Mina värsta tappa minnen. Var på Magelungen och trollade gös. Fick ett hugg mitt ute på sjön. Fisken gick hårt och stånkade. Helt plötsligt vart det slacklina och gösen gick upp i luften hoppandes. Vikten låg helt klart nära 10 kilosgränsen. Den var helt blank. Sa till grabben en lax. Kunde inte fatta att en gös var så blank. Vart nån slags kortslutning i pallet. Gösen dök ner igen och släppte tvärt. Fick sen höra av en polare som numera bortgången. Han tog själv en på 10 kilo i Magis. Att dom riktigt stora blir silverfärgade i Magelungen.
Andra fadäsen var på pimpel i samma sjö. Fick på en jättegös. Drillade länge innan jag fick upp den till hålet. Såg aset, men bara en liten del av skallen gick in i 130 mm hålet. Försökte få fast en huggkrok och på nåt sätt borra större. Det jag i stället gjorde var att dra loss pirken i munnen i stället och fisken kom lös.
Ka påpeka att isen var 60-70 cm tjock det året.
Många grisborrar orkar jag knappt ta upp. Blir för psykiskt att orka med.
Andra fadäsen var på pimpel i samma sjö. Fick på en jättegös. Drillade länge innan jag fick upp den till hålet. Såg aset, men bara en liten del av skallen gick in i 130 mm hålet. Försökte få fast en huggkrok och på nåt sätt borra större. Det jag i stället gjorde var att dra loss pirken i munnen i stället och fisken kom lös.
Ka påpeka att isen var 60-70 cm tjock det året.
Många grisborrar orkar jag knappt ta upp. Blir för psykiskt att orka med.

Kommentera