Att variera sig - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Att variera sig

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Att variera sig

Tjääna
    När jag var på Åland senast så talade jag med en fiskeguide om ditten å datten. Vi kom in på det här med stora beten till gädda. Han berättade då om hur svårt vissa hade för att gå ner i storlek när gäddorna var tröga. En del ville inte alls lyssna på hans råd eller ännu mindre byta till något mindre. Vi började då utbyta erfarenheter och kom fram till en del matnyttigt.

Både jag och han använde oftast oftast 6" jiggar som utgångsbete, vilket för många är för smått till och med när de gå ner i storlek. Hugger de bra på dessa kan man gå upp i storlek.

Skulle det vara så att nappar dåligt på 6" så går jag ner ända till 3". Kan ta de två senaste fisketurerna som ex. Började med 6" inte ett skit, böt till 3" två timmar senare så va ca 30 gäddor landade, de största mellan fyra- fem kg. Till saken hör den att under tiden det nappade så böt jag tillbaka till 6" och fisket dog direkt för att leva upp så fort 3" användes igen.

Där jag fiskar så är trycket rätt högt (speciellt på helgerna). Ni vet fyra båtar efter varandra i samma vik. Jag har sett att de flesta kör med dessa "monsterbeten" hela tiden, jag ser aldrig någon som byter till mindre.

Min/hans teori är att gäddorna har tröttnat på dessa stora jiggar och jerkbaits som det heeela tiden fiskas med.

Kan bara säga att det är mycket roligare med mindre beten eftersom du inte behöver så kraftiga prylar utan klarar dig gott på ett spö som är klassat till 30-40 gr.

Och ni som fiskar i skärgården, handen på hjärtat hur många över fem kg får ni på era fisketurer och hur många går ner till 3" beten.

Nu är det väl också så att jag fiskar för att få fisk och då inte bara stort utan gillar när det nappar oavsett storlek.

Testa mindre beten och då menar jag SMÅ beten om du vill ha ett bra fiske även fast fisketrycket är hårt.

På dom igen
    Bb
    [FONT=Verdana]Karta om Havsöringsplatser i Stockholmsområdet [/FONT]
    [FONT=Verdana] Havsöring i Stockholmsområdet (från land) [/FONT]

Jag personligen kör väldigt sällan(aldrig?) med jiggar över 4".
    Det fungerar till allt där jag fiskar.

Där jag fiskar finns en del större gädda, men inte i större mängd. Påverkar nog att jag fiskar från land. . .

Men med mina 3-4" så har jag lyckats dra upp gädda iår på 5,6,7,7,8.5 kg. Kanske hade tagit större med. Men det får vi aldrig veta.

Tycker stora beten är jobbigt att fiska med. Kan självklart köra lite jerk eller tails om vattnet kräver det men det är aldrig mitt förstaval.
    Ingen fisk är chans för fisk.
    https://ingenvidarefiskeblogg.wordpress.com/

Kolla gärna in min Youtube-Kanal. Finns en massa kul skit där.
    https://www.youtube.com/user/jurgenjons

Kommentera

90% av mina gäddor har jag tagit på beten i 50-75 mm längd.

Kommentera

Jiggar ni 6" o mindre likt en aborrjigg eller spinfiskar ni dom mer likt ett större gummibete?

Kommentera

Ursprungligen postat av stahre87 Visa inlägg
          Jiggar ni 6" o mindre likt en aborrjigg eller spinfiskar ni dom mer likt ett större gummibete?
          Tjääna
          Eftersom man ofta fiskar i och kring vegetation mellan 0.5-4 m djup så blir det mer att man "spinner" hem dom, som med de större gummibetena.
          på dom igen
          Bb

Kommentera

Ursprungligen postat av joens Visa inlägg
            Jag personligen kör väldigt sällan(aldrig?) med jiggar över 4".
            Det fungerar till allt där jag fiskar.

Där jag fiskar finns en del större gädda, men inte i större mängd. Påverkar nog att jag fiskar från land. . .

Men med mina 3-4" så har jag lyckats dra upp gädda iår på 5,6,7,7,8.5 kg. Kanske hade tagit större med. Men det får vi aldrig veta.

Tycker stora beten är jobbigt att fiska med. Kan självklart köra lite jerk eller tails om vattnet kräver det men det är aldrig mitt förstaval.
            Tjääna
            Vid landfiske blir det ju krångligt att bära med sig massa spön och en massa beten så jag hade valt detsamma som du väljer.

Är jag med båt så försöker jag täcka upp lite mer, men mitt tyngst klassade spö är ett Sg Titanium up to 55 gr. Det klarar lite mer så det är fult tillräckligt för mitt "tunga" fiske.

Vid vårfisket kan det dock hända att de riktiga "fetgrejorna" åker med, då har man ju större chans att få ett "monster"som ger lite motstånd på "lyftkransprylarna".

På dom igen
            Bb

Kommentera

jag säger såhär ja.
              vad föredrar jag, en chicken nugget eller en bigmac. ja nog fan vill jag ha en big mac.
              nuggets köper jag till mina barn.

big mac = stoooor fisk
              nuggets = liten fisk

svar nog? japp.

Kommentera

Ursprungligen postat av gös ingvar Visa inlägg
                jag säger såhär ja.
                vad föredrar jag, en chicken nugget eller en bigmac. ja nog fan vill jag ha en big mac.
                nuggets köper jag till mina barn.

big mac = stoooor fisk
                nuggets = liten fisk

svar nog? japp.
                Alltid? Händer det aldrig, om du kan välja, att du väljer något mindre än en Big Mac att stoppa i munnen? Hur mycket jag än gillar en riktigt rejäl biff så kan en liten jordnöt ibland vara oemotståndlig. Rätt ofta, faktiskt. När jag tänker efter så har jag nog, genom åren, stoppat i mig betydligt fler små nötter än stora biffar.

Kommentera

haha jo givetvis kan ibland en liten nätt godsak vara rätta melodin.

skulle nog säga att när jag spinnfiskar så är genomsnitts längden ca 15cm.
                  ibland lite längre, ibland lite kortare.

Kommentera

E man hungrig så kan en fet burgare vara lockande. Men har man redan ätit en fet burgare kanske man nöjer sig med en liten korv istället.
                    Den som tycker sex är det skönaste som finns har aldrig varit riktigt skitnödig

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Gäddhängke, 2006-11-14, 19:27
                    64 svar
                    15 094 visningar
                    1 gilla
                    Senaste inlägg .art
                    av .art