Hur tätar jag träekan i fogarna? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Hur tätar jag träekan i fogarna?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Tack för alla grymma svar. Om jag uppfattat det rätt sväller inte träet i en plywoodbåt tillräckligt för att upprätthålla täthet i båtens botten. Linblandad tjära låter som ett givet alternativ från många håll och silikon som ett mer chansartat. Skall höra mig för med lokala båtkunniga också så får vi se vad det blir.

Tack för all hjälp!
    Small carp, big carp, rare carp, different carp, wild carp, difficult carp, and then just carp again...

Kommentera

Ursprungligen postat av TAMTAM
      Köp plast/alu mindre bekymmer...
      Högre kostnad, mindre platsutrymme, ej flatbottnad. Nackdelarna är för många. En Landstigningseka är gjuten för ändamålet...
      Small carp, big carp, rare carp, different carp, wild carp, difficult carp, and then just carp again...

Kommentera

En Plywood eka får inte ligga i blöt. Även om den är byggd med "marin" plywood så överlever den inte många år om den ligger i sjön hela säsongen.

Min morfar byggde på den tiden han levde ett 100tal plywood ekor bla. den jag har nu.
        Och den är över 20 år gammal nu och har alltid dragits upp på land och vänts upp och ned alternativt ställt på högkant när den inte används.
        Den läker inte in det minsta.

Kommentera

Som tidigare påpekat så skall en playwoodbåt ej svälla för att täta, om vatten kan komma in i springorna mellan skivorna så suger ändträt upp vattnet och det har sedan ingenstans att ta vägen.(limmet mellan träskikten förhindrar detta effektivt). Vad man kan göra om man tycker att båten är värd lite arbete är att på ex.vis hösten cirkelsåga upp springan mellan skivorna och sedan låta den torka länge (månader) för att sedan limma i remsor av faner med epoxi och försegla skarven med en glasfiberemsa.
          Det förekommer en hel del inplastade playwoodbåtar där man ej väntat på torkningen eller slarvat med rengöring med delaminering som resultat, dvs plasten och playwooden har separerat.
          Om det ej räcker med ett eller ett par sågspår kan man ändå lyckas rädda båten genom att ta bort allt skadat material och bygga upp nytt med tunna fanerbitar och lim(ungefär som att "bygga" playwodd), finns säkert en hel del beskrivningar på båtsidor etc.
          Lycka till!!

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
          Startad av Gäddhängke, 2006-11-14, 19:27
          64 svar
          15 181 visningar
          1 gilla
          Senaste inlägg .art