Offline on the go!! - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Offline on the go!!

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Offline on the go!!

Man är ju ganska bortskämd och tar nästan för givet att mobildata/bredband finns tillgängligt hela tiden men ute på sjön och i vildmarken saknas ju ofta 3/4G täckning och utomlands är mobildata DYRT!

En del instruktionsfilmer från youtube kan vara bra att ha tillgängliga offline på mobilen eller plattan.
    I mitt fall var det instruktionsfilmer till fiskeknutar som jag ville ladda ner vilket man inte kan göra direkt från YouTube.

Det finns säkert många andra sätt men detta funkade riktigt bra.
    (jag använder Andoid/Chrome och har inte testat med någon annan browser/OS)

Öppna youtubevideon i browsern.
    Tag bort de första tecknen i adressen "https://m." Och ersätt detta med "ss"

Ex:
    Tom Rowland shows how to tie the clinch knot step by step. This is a basic fisherman's knot used for tying anything onto the end of the line.Visit our spon...

Ändra till
    ssyoutube.com/watch?list=PLTVQlMjnSijkoT2P70LSIg55jfFZ8GFjI&v=J_ oaApCY2SU

Tryck ENTER

Man kopplas då över till en.savefrom.net (ignorera alla uppmaningar att "logga in" eller registrera dig)

Vänta tills en grön download ruta öppnas/lyser upp och klicka sedan på den.
    Filen laddas då ner på din enhet.
    KLART!

Busenkelt och snabbt.

Jag har virusscannat filerna jag laddat ner och dom har hittills varit rena.
    Nu har jag instruktionfilmer på knutarna som jag inte använder så ofta (och därför glömmer bort) alltid tillgängligt offline på mobilen.

Ett annat trubbel när man är offline "off the grid" kan vara gps funktionen i mobilen. Antingen saknas anslutning eller så blir det SVINDYRT om man är utomlands med roamingavgifterna. Jag stänger alltid av roaming och använder endast GSM på mobilen när jag är utomlands.
    Jag har testat några olika offline gps.

-Jag har varit ganska nöjd med CoPilot GPS som finns som gratis app men har köpt full version (ca 250:-) som täcker hela europa.
    (Lite skum layout och menu men man vänjer sig) Appen är i första hand avsedd för bil och saknar en topografisk karta. Hyfsat väl uppdaterat vägnät med varning för fartkameror mm.

-Google Maps kartor går nu enkelt att ladda ner för offlinebruk och är ju helt gratis. Har ännu inte testat den offline i någon större uträckning men det lilla jag kört har funkat ok. Jag tror tyvärr inte satelit layouten funkar offline.

/Gustav
    Senast ändrad av Husse0416; 2016-08-29, 05:52.

För offline topografisk karta i mobilen (typ fjällkartan/gröna kartan) så rekommenderar jag Lokalsinne.

Kommentera

Ursprungligen postat av FatRap Visa inlägg
      För offline topografisk karta i mobilen (typ fjällkartan/gröna kartan) så rekommenderar jag Lokalsinne.
      Tack för tipset! Ska testa den!

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
      Startad av Gäddhängke, 2006-11-14, 19:27
      64 svar
      15 181 visningar
      1 gilla
      Senaste inlägg .art