Ursprungligen postat av Golden
Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
När leker dom?
Collapse
X
-
För stora beten? NäNä! Så länge du håller dig under 12" är inget för stort för en anständig gädda. Efter leken är en fotlång firre bara ett lite snack innan middan för en 5kg gäddmadam! Själv bör hon hålla sig undan när de stora gäddorna blivit hungriga.Ursprungligen postat av CObbDet är väl som du säger, veva in ÄNNU saktare... akta så att du inte heller tar för stora beten..
Må vi alla ha ett intressant fiske!
Kommentera
-
Jag skrev faktiskt det för att jag läst detUrsprungligen postat av BeBestFör stora beten? NäNä! Så länge du håller dig under 12" är inget för stort för en anständig gädda. Efter leken är en fotlång firre bara ett lite snack innan middan för en 5kg gäddmadam! Själv bör hon hålla sig undan när de stora gäddorna blivit hungriga.

alltså ingen egen erfarenhet själv..
Kommentera
-
Jag va ute runt Gålö och Dalarö i helgen för vårgäddornas skull, men inte ett napp. eller jo 2 små, men då snackar vi 3 hekto :PUrsprungligen postat av KiwiI sthlms skärgård är leken i full gång så gott som överallt.
Är dom helt osugna under leken? och när tror du att leken är slut i sthlm skärgård? vore grymt kul o ta dom efter leken när dom är tokiga
C&R, visst, men i grund och botten så är fisk till för att ätas!
Kommentera
-
P A
Off topic..Bara kul:
"Bor här i stående vatten, för romerska namnet beledd. Klagande grodors argaste ovän, Lucius kallad. Gäddan i gömda hålen täckta av mörker och slam. Aldrig på festliga borden hon kommer, rättvist där ratad. Kokad hon värdshusen fyller med stinkande äckel och kvalm".
Decimus Magnus Ausonius.
(cirka 310-393, efter Kristus)
Gäddan leker mellan februari o juni beroende på var i landet, vattentemp och så vidare. Leken sker i omgångar. Ofta de mindre i början av säsongen och de större senare och sist de största, som dessutom inte alltid leker alls, utan står över och tillbakabildar rommen.
Kan man ibland se när man fått olekta storgäddor mitt i sommaren med hårda romsäckar..
Men det finns inget generellt, utan allt hänger på omständigheterna.
Det är ofta kass fiske en tid efter islossningen. Snart är det igång för fullt..
Vårfisket är alltid ett lotteri.
Kommentera
Foton
Collapse
-
av megabuzzVäcker liv i tråden. Där jag fiskade i våras så lekte gäddorna från början av mars hela vägen in i juni...1 Foto
-
Kanal: Ljugarbänken
2025-09-15, 16:18 -
-
av FunkenHar ett antal Karikko wobblers som skeden har gått av på typ vid bottennapp! Finns det nya att köpa?...1 Foto
-
2025-03-22, 17:54 -
-
av erla34Hej! Jag vill ha hjälp att identifiera några finska laxwobbler. De fyra wobblerna är märkta med JM på...2 Foton
-
2025-03-23, 20:34 -
Relaterat
Collapse
| Ämnen | Statistik | Senaste inlägg | ||
|---|---|---|---|---|
|
Startad av Maldini, 2010-08-30, 09:41
|
7 svar
1 526 visningar