mask i magen - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

mask i magen

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

[QUOTE=bastard]För oss som inser att osten skaffar lite karaktär av rumstemperatur så är det en självklarhet att skära bort möglet och fortsätta äta på resten. det är inte snålt. det är bara bekvämare än att köpa ny.
    All fisk har mask. det är en av anledningarna till att man gärna fryser ex. lax som ska gravas.

Det handlar inte om snålhet eller karaktär på osten. Det handlar om att en mögelangripen ost är angripen även där det mäsnkliga ögat inte ser. Den sortens mögel är INTE den som ger ost karaktär. Det är den sorts mögel som ger människor en bra anledning att börja äta koltabletter!

Den mask som du pratar om som ska finnas i lax har inte någon i norden drabbats av sedan 1850. Och chansen att det skulle vara en sådan mask som fanns i gäddans magsäck är rätt liten.

Ledsen, kan bara inte hålla mig!

Kommentera

[QUOTE=Valliant]
      Ursprungligen postat av bastard
      För oss som inser att osten skaffar lite karaktär av rumstemperatur så är det en självklarhet att skära bort möglet och fortsätta äta på resten. det är inte snålt. det är bara bekvämare än att köpa ny.
      All fisk har mask. det är en av anledningarna till att man gärna fryser ex. lax som ska gravas.

Det handlar inte om snålhet eller karaktär på osten. Det handlar om att en mögelangripen ost är angripen även där det mäsnkliga ögat inte ser. Den sortens mögel är INTE den som ger ost karaktär. Det är den sorts mögel som ger människor en bra anledning att börja äta koltabletter!

Den mask som du pratar om som ska finnas i lax har inte någon i norden drabbats av sedan 1850. Och chansen att det skulle vara en sådan mask som fanns i gäddans magsäck är rätt liten.

Ledsen, kan bara inte hålla mig!
      Mask finns i alla möjliga fiskar. Vet ej vad du syftar på för speciell mask men den vanligaste orsaken till binnikemask i eurpoa idag är att den införskaffa under tillagning av lutfisk eller gefiltefisch. Det hela förutsätter att man lagar från scratch och fingrar på den otillagade fisken för att känna på konsistensen och sedan stoppar fingrarna i munnen...Det finns säkerligen en mängd olika maskar som kan angripa fisk på olika sätt, även lax.

Kommentera

Kan det vara denna masken kanske?

Kommentera

Ursprungligen postat av erki
          Kan det vara denna masken kanske?
          http://www.sva.se/dokument/stdmall.html?id=424
          jaaa ett råd och inte nåt käbblande om man ska skära bort det mögliga på en ost eller om man ska slänga den
          men det kan faktiskt varit en sådan erki!

den var faktist ganska lik, jag har en mobilbild som jag kan ladda upp sedan, måste ladda ner programvaran först

Kommentera

Jag har läst i skolan att vi äter ruttet kött här i Sverige, och Japanerna tycker det är totalt vidrigt. När vi hänger upp djuren, då har föruttnelsen börjat?

Ursprungligen postat av Valliant
            "Sluta larva er"....fyndigt...

Jag kan å de absolut starkaste att INTE äta den gädda som var full av maskar. Med mycket stor sannolikhet så mådde denna gädda inte speciellt bra. Överlag så har "folk" en tendens att vara skadligt snåla, några exempel:

1)Om osten blivit möglig är det bara att skära bort det missfärgade, resten är hur bra som helst. Vi äter ju mögelost! = BULLSHIT, möglar osten finns inget alternativ till att slänga den. Den är inte längre okej som människoföda och du riskerar din fysiska hälsa genom att äta osten
            2) Bäst före datumet är bara det datum som produkten MINST håller till det går alltid bra att lägga på några dagar. = LÄGG NER, visa dig själv lite respekt! Ät inte gammal mat
            3)Lukten på kötten betyder ingenting, när du tillagat köttet så märker du ingen skillnad. För det är ingen skillnad. =ICKE SANT! Att äta kött som påbörjat föruttningsprocessen är MYCKET farligt!
            4)Om din gädda är full av maskar så är det bara att skrapa bort maskarna, det är ingen fara att äta den......= SNÄLLA, för att du ska kunna se dig själv i spegeln utan att skämmas......släng eländet till fisk.....

Jag arbetar som kock och vet vad jag pratar om och tro mig jag försöker inte läxa upp någon. Börjar bara tröttna på hur skadligt snåla människor har en tendens att vara när det gäller mat och det gör mig till en mycket mycket bitter man......

Kommentera

slömetaren

ha vissa äter rutten (jäst fisk) "surstömming" om man äter detta så borde nog inte annan mat heller vara ett problem.tex mölig ost osv..
              det är något som man själv bör avgöra .
              men visst borde man tänka efter ,

med det menar jag inte att surströmming e äckligt eller dålig mat , då jag aldrig skulle kunna testa pga den grymma doften
              sigpic

Kommentera

sådärja! här är bilden

Kommentera

slömetaren

måste man välja blir det surströmming och mögglig ost å fy f..
                  sigpic

Kommentera

Ursprungligen postat av fiskekorpen
                    sådärja! här är bilden
                    Ser ut att vara spolmask, faktiskt tämligen vanlig i fisk.
                    Tveksamt om den kan smitta människa har för mig att den har två utvecklingsstadier först snäcka sedan fisk.
                    Finns även arter som angriper människa.
                    Sök på google så hittar du mer info.
                    kalleh

Kommentera

Läskigt.....

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Gäddhängke, 2006-11-14, 19:27