Att variera sig - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Att variera sig

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Det är säkert sant men det är oerhört svårt att göra en säker kvantitativ undersökning som gäller gäddan som art, eftersom beteende skiljer sig från vatten till vatten beroende på födan!
    Kul att någon försökt dock!

Kommentera

Ursprungligen postat av Barabajare Visa inlägg
      Tjääna
      Jag är nästan säker på att någon gjorde ett vetenskapligt försök som gick ut på att se vilken storlek på byte som gäddan föredrog. Tror det va någon i Skåne för en ca 15 år sedan. Jag skall kolla upp det när jag är på kneget.

På dom igen
      Bb
      Vetenskapliga undersökningar har visat att stora gäddor föredrar stora betesfiskar när de skälva kan välja.
      Vad som fungerar vid spinnfiske kan vara en helt annan femma , av olika anledningar.
      Senast ändrad av RK99; 2016-10-05, 18:56.
      "HalvDan var här"

Kommentera

har hört flera fiske profiler säga att runt 15cm är optimal storlek för gädda.
        jag kör allt från 10-40cm på gädda. men jag föredrar 15-20cm.

Kommentera

På tal om Rügen och stor fisk. Om jag inte minns fel har många av de största tagits på 15 cm shadjigg.

Kommentera

Stor gädda vill väll ha stort byte för att det ska vara värt att anstränga sig ? Tänker mig att det största utdelningen för minst använda energi måste vara melodin för en hyfast smart gammal gädda?.. men funkar inte det brukar jag gå neråt i storlek med.

Kommentera

Ursprungligen postat av Huotaris Visa inlägg
              Stor gädda vill väll ha stort byte för att det ska vara värt att anstränga sig ? Tänker mig att det största utdelningen för minst använda energi måste vara melodin för en hyfast smart gammal gädda?..
              Har märkt en trend här hemma i sjön som styrker den teorin. För några år sedan var det ganska sällsynt med mört över 3-4hg men nuförtiden får man ofta mört även över 5hg. I takt med att även gäddorna blivit större och större ser man väldigt ofta idag att de största mörtarna har bitmärken eller sår efter att ha blivit attackerade och på en mört över 30cm syns det tydligt på skademönstret och såren att de blivit attackerade av riktigt stora gäddor.

Håller även med om att det verkar som gäddan kan vara skeptisk att hugga in på ett onaturligt bete men vara för nyfiken för att låta bli att följa efter. Kanske inte så konstigt om den varit uppe och vänt flera gånger efter att ha bitit i en plast eller gummibit med konstiga helt främmande färger... Det är då man märker att mete med mört kan funka fantastiskt bra på samma ställe som man stått och spinnfiskat en längre stund

Men är dom riktigt utsvultna kanske denna ev "logik" hos fisken kommer i andra hand?

Kommentera

Tjääna
                Om man tittar på andra fiskars "matvanor så finns det ju en del att säga.
                Stora öringar på ett par kilo kan ju äta sig mätta på kläckande knott.
                Abborrar runt kilot jagar och äter små 2cm spigg.
                Sen har vi ju späckhuggare som lever av sill, späckhuggare är ju visserligen ingen fisk men ni förstår vart jag vill komma.
                Alltså finns det bara tillräcklig mängd så lönar det sig även att "go small".

På dom igen
                Bb
                [FONT=Verdana]Karta om Havsöringsplatser i Stockholmsområdet [/FONT]
                [FONT=Verdana] Havsöring i Stockholmsområdet (från land) [/FONT]

Kommentera

När brorsan o ja fiskat så har han kört 25g atom o ja kört med 15-20cm jiggar. O brorsan har oftast fått både fler o större fiskar.
                  Den som tycker sex är det skönaste som finns har aldrig varit riktigt skitnödig

Kommentera

Ursprungligen postat av Barabajare Visa inlägg
                    Tjääna
                    Om man tittar på andra fiskars "matvanor så finns det ju en del att säga.
                    Stora öringar på ett par kilo kan ju äta sig mätta på kläckande knott.
                    Abborrar runt kilot jagar och äter små 2cm spigg.
                    Sen har vi ju späckhuggare som lever av sill, späckhuggare är ju visserligen ingen fisk men ni förstår vart jag vill komma.
                    Alltså finns det bara tillräcklig mängd så lönar det sig även att "go small".
                    Så är det ju Bb, bara tanken på att en gigantisk blåval sätter i sig tonvis med krill på en gång är ganska fascinerande. Men i många fall beror det nog på att arten saknar tänder och tvingas svälja direkt innan bytet smiter eftersom dom inte kan hålla fast det i munnen. Och även om en blåval förmodligen skulle kunna svälja en väldigt stor fisk utan att blinka är den förmodligen för klumpig för jaga ifatt enstaka bytesfisk på ett effektivt sätt.

Men oavsett vilket får ju fisken i vissa fall taga vad som står till buds i form av föda, stort som smått.

Kommentera

Ursprungligen postat av jimmy85 Visa inlägg
                      När brorsan o ja fiskat så har han kört 25g atom o ja kört med 15-20cm jiggar. O brorsan har oftast fått både fler o större fiskar.
                      Det betyder bara att din brorsa fiskar bättre än dig =)

Större beten ger fler stora fiskar i längden, antalsmässigt är ofta tvärtom. Men det viktigaste folk verkar glömma är att det handlar om vem som håller i spöt.. inte betet

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Gäddhängke, 2006-11-14, 19:27
                      64 svar
                      15 096 visningar
                      1 gilla
                      Senaste inlägg .art
                      av .art