Läste en intressant blogg idag, https://pathapike.wordpress.com/2017...-vara-drifter/ som delades på FB.
Vid de flesta tävlingar som jag har varit med så har man angett tex 50 m som minimiavstånd mellan tävlande båtar. Och där har det också varit helt ok att "sno" en drift bara man håller avståndet ( Det är tävling, get over it !
).
Det jag noterat är förstås att en del blir väldigt upprörda om man stjäl en drift (utom tävling) . Faktum är ju att det finns inget som heter "min" i det här fallet även om man kanske moraliskt tycker att den som var först på plats. Själv blir jag mest trött men orkar inte bli upprörd. Det är ju inte så att jag har "mer rätt" än någon annan till driften. Sen beror det ju på hur lång "driften" är. Driftar man längs en 700 meter lång sträcka eller en 50 m sträcka.
Sen är det klart att det är surt när man smugit in sin fantastiska HÖ vik och en båt kommer farande i full fart. Kastar några kast med motorn igång och sen drar iväg med en rivstart. Men återigen, det är ju inte så att jag har mer rätt än de att fiska där. Den ultimata hämnden är väl när man tar en HÖ 50 meter från "amatörerna" strax efter att de åkt.
Själv tycker jag att ett par bra oskriven regler , som ändå är rimlig är
Vid de flesta tävlingar som jag har varit med så har man angett tex 50 m som minimiavstånd mellan tävlande båtar. Och där har det också varit helt ok att "sno" en drift bara man håller avståndet ( Det är tävling, get over it !
). Det jag noterat är förstås att en del blir väldigt upprörda om man stjäl en drift (utom tävling) . Faktum är ju att det finns inget som heter "min" i det här fallet även om man kanske moraliskt tycker att den som var först på plats. Själv blir jag mest trött men orkar inte bli upprörd. Det är ju inte så att jag har "mer rätt" än någon annan till driften. Sen beror det ju på hur lång "driften" är. Driftar man längs en 700 meter lång sträcka eller en 50 m sträcka.
Sen är det klart att det är surt när man smugit in sin fantastiska HÖ vik och en båt kommer farande i full fart. Kastar några kast med motorn igång och sen drar iväg med en rivstart. Men återigen, det är ju inte så att jag har mer rätt än de att fiska där. Den ultimata hämnden är väl när man tar en HÖ 50 meter från "amatörerna" strax efter att de åkt.
Själv tycker jag att ett par bra oskriven regler , som ändå är rimlig är
- Håll ett avstånd om minst 50 m från en annan fiskande båt.
- Ingen äger en "drift" men det uppskattas om man låter bli att smita in före , åtminstone om det är kort drift .
Kommentera