Och yttligare en tråd som spårar ur!
Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
Cath uppladdning
Collapse
X
-
Ursprungligen postat av ALQatt du är övertygad om ngt utgör knappast ngt vettigt underlag till generalliseringar eller ngt belägg för hur ngt "är". jag har forskat en hel del i ämnet och har inte lyckats hitta dom "uppenbara" skillnaderna som du snackar om. men kom gärna med dom forskningsresultat som du lutar dig mot, det vore otroligt värdefullt för min fortsatta forskning.
Kommentera
-
Ursprungligen postat av cathHallo Hallo
Kikar in här för ladda upp fiske prioriterings ådran …
Hoppas Ni haft en fiskebra vinter o att ni dragit upp en och annan godbit.
/Cath
Sweden’s Answer to Bridget Jones!I think I fish, in part, because it's an anti-social, bohemian business that, when gone about properly, puts you forever outside the mainstream culture without actually landing you in an institution. It's a nice position. No one considers you to be dangerous, but very little is expected of you.
- John Gierach
Kommentera
-
cath
smöra ….tja kanske det .
Sedan finns tydligen något som kallas för artighet också !
Jag är nog alldeles för kräsen för kalla detta för smör…men det är klart om ”smicker och medhårsklappning ” bättrar på mitt PB 2006 så varför inte ...
Nu
Eftersom jag startade tråden kanske jag även kan avsluta den .Först vill jag säga Tack till er som känner sig träffad och jag ska även svara på frågan :
Hickhuck :
Såg alla dina vackra beten, på din hemsida.Var köper du dom nånstans?
Ser ut som en del av dom kunde vara dina örhängen
Tycker firrarna också ! Tror dom kommer från Nk´s avd för accessoarer, ta en titt vet jag . Bara skoja !(Tyckte det passade in som krydda åt fördomarna )
Fråga PA han vet nogSenast ändrad av Guest; 2006-05-23, 01:50.
Kommentera
-
Cath: Missuppfatta inte "skina som solen" jag menade det som ngt possitivt!
ALQ: Det här är ingen digital värld, alltså inte bara 1:or och 0:or, inte bara på, eller av. Både män och kvinnor gillor rosor och levande ljus, men kvinnor gillar det generellt mer. Ingen forskning, mer ett mönster jag har kunnat skönja.. En generalisering är att för många män är slutmålet viktigt, man vill känna att man är på väg någonstans. Ex den stora fisken. Tidiga morgonar, långa kalla dagar i regn och rusk är ok så länge det leder mot slutmålet. Kvinnor tycker generellt att vägen är viktigare än målet, har man inte mysigt och trevligt på vägen betyder inte slutmålet så mycket. Många män går på djupet med ngt ganska smalt som fiske, fotboll, bilar etc och försakar mycket annat. Dom flesta kvinnor saknar helt en hobby och fördriver tiden med allt som skänker välbehag för stunden. Fika, promenader, göra fint och mysigt hemma, umgås med vänner.
Lägger ingen värdering i vilket sätt som är det bästa, utan konstaterar bara att det är två olika sätt att göra ngt på.
Dessutom finns alltid en spänning mellan män och kvinnor som bygger på en olikhet, så skall det vara. Hade vi varit exakt lika hade den spänningen inte funnits där, tror att mycket av attraktionen mellan könen hade försvunnit.
Vet inte om jag lägger för mycket i det, men i ljuset av den här debatten kan man få ut ganska mycket om man läser lite mellan raderna. Cath? Innebär det att hon är en bra fångst? "Fångat ngn godbit?" "Pussar betena". Hade en man skrivet så hade jag undrat vilken planet han(?) kom ifrån? Men nu är den en mjuk och med all sannolikhet behaglig kvinna som skrivit det, och då är det ok!Jag ær mer æn jag verkar vara, och all værldens styrka och kraft vilar innom mig.
Kommentera
-
Ursprungligen postat av DavidLCath: Missuppfatta inte "skina som solen" jag menade det som ngt possitivt!
ALQ: Det här är ingen digital värld, alltså inte bara 1:or och 0:or, inte bara på, eller av. Både män och kvinnor gillor rosor och levande ljus, men kvinnor gillar det generellt mer. Ingen forskning, mer ett mönster jag har kunnat skönja.. En generalisering är att för många män är slutmålet viktigt, man vill känna att man är på väg någonstans. Ex den stora fisken. Tidiga morgonar, långa kalla dagar i regn och rusk är ok så länge det leder mot slutmålet. Kvinnor tycker generellt att vägen är viktigare än målet, har man inte mysigt och trevligt på vägen betyder inte slutmålet så mycket. Många män går på djupet med ngt ganska smalt som fiske, fotboll, bilar etc och försakar mycket annat. Dom flesta kvinnor saknar helt en hobby och fördriver tiden med allt som skänker välbehag för stunden. Fika, promenader, göra fint och mysigt hemma, umgås med vänner.
Lägger ingen värdering i vilket sätt som är det bästa, utan konstaterar bara att det är två olika sätt att göra ngt på.
Dessutom finns alltid en spänning mellan män och kvinnor som bygger på en olikhet, så skall det vara. Hade vi varit exakt lika hade den spänningen inte funnits där, tror att mycket av attraktionen mellan könen hade försvunnit.
Vet inte om jag lägger för mycket i det, men i ljuset av den här debatten kan man få ut ganska mycket om man läser lite mellan raderna. Cath? Innebär det att hon är en bra fångst? "Fångat ngn godbit?" "Pussar betena". Hade en man skrivet så hade jag undrat vilken planet han(?) kom ifrån? Men nu är den en mjuk och med all sannolikhet behaglig kvinna som skrivit det, och då är det ok!
Kommentera
-
Det är bara tillfälligheter att det är majoritet kvinnor i mjukare humanistiska, vårdande yrken. Nästan uteslutande män som jobbar med hårt stål och teknik.
Läste i kolumn i Expressen igår skriven av Natalja K ngnting? Handlade om varför män vill bestiga berg och dö på kuppen, hon kallade det "snoppmätarmentalitet" Hon avslutate texten med ngt i stil med "Varför kan inte ni killar vara små, rädda och försiktiga som alla oss andra"
Förstår att många inte håller med, men det jag inte förstår är varför inte kvinnor kan få vara kvinnor och män kan få vara män som i resten av världen?Jag ær mer æn jag verkar vara, och all værldens styrka och kraft vilar innom mig.
Kommentera
-
Ursprungligen postat av DavidLDet är bara tillfälligheter att det är majoritet kvinnor i mjukare humanistiska, vårdande yrken. Nästan uteslutande män som jobbar med hårt stål och teknik.
Läste i kolumn i Expressen igår skriven av Natalja K ngnting? Handlade om varför män vill bestiga berg och dö på kuppen, hon kallade det "snoppmätarmentalitet" Hon avslutate texten med ngt i stil med "Varför kan inte ni killar vara små, rädda och försiktiga som alla oss andra"
Förstår att många inte håller med, men det jag inte förstår är varför inte kvinnor kan få vara kvinnor och män kan få vara män som i resten av världen?
har inga som helst problem med att kvinnor är kvinnor och män är män, men det att det är lite svårt att veta vad som utmärker typiskt "manligt" och typiskt "kvinnligt". det jag däremot HAR ngt emot, är sociala konstruktioner som förtrycker och sterotypiserar. är det tex. kvinnligt eller manligt med håriga ben? är det kvinnligt eller manligt att vara vårdande och ömsint? är det kvinnligt eller manligt att spela fotboll osv osv. det jag vill säga är att det som ses som typiskt för ngt är kulturspecifikt och tidsbundet, ta bara detta med fäders relation till sina barn. det är inte längre (i samma utsträckning) fult för en man att vilja ta del av sina barns uppväxt. så visst händer det en hel del, men inte på långa vägar tillräckligt. glöm inte att det har varit män som styrt och också stipulerat förutsättningar för mycket i vår värld:
”Kvinnor utgör hälften av världens befolkning, utför nära två tredjedelar av det totala arbetet, tjänar en tiondel av världens inkomster och äger mindre än en hundradel av världens egendom” (Bryson 1992:197)."
PS. detta kommer ursprungligen från en FN-rapport.
jag menar att detta inte är ngt kvinnor själva VALT, utan det är en underordning skapad av män för män. det är en mycket farlig inställning att inte ifrågasättta gamla "sanningar", utan bara köpa det det som alltid varit. det är just ifrågasättandet och den kritiska granskningen som leder världen framåt. att du hänvisar till hur det är i "resten av världen" och att det är ngt vi bör ta efter, får mig att fundera på vilka delar av världen du menar? mycket av det som vi i sverige anser som helt normalt, ses som mycket mesigt och konstigt i andra delar av världen.
betänk att förutsättningarna för män att söka sig till vård och omsorgsarbeten har inte varit gynsamma direkt, på samma sätt som det inte varit det för kvinnor inom mansdominerande yrken. det är dom sociala konstruktionerna som styrt var man kan jobba. exakt samma förklaring till "Varför kan inte ni killar vara små, rädda och försiktiga som alla oss andra". det är just det som är det tragiska i det hela, att valfriheten inte finns i den utsträckning vi kanske tror. vi formas från barnsben till hur vi ska agera och tänka, och gamla förlegade värderingar styr oss hela tiden. pojkar och flickor behandlas olika och ges därmed olika förutsättningar.
ett exempel som är värt att fundera över är varför en övervägande del av högskolestudenter är barn till akademiker och övre medelklass. är det för att dom andra är korkade, eller för att det finns inte gynsamma förutsättningar i dom hemmen?
det finns hur mycket forskning som helst i ämnet och informationen finns där om man vill.Senast ändrad av ALQ; 2006-05-23, 09:51.achilles
Brokeback Fishing Team
http://gaydogpikehonkeys.spaces.live.com/photos/
--------------------------------------------------
\m/
Kommentera
Foton
Collapse
-
av HejtjofluxenHejsan!
Mitt ex lämnade kvar detta spö i min garderob för över två år sen och verkar inte...4 Foton-
Kanal: Ljugarbänken
2024-11-17, 23:18 -
-
av Classe69Hej på er mina vänner :-)
Imorgon skall jag och mina Sambo köra Norröver och hälsa på Släktingar...1 Foto-
Kanal: Ljugarbänken
2024-07-23, 10:42 -
Relaterat
Collapse
Ämnen | Statistik | Senaste inlägg | ||
---|---|---|---|---|
Startad av Gäddhängke, 2006-11-14, 19:27
|
64 svar
15 087 visningar
1 gilla
|