Suzuki Df5 4-takt - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Suzuki Df5 4-takt

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Suzuki Df5 4-takt

Hej, har lite funderingar om denna motor. Fungerar den bra till trolling? Har den extern bränsletank? Är den strypt?

Har någon erfarenheter av den? Är detta en bra motor?

Mycket frågor det dära
    // Jonas

Encylindriga motorer är aldrig bra till trolling. Så är det bara. Det är en separat bränsletank till. Är osäker men brukar oftast finnas i 4-5-6 hästar. Är samma kubik på dom olika hästkraftsantalet men olika inställningar. Ibland förgasarnålar olika eller tändinställningar. Är så när det gäller Mercury (tohatsu). Som vanlig ta sig fram motor är den hyfsad. Men alla encylindriga vibrerar som attan. Satsa på en tvåcylindrig direkt. Vi tänker sälja våran 5 hk Mercury (Tohatsu) fyrtakt. Knappt använd. Mest beroende att vi behöver en med lite mer pulver. Drar så lite bensin att det inte är klokt. Synd men en tvåcylindrig hade vart rätt från början.
    Kan ge lite tips om abborrfiske och göstrolling.

Kommentera

okej, jag har fått för mig att fyrtaktsmotorer klarar av tomgång bättre än tvåtaktare. Är det helt fel eller?
      // Jonas

Kommentera

Klart att alla motorer går på tomgång. Men en fyrtakt behöver högre varv för att gå bra. En tvåtakt klarar lägre varv. En encylindrig motor tvåtakt som fyrtakt behöver mer tomgångsvarv. Vill man trolla gös eller gädda i ett par knop. Inte jag i varje fall. Händer i princip inte mycket då. Speciellt gösfiske, där man ska komma ner så lågt som möjligt i fart. Bara så vobblern vobblar.

Kommentera

Har du en liten båt som är lättdriven så får du problem med både 2 taktare och 4 taktare. Drivankare löser det problemet

Trollar numer med stormotorn, men på min gamla båt började jag med en Yamma 2takt 5hk, för att sedan byta till en Honda 5hk (4takt). Jag måste säga att Hondan var fasen så mycket bättre och tystare att trolla med än Yamman.

Mitt råd är solklart: Köp en 4 taktare( oavsett cylinderantal), får du problem med varvtalet kör med drivankare.

Kommentera

Köpte förra hösten en Suzuki DF 6 fyrtaktare för att ha som en transportabel maskin på fiskeresor.
            Skitnöjd med valet, kan trolla oerhört långsamt med det!!!

Dock är den ju också encylindrig o. var faktiskt lite skeptisk på att hur mycket den skulle darra på låga varv. Hade dåliga erfarenheter av Honda 2hkr (4-takt).
            Återförsäljaren berättade som vink, att ifall man trollar mycket med Suzukin, skall man komma ihåg två saker:

1. Börja alltid med att köra snurran först varm(ca. 10min, beroende på temperaturen) på högre varv. Minns jag rätt, så var orsaken att som kall (förre kolven utvidgats till norm. temp.)läcker kolvringarna en aning obrända gaser in i vevutrymmet. Då man kör motorn varm först ventileras (?) dessa gaser ut.

2. Påfyll endast 6dl motorolja i maskinen, istället för 7dl enligt handboken.
            Då kommer inte vevaxeln i onödig kontakt med oljan i oljebottnet. Inverkar ju inte i vevaxelns smörjning då den sker med tryck genom oljekanaler...

Personligen är jag ingen expert på båtsnurror, men den där detaljen med vevaxeln o. oljan i oljebottnet är väl bekant från tiden vi byggde Hi-performance/race versioner av amerikanska V8-motorer. Då installerades allt från djupare oljebotten, "screens" o. "scrapers" för att hålla oljan bort från de roterande delarna(robbs power and causes unneccessary resonation)...

Suzuki 4-takt är annars bränslesnål som fan, nu känns den ursprungliga 12l separat-tanken lite onödig.

Kommentera

Ursprungligen postat av Don Padre
              Köpte förra hösten en Suzuki DF 6 fyrtaktare för att ha som en transportabel maskin på fiskeresor.
              Skitnöjd med valet, kan trolla oerhört långsamt med det!!!

Dock är den ju också encylindrig o. var faktiskt lite skeptisk på att hur mycket den skulle darra på låga varv. Hade dåliga erfarenheter av Honda 2hkr (4-takt).
              Återförsäljaren berättade som vink, att ifall man trollar mycket med Suzukin, skall man komma ihåg två saker:

1. Börja alltid med att köra snurran först varm(ca. 10min, beroende på temperaturen) på högre varv. Minns jag rätt, så var orsaken att som kall (förre kolven utvidgats till norm. temp.)läcker kolvringarna en aning obrända gaser in i vevutrymmet. Då man kör motorn varm först ventileras (?) dessa gaser ut.

2. Påfyll endast 6dl motorolja i maskinen, istället för 7dl enligt handboken.
              Då kommer inte vevaxeln i onödig kontakt med oljan i oljebottnet. Inverkar ju inte i vevaxelns smörjning då den sker med tryck genom oljekanaler...

Personligen är jag ingen expert på båtsnurror, men den där detaljen med vevaxeln o. oljan i oljebottnet är väl bekant från tiden vi byggde Hi-performance/race versioner av amerikanska V8-motorer. Då installerades allt från djupare oljebotten, "screens" o. "scrapers" för att hålla oljan bort från de roterande delarna(robbs power and causes unneccessary resonation)...

Suzuki 4-takt är annars bränslesnål som fan, nu känns den ursprungliga 12l separat-tanken lite onödig.
              Tack, bra info! Du vet inte om det går att "göra om" en 4hks till en 6hks? Det verkar ju vara exakt samma motor. MVH Jonas
              // Jonas

Kommentera

Propellerbyte

Den som hade service på min 5 hk Mercury, sa att jag kunde byta till en mindre propeller, så den går lite saktare. Jag har inte provat än, för isen är en halvmeter där jag kör trolling efter öring.
                Vad skall man tro om det?

Kommentera

Inte mindre proppeller utan en annan stigning. Alltså en annan vinkel på proppeller bladen. Är inte att rekomendera. Motorn kan i stället vid fullgas övervarva eller tvingas jobba allt för hårt vid fullgas. Man måste inse att små encylindriga motorer inte lämpar sig för långsam trolling.

Kommentera

Ja det var nog stigningen han menade.
                    Nu kör man aldrig på full gas. Man kan byte tillbaka om man skall köra fort längre sträckor.
                    Det skall ju gå så sakta som möjligt vid trolling efter öring i älven.
                    Och man vill inte ha något drivankare eller liknande då man har fisk på.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Blekingefiskaren, 2013-06-01, 21:35
                    14 svar
                    3 123 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg uditsen
                    av uditsen