Hur tätar jag träekan i fogarna? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Hur tätar jag träekan i fogarna?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Hur tätar jag träekan i fogarna?

Hittade en äldre tråd, men ville framföra denna fråga lite mer konkret.

Jag har problem med en träeka av typen militärbåt som läcker in lite vatten baktill, det är vid fogarna på durken vattnet sipprar in. Jag skulle gärna vilja ha tips från kunniga personer på hur jag tätar båten i fogarna för att undvika detta missöde varje fiskepass. Båten har redan legat dränkt ett par ggr förra året och har alltså svällt, men trots detta kommer vattnet in. Vad göra inför årets säsong som nu är i antågande?
    Small carp, big carp, rare carp, different carp, wild carp, difficult carp, and then just carp again...

Trä är ett levande material. Dränkingen av båten förra året har du ingen nytta av i år. Det är bara att göra om. Börjar trävirket bli riktigt gammalt och ruttna funkar inte dränkningen speciellt bra. Träet sväller inte som man förväntar sig.
    Må vi alla ha ett intressant fiske!

Kommentera

"Blymönja", "Black vanish" och Ferm duger gott! Se bara till att inte ha en miljöinspektör i närheten...
      -Det går aldrig, han é ju stor som en gammelgädda!!!
      -Han ska in, och det VET DU!

Kommentera

Som Bebest säger så är det bara att dränka båten om springorna är får stora så funkar det med lin som är doppad i tjära

http://teamchar.blogspot.com/

Kommentera

Som BeBest skriver...
          Trä sväller när det är blött och krymper när det torkar. "Svällningen" är inget som blir kvar. Att den svält förra året har alltså inget med saken att göra.

Om man är träbåtfanatiker så är det tjärat lin m.m. som gäller. Har man gott om pengar så går man till båtbutiken och köper deras dyra specialprodukter. Men är det bara ett mindre område på en vanlig eka som läcker så köp en liten tub silikon. Försök massera in det i läckan utifrån och lägg på ett mindre överskott.. Bäst är väl om området är torrt så silikonet fäster och glipan är så stor som möjligt. Claes Ohlsson har flera produkter som borde funka och de kostar inte så mycket.

"Träeka av typen militärbåt". Hur ser en sådan ut? Landstigningsbåtar i plywood har jag sett men aldrig en militär eka.

Måste man ha drag på bilen för att räknas som en riktig fiskare?

Kommentera

Ursprungligen postat av Ralf
            Som BeBest skriver...
            Trä sväller när det är blött och krymper när det torkar. "Svällningen" är inget som blir kvar. Att den svält förra året har alltså inget med saken att göra.

Om man är träbåtfanatiker så är det tjärat lin m.m. som gäller. Har man gott om pengar så går man till båtbutiken och köper deras dyra specialprodukter. Men är det bara ett mindre område på en vanlig eka som läcker så köp en liten tub silikon. Försök massera in det i läckan utifrån och lägg på ett mindre överskott.. Bäst är väl om området är torrt så silikonet fäster och glipan är så stor som möjligt. Claes Ohlsson har flera produkter som borde funka och de kostar inte så mycket.

"Träeka av typen militärbåt". Hur ser en sådan ut? Landstigningsbåtar i plywood har jag sett men aldrig en militär eka.
            Fan då. Landstgningseka i plywood är vad jag menar. Båt som båt för mig

Hm, jag tyckte jag var tydlig med att jag förra året såg till att båten svällde. Men likväl sipprade det in några liter vatten över natten. Jag behövde alltså ytterligare något att täta den med. Ungefär som när man tätar hål eller skador på en vanlig eka. Misstänkte dock att plastic padding kanske inte var ultimat till trä

Tjära och silikon är alltså två konkreta förslag...

Kan säga att springan inte är särskillt synlig och man vet inte exakt vart det läcker in, mer än att det är nere i sammanfogningen av durken och sidorna. Jag hade tänkt täta fogarna överallt för att gardera mig...
            Small carp, big carp, rare carp, different carp, wild carp, difficult carp, and then just carp again...

Kommentera

Köp plast/alu mindre bekymmer...
              I hate the smell of twostrokes in the morning, so do all in the harbour!

Kommentera

Ursprungligen postat av C&RforLIFE
                Fan då. Landstgningseka i plywood är vad jag menar. Båt som båt för mig

Hm, jag tyckte jag var tydlig med att jag förra året såg till att båten svällde. Men likväl sipprade det in några liter vatten över natten. Jag behövde alltså ytterligare något att täta den med. Ungefär som när man tätar hål eller skador på en vanlig eka. Misstänkte dock att plastic padding kanske inte var ultimat till trä

Tjära och silikon är alltså två konkreta förslag...

Kan säga att springan inte är särskillt synlig och man vet inte exakt vart det läcker in, mer än att det är nere i sammanfogningen av durken och sidorna. Jag hade tänkt täta fogarna överallt för att gardera mig...
                Som sagt att du lät träet svälla förra året had du nytta av den säsongen. sen dess har träet torkat och du måste åter låta träret dra åt sig vatten för att svälla sig tätt. Nu är Plywood ett material som har mindre rörelse än vanligt olimmat trä. Men de olika skikten suge ändå vatten såvida de inte gnom modern processteknink fått plast intryckt i cellerna. Då blir träet stumt och sväller inte. Skarven kan du täta med elastiskt fogmaterial. Silikon kan fungera men brukar kräva absolut ren yta för att fästa så det blir vattentätt. Finns det minsta röta i skarven kommer vattnet att vandra förbi silikonet den vägen.
                Ett annat sätt är att pressa in så mycket fogmassa som möjligt utifrån in i skarven och även lägga ett laget utanpå. Därefter fäster du en skyddande lättmetallplåt plåt över fogmassan. Det bör reducera vattenintaget till nära noll. Men inte blir det snyggt.
                Må vi alla ha ett intressant fiske!

Kommentera

plyfa sväller inte som vanligt trä det du bör göra är att dreva med tjärblandad lin försök få tag i tjock tjära annars kan du ta Farm50 finns på granngården/lantmännen

Kommentera

Silicon=röta
                    Min erfarenhet säger att man skall inte använda silicon i skarvarna.
                    Kör med lin och tjära.
                    Hade för några år sen en passbåt i mahogny, på alla dom ställen som den förra ägaren hade kört med silicon hade trät rötskador.
                    Kan ha varit något annat fel men jag skulle ej använda silicon i skarvarna.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Gäddhängke, 2006-11-14, 19:27
                    64 svar
                    15 009 visningar
                    1 gilla
                    Senaste inlägg .art
                    av .art