Klassiska fick på en liten abborre precis vid nedslaget av draget, vevade fort in den och halvvägs tog det tvärstopp, pumpade in gäddan till båten, trodde det var en mindre med en massa sjögräs runt skallen. Väl framme vid båten vägrade att rubba sig ifrån botten, utan for runt båten ett par gånger med rejäla svall, sen släppte den abborren som den bara låst käften runt. Största tagen i den sjön var på 15 pannor på mete med mört...
Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
Stora fiskar ni tapat-tråden
Collapse
X
-
Jag rodde drag längs en rad av friliggande stenar och grundtoppar. Hade en moddad gul Red Gill Pilchard 40-50m bakom båten. (Bild på betet finns bland mina bilder.) Höll i linan som jag brukar för att ge betet en oregelbunden rörelse.
Intill den sista och största grundtoppen blir det tvärstumt och jag tror först att jiggkroppen sitter i berget och börjar backa tillbaka. Men bottennapp var det inte. Hur jag än backar får jag inte in lina. Fattade först inte att jag hade hugg men insåg faktum. Vevade för glatta livet utan att få in mer än någon meter, som snabbt slets av när motståndaren så ville. Ambassadeurens slirbroms gick inte att dra åt hårdare. Den hade samma inställning som kvällen innan då jag vevat ut en 5kg gädda med vidhängande växtlighet ur en näckrosvik. Den gäddan hade galant bordats med en yvig lagerkrans av näckrosblad runt huvet men vad som nu fanns 50m bort i sjön rådde vi inte på. Fisken, för jag tror det var en sån, gav rullen några svettiga meter lina och tog sen tillbaka dem och lite till. Ytan gungade av den kämpande fiskens virvlar. Så släpper betet....Må vi alla ha ett intressant fiske!
Kommentera
-
Nej det gör det inte... det står tapat... jag har ingen aning vad tapat är... Kan vara en felstavad tapet t.ex.Ursprungligen postat av hmmmmmmja de gör han nog de står ju i rubriken...
Ang stora tappade fiskar så har jag tappat en stor torsk en gång..
Kommentera
-
jadu de vet man aldrigUrsprungligen postat av stigsonvad skulle du göra med sjöjunfrun dårå?
om du fick upp den...
kan gå hett till när hon kommer upp hihihi
Keep talking about me, You are just making me famous..
MainlineTeamSweden http://www.sportfiskecenter.nu/sida....d=67&urubID=29
www.Sk-fiskpinnen.com
Kommentera
-
Metade sutare i mycket liten damm. Inte mycket större än en vattenpöl. c:a 30 * 80 m och 1,5 meter djup. Killen som berättade om den sa att där fanns sjukt mycket sutare men jag blev mycket skeptiskt när jag såg storleken på vattnet. Jag och en kompis metade hela natten och trots de klassiska sutarbubblerna landades endast en sutare. Framåt morgonkvisten när det ljusnat lite dyker mitt flöte omgivet av en massa bubbler. Efter 3-4 knyck drar fisken iväg cirka 50 meter lina, det tar några sekunder innan bromsen är på max men det hjälper inte. Fisken går fast i en blandning av gäddnate och vass. Linan är fireline 0,15 mm men den går mitt av. Jag ser mitt flöte komma upp till utan och jag traskar runt sjön, tar mig ett kort dopp och får tillbaks mitt favoritflöte, med krok och allt.
Senare får jag berättat för mig att det planterats in karp i sjön och sutarbeståndet då drastiskt minskat...de största karparna beräknas ha växt till sig och lär väga +10kg. Hade varit en fin fisk tror jag.
Kommentera
-
Det var nog i höstas, var och trollade med en kompis med en Zalt (som jag tagit mitt nuvarande pb på några dagar tidigare), och fick ett hugg, som kändes tungt och skönt, och det rörde på sig så det var inte frågan om något bottennapp. Drog ut en del lina med tunga rörelser, jag pumpade in lite lina bara för att få den utdragen igen. Och då helt plötsligt blir linan helt slak, och jag vevar in en tafs utan wobbler, beteslåset hade blivit uttänjt och pekade ut i 90 graders vinkel. Har ingen aning om hur stor fisken kan ha varit då jag aldrig såg den, men den kändes rätt stor åtminstone. Men det hade förmodligen känts ännu värre att tappa den inne vid båten eller så...Min fiskeblogg: http://mickesfiske.blogg.se/
"If people concentrated on the really important things in life, there'd be a shortage of fishing poles." - Doug Larson
Kommentera
-
Ursprungligen postat av jojje84Ska man rabbla upp alla så blir det ju en bok=)
Kan ta en.. Va ute och fiskade och fick på en gädda som kändes som en 1.5 - 2kgs. Började veva in den, gick lätt och smidigt. Efter 5-6m tog det tvärstop och linan började flyga av och slirbromsen gick på högvarv...tog några sekunder sen gick linan av =/
inte så att du råkat kroka ngn förbipasserande båt??? som du kastar så är det troligare, än att du hade en stor fisk på!achilles
Brokeback Fishing Team
http://gaydogpikehonkeys.spaces.live.com/photos/
--------------------------------------------------
\m/
Kommentera
-
Ursprungligen postat av fogelbergNej det gör det inte... det står tapat... jag har ingen aning vad tapat är... Kan vara en felstavad tapet t.ex.
Ang stora tappade fiskar så har jag tappat en stor torsk en gång..
Om du inte skojjar nu så mår jag illa
Kommentera
-
... kul tråd, minns min första tappade storlax (har tappat flera... otroligt jobbigt) Tog uppe vid hästhagarna i Mörrum. Kanske pool 30 eller 32, är dålig på nummren. Ett lägg sug i linan, tippade nästan att det var en id först.... fick in en tio meter lina snabbt, när laxen drog på... körde den i tjugo minuter, när den var riktigt trött gick den upp i ett stenparti, linan gick emot sten å så var det kört.... allt finns på videofilm, inkl mitt primalskrik när det sket sig..."Det är ingen idé att skynda sig om man inte vet var man är på väg. Man vet ju ändå inte när man är framme" - Nalle Puh
"Keep it simple"
//Jan O
www.fisheco.se
www.brofiske.net
www.magazinefisheco.se
Kommentera
Foton
Collapse
-
av megabuzzVäcker liv i tråden. Där jag fiskade i våras så lekte gäddorna från början av mars hela vägen in i juni...1 Foto
-
Kanal: Ljugarbänken
2025-09-15, 16:18 -
Relaterat
Collapse
| Ämnen | Statistik | Senaste inlägg | ||
|---|---|---|---|---|
|
Startad av mikee, 2005-05-17, 22:24
|
11 svar
13 236 visningar