen inte snackar om tapeter!?? annars e det illa skulle jag påstå!....
        haha ni e ju för sköna men va faan skit i svenska ser man ut som en utlännig så spelar det ingen roll vettu!!!
        The alt.usenet.rulez.is.the.king FAQ
        Hakkaa päälle!Saatanan Usenet Rulez, sauna ei ole tarpeeksi kuuma.Kanna sisälle lisää pontikkaa, akka, pikinpäin!Perkele alt.usenet.rulez.is.the.king!
        Klickbara länkar följer nedan
        Nattplockad mask
        Gädda äter Sissy
        Abborre vs mask
        Abborre vs mört
        Måånga gäddor samlade vid betet
        Gädda äter gädda
        Spännande fiskemetod efter gädda
        FS SPARADE TRÅD
        Laxhugg!

Kommentera

Ursprungligen postat av CObb
          Kan man få se klippet?
          VHS... Då få du komma hem till mig.
          "Det är ingen idé att skynda sig om man inte vet var man är på väg. Man vet ju ändå inte när man är framme" - Nalle Puh
          "Keep it simple"

//Jan O
          www.fisheco.se
          www.brofiske.net
          www.magazinefisheco.se

Kommentera

Bara en vecka sedan. Klipper in från dagboken..

Åkte själv i det fina vädret. Började med 2+3 kilo. Sedan hände det saker!! Fick ett hugg långt ut och gäddan drar iväg. Bara det fick blodet att svalla. Vanligen blir det ju bara några ryck innan inveningen. Lyckades vända den mot båten men sedan sket den fullständigt i mig. Simmade runt båten några minuter och gick inte att få till ytan trots att det bara är 1,5m i viken. Pulsen låg säkert på 200 för så har ingen gädda uppfört sig trots att jag fått en del mellan 4 och 7 kilo. <br>
            Så lossnar draget! Mitt vrål måste ha hörts runt hela viken. Satt o skakade en liten stund innan jag kom igång igen. Svårt att gissa vikt, men chansen är stor att det var en 10+. Mina 9-kilos kan jag inte jämföra med. De togs i betydligt kallare vatten och var ganska slöa.

Måste man ha drag på bilen för att räknas som en riktig fiskare?

Kommentera

Skön tråd, då jag tror att i princip alla som gillar fiske har något att berätta i ämnet...

Snart tjugo år sedan, men fortfarande kristallklart i minnet. Fisken kanske har växt en aning under årens lopp men sånt hör väl till en fiskehistoria?

Ankrade vid en friliggande grynna på Jungfrufjärden i mitten av november. Det hade blivit ordentligt skumt, men vi hade haft bra öringfiske i skymningen under höstfisket förut.. Både fiskepolarn och jag har nafs och fisk efter i första kastet. Nytt kast med Bombern, tre vevtag -PANG-. Fisken far runt som en skottspole. Blixtsnabba rusningar, tvära vändningar utan att hoppa.. Vi har skymtat öringen i ytan och den är blank och grymt biffig. Trots att den högg för en dryg minut sedan har jag ingen kontroll över fisken som är helt spattig i det förhållandvis varma vattnet (6,5 grader).

Fisken byter taktik och drar på en långrusning som avslutats mad ett magnifikt delfinhopp. I motljuset ser vi öringen flyga åt ett håll och Wobblern åt ett annat...

Jag tror händelsen har satt lite prägel på mig som person faktiskt. Hur som helst glömmer jag det aldrig...

Kommentera

Ursprungligen postat av prylis
                Skön tråd, då jag tror att i princip alla som gillar fiske har något att berätta i ämnet...

Snart tjugo år sedan, men fortfarande kristallklart i minnet. Fisken kanske har växt en aning under årens lopp men sånt hör väl till en fiskehistoria?

Ankrade vid en friliggande grynna på Jungfrufjärden i mitten av november. Det hade blivit ordentligt skumt, men vi hade haft bra öringfiske i skymningen under höstfisket förut.. Både fiskepolarn och jag har nafs och fisk efter i första kastet. Nytt kast med Bombern, tre vevtag -PANG-. Fisken far runt som en skottspole. Blixtsnabba rusningar, tvära vändningar utan att hoppa.. Vi har skymtat öringen i ytan och den är blank och grymt biffig. Trots att den högg för en dryg minut sedan har jag ingen kontroll över fisken som är helt spattig i det förhållandvis varma vattnet (6,5 grader).

Fisken byter taktik och drar på en långrusning som avslutats mad ett magnifikt delfinhopp. I motljuset ser vi öringen flyga åt ett håll och Wobblern åt ett annat...

Jag tror händelsen har satt lite prägel på mig som person faktiskt. Hur som helst glömmer jag det aldrig...
                Hihihi.. Någon uppskattad vikt?

Kommentera

Ursprungligen postat av CObb
                  Hihihi.. Någon uppskattad vikt?

Svårt att säga, men både polarn och jag uppskattar vikten till mellan sju- och nio kilo. Jag har dragit större än så, men den här fiskeupplevelsen var magisk.

Kommentera

när jag var liten, cirka 10 år stod jag på en brygga och kastade vid en sjö, jag hade på en nyinköpt blå droppen spinnare och en inkapslad rulle modell bensinmack
                    första kastet drog jag rakt ut i den lilla sjön och började veva, precis när draget kom in till bryggan började det dra ut lina väldigt fort, och den drog och drog, jag var helt i extas. tillslut hade den tagit all min lina och bottenknuten gick av,

fisken var säkerligen inte större än 5 kilo, men det var den olyckligaste och mest spännande fisketuren jag haft

Kommentera

Var ute i en båthamn när jag var ca: 10 år. Metade abborre,mört mm.. hade ett bambuspö. Fick på en karp som vägde kanske 1,5-2kg. Spöet gick av och jag tappade fisken. Kan dock tillägas att min rekordfisk då var runt 1-2kg gädda då. Så man var i helt extas och tyckte man hade haft på en baddare som pajjade spöt.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Maldini, 2010-08-30, 09:41
                      7 svar
                      1 526 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Sir Fish-a-lot  
                      Startad av highfour, 2010-11-10, 13:34