Flugfiske efter aborre - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Flugfiske efter aborre

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Flugfiske efter aborre

Tjena.

Jag köpte ett flugspö och vadare för några år sedan i tron att jag skulle
    bli en flugfiskare. Men kan inte påstå att det riktigt är min grej det där så det har legat hemma oanvänt förutom 2 ggr. Men jag skulle vilja plocka fram det i sommar och försöka fånga aborre. Det skulle vara roligt men vad ska man ha för fluga till det ? Jag håller till i havet ( Sundsvall )

Tacksam om någon har något tipps och om det funkar bra att jaga borrar med flugspö

Ursprungligen postat av utter72
    Tjena.

Jag köpte ett flugspö och vadare för några år sedan i tron att jag skulle
    bli en flugfiskare. Men kan inte påstå att det riktigt är min grej det där så det har legat hemma oanvänt förutom 2 ggr. Men jag skulle vilja plocka fram det i sommar och försöka fånga aborre. Det skulle vara roligt men vad ska man ha för fluga till det ? Jag håller till i havet ( Sundsvall )

Tacksam om någon har något tipps och om det funkar bra att jaga borrar med flugspö
    http://www.outdoor.se/sportfishnews/articles/abborflug/ ngt att börja med iaf
    sigpic

Kommentera

Även fiske med poppers kan vara trevligt när fisken jagar i ytan.
      [font=monotype corsiva]Livet är inte de dagar som gått, utan de dagar man minns...[/font]

Kommentera

ja! popper fikska med fluga är cool. även till gädda försdåtss
        (=

Kommentera

Vart kan man beställa "poppers" och vad ska man ha för klass på spöt för att kunna hantera dessa ? Jag antar att dom är lite tyngre än en vanlig fluga?

Kommentera

Poppers brukar finnas i dem flesta fiskeaffärer, annars e dem hyfsat lätta att göra själv!

Jag använder ett klass 5-6 spö o de funkar bra..... kan va lite jobbigt att kasta ibland men de e inte farligt!!
            Fishing4life

Kommentera

Tack för svar. Ska kika på fiskebutiken här om dom har något vettigt.. Annars får spöt hamna på hyllan igen är jag rädd

Kommentera

Ja tycker inte du ska lägga tillbaka de på hyllan, du vet va dem säger "Skam den som ger sig" o förresten e de ju inte bara poppers som funkar..... andra torrflugor o streamers kan också va bra, eller så kan du testa att flugfiska vitfisk här har du en länk: http://www.rackelhanen.se/swe/1181.htm har inte hunnit testa själv men ska göra de snart!!
                Fishing4life

Kommentera

Jag brukar använda flugspöt till att fånga agnfisk. Det är vansinnigt kul. Sen kan jag rekomendera boobyflyfiske. En ful liten flytande fluga som fiskas ett par decimeter från botten med en slags inverterad jiggteknik. Man väger bara ner tafsen så att flugan dyker ner mot botten vid varje hemtagning av linan.
                  www.brofiske.net

Kommentera

Som sagt, lägg inte tillbaka spöet på hyllan. Aborren är en både rolig och lättillgänglig fisk att jaga med fluga.

Krångla inte till det för mycket, häng på en streamer eller större nymf typ Montana så ska du se att det ger resultat. Sen är det bara att förfina taktiken efter hand.

Sist men inte minst, även vid riktat aborrfiske dyker det upp en och annan bonusfisk.
                    [font=monotype corsiva]Livet är inte de dagar som gått, utan de dagar man minns...[/font]

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Gäddhängke, 2006-11-14, 19:27
                    64 svar
                    15 077 visningar
                    1 gilla
                    Senaste inlägg .art
                    av .art