Vad ska man tillverka själv tycker du? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Vad ska man tillverka själv tycker du?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Ursprungligen postat av Gädd-jos Visa inlägg
    Gör't!!! de e ju så grymt skoj å bygga spinnare!!! för å inte tala om å binda "kjolarna" de e så grymt skoj!!!

Jag tycker det blir grymt snyggt med "D"-formade ögon/öglor själv (se bilder i betestråden hära eller på min facebook som ligger som min signatur hära) och fiskar bra, så, jag kör för det mesta med en vanlig sån rak näbbtång när jag formar wiren, funkar ju också att forma rätt runda öglor med bara en sån näbbtång om man så vill.

Däremot, rekommenderar starkt att skaffa nån form av sån låstång/svetstång så man kan enkelt få ett grymt grepp om den halvformade öglan innan man börjar linda wiren runt sig själv...

Annars, kör i vind, som sagt, de e ju grymt skoj å bygga/binda!!!

Mvh
    /peter
    Galet snygga spinnare hörrö! Över kill! Me like.

Kommentera

Metspön brukar jag göra själv av små träd.

[FONT=Trebuchet MS] Ajöss och tack för fisken![/FONT]

Kommentera

Ursprungligen postat av Cyaneus Visa inlägg
        Galet snygga spinnare hörrö! Över kill! Me like.
        Tackar så mycket!
        Kändes som en given grej för mig att börja göra (då jag bundit så sjukt mycket flugor i mina dar, förr då ja flugfiskade mycket) och en bra kombo av liten tribut till Motörhead+spinnare till sitt fiske!
        https://www.facebook.com/OKspinners/

Kommentera

Flugor
          Flöten
          Håv
          Pontonbåt
          Jiggar+skallar
          Jerkbaits+andra beten
          Syrepump till betesfisk
          Brännvin
          Tafsar, stingers
          Metspön
          Tält
          Inredning till båt
          Mörtstuga
          Spöhållare / Spöställ
          Båtstol
          mm mm mm

Kommentera

Ursprungligen postat av Skitfiskaren Visa inlägg
            Jag är sjukt sugen på att börja tillverka spinnare för borre och gädda. Vet någon var man kan få tag med en sån där som böjer wire så att det blir snyggt. När jag försöker själv blir det så himla illa..
            Wire bender av bra kvalite kostar 2000 till 10,000kr, av dom som jag känner till, böjer wire upp till 1,3mm, har själv flera olika modeller. Tycker att du ska börja med att göra egna öglor det är inte svårt, Gädd-jos ögla ar lätt att göra,den går att nypa ihop så att öglan blir smalare, glider efter tråden. Kan hjälpa dig att göra den övre om du vill ha en rund. Tråden som tackel ind. i USA använder tycker jag är den absolut bästa den har rätt styvhet och spänst, tråden är sträckt (rak) Har tillverkat spinnare och spinnerbaits i många år, lika roligt fortfarande Hör av dig med pm om du är intresserad.

Kommentera

Ursprungligen postat av Ivar Visa inlägg
              Wire bender av bra kvalite kostar 2000 till 10,000kr, av dom som jag känner till, böjer wire upp till 1,3mm, har själv flera olika modeller. Tycker att du ska börja med att göra egna öglor det är inte svårt, Gädd-jos ögla ar lätt att göra,den går att nypa ihop så att öglan blir smalare, glider efter tråden. Kan hjälpa dig att göra den övre om du vill ha en rund. Tråden som tackel ind. i USA använder tycker jag är den absolut bästa den har rätt styvhet och spänst, tråden är sträckt (rak) Har tillverkat spinnare och spinnerbaits i många år, lika roligt fortfarande Hör av dig med pm om du är intresserad.
              Var hittar man denna tråden du snackar om? kan man köpa den? och i så fall i vilka längder finns den?

Mvh
              /peter
              https://www.facebook.com/OKspinners/

Kommentera

Jag brukar leta/gräva mask.

Kommentera

Ursprungligen postat av uffe62 Visa inlägg
                  Superinspirerande video! Värmefärg? Vart köper jag det? Vad heter den?
                  <*)))>< <*)))>< <*)))><
                  Sitt inte där och slöa, ut och fiska!!!

Kommentera

Ursprungligen postat av Gädd-jos Visa inlägg
                    Var hittar man denna tråden du snackar om? kan man köpa den? och i så fall i vilka längder finns den?

Mvh
                    /peter

Har flera längder och dim. hör av mig i kväll när jag kollat.

Kommentera

Gör det som du själv tycker är roligt. Har du råd att köpa prylarna färdigt är väl det lika bra om du inte gillar att pyssla (det blir dessutom inte alltid så mkt billigare att pyssla själv).

Det jag gör själv är sånt jag tycker är kul att pyssla med eller sånt som helt enkelt inte finns att köpa. Egna uppfinningar och lösningar är alltid kul (när dom funkar som man tänkt alltså).
                      Sen kan det vara saker där man vinner stort ekonomiskt på att göra själv.

Tafsar/tackel etc gör jag själv för att jag då kan anpassa längd, material, beteslås/storlek mm exakt som jag vill ha det. En tackellåda med crimps, vajer, lekanden, krokar (allt i olika storlekar) mm så jag kan göra precis det jag behöver och ska använda. Jag tillverkar löpande beroende på vart och hur jag fiskar. Det som blir slitet eller går sönder monteras ner och används igen. En lång tafs blir till en kort etc. Lekande och beteslås håller i flera år. Crimps går ju inte att återanvända men nästan allt annat funkar.

Saker man gjort genom åren:
                      -Huggkrokar
                      -Flyringar
                      -Elmotor till båtar
                      -Spöställ
                      -Drag o jiggar
                      -flöten
                      -Fiskeselar
                      -Spötub/väska
                      -Bly/kastvikter
                      Senast ändrad av Husse0416; 2016-08-24, 12:11.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Gäddhängke, 2006-11-14, 19:27
                      64 svar
                      15 014 visningar
                      1 gilla
                      Senaste inlägg .art
                      av .art