Skickade mail till ABU angående min lilla historia med en rulle, tänkte att ni kanske också ville ta del av denna!
Här är historian om min Ambassadeur 6500CS Rocket. (OBS! Vissa bilder har vänt på sig, ingen aning om hur jag ändrar detta)
I lördags (den 13/8-16) var jag och en vän till mig ute och dängde gummi i området kring Trosa. Dagen bjöd på allt möjligt väder från regn till sol, vindstilla till blåsigt och allt däremellan. På grund av vädret samt storleken av den lilla båten vi fiskar ifrån så höll vi oss relativt nära hamnen i Trosa stad. Det var långt mellan huggen, men vi höll humöret uppe och fick in en del snipor i båten. Tiden går fort när man är ute och fiskar, och tyvärr märkte vi att solen redan hade påbörjat sin vandring ner mot horisonten. Vi bestämmer oss därför att pröva en vik närmare hamnen då vi ändå var tvungna att röra oss tillbaka till hamnen, och denna vik hade gett utdelning tidigare under dagen.
Väl framme och ankrade i viken så väljer jag med omsorg en Mcrubber i färgerna blå, vit och rosa. Betet såg riktigt vasst ut och med skymningssolens trötta strålar i ryggen så känner vi båda på oss att ett hugg inte ligger långt bort. Efter några kast med min vackra Mcrubber så väljer jag att byta strategi. Gäddorna verkade inte längre så i mellanskiktet som de gjort tidigare under dagen. Vid detta kast låter jag istället betet sjunka. Linan slackar när betet når botten och en långsam invevning påbörjas så betet kan ligga mot botten under hela invevningen. Då händer det. Något suger tag i min lina och det blir motstånd. Ett snabbt mothugg senare halvskriker jag det sedvanliga ”JA! Där satt den” innan jag snabbt märker att det jag har krokat på inte gör något som helst motstånd. Det startas en diskussion i båten samtidigt som jag vevar om det är någon ny form av outforskad sjösallad som har sugit tag i mitt bete, eller om jag har felkrokat någon stackars fisk. Diskussionen avbryts mot ett gott skratt när vi märker att jag har krokat på ett helt fiskeset.
Upp ur vattnet och in i båten kommer ett (helt perfekt krokat) fiskespö, tafs, lina, drag och rulle helt överröst med musslor och andra levnadsformer som finns i det stora blå. Tyvärr märkte vi direkt att spöt var vi tvungna att överge då musslorna hade byggt ett komplett radhusområde á la medelsvensson från spötopp till botten av handtaget och det krävdes en del arbete med kniven innan vi kunde fastställa att det var ett 9-fot Berkleyspö som hade blivit ombyggt till en musselfarm.
(Vet inte varför jag börjar skala handtaget först)
På spöt satt det däremot något mycket mer intressant. Nämligen en röd Ambassadeur 6500cs Rocket. Jag ska vara helt ärlig, vid första ögonkastet så såg den inte ut som mycket för världen. Stackaren har nog legat på botten ett bra tag och inte fått den kärlek och uppskattning som en ambassadeur behöver och förtjänar. Men min vän påminde mig om den gamla historien om en far och son som hade tappat sin rulle och fiskat upp den flera år senare som skulle ha fungerat igen (om den nu går så, har inte hört den på X antal år).
Med historien som drivmedel så påbörjade vi arbetet med att få av rullen från spöt. Tyvärr så hade gängorna till fästet som håller rullen på plats rostat igen och hur mycket vi än försökte så var amputation den enda möjliga lösningen för att få ut den piskade och vettskrämda rullen. Vid en snabbare inspektion när rullen hade tagits av så är det två rätt ordentliga revor i kåporna som har tillåtit att vatten och annat som egentligen ska hållas utanför, komma in. Vi öppnade den kåpa som inte har vevaxeln på sig och jag kunde bända ut mycket lera och gammalt fett från när den senast var servad. Vi tog även tag i spolen och drog av den fullkomligt orimliga mängden lina som fanns på den och konstaterade att denna spole tyvärr hade gjort sitt, den var väldigt sargad och medan vi tog bort linan så sprack även ena kanten så tyvärr föll den ihop bit för bit. Efter denna snabba översikt av rullen så bestämde vi oss för att åka tillbaka och mitt arbete med rullen fortsatte på måndagen.
Med en uppfälld tidning som underlag, en tråd angående rullservning här på fiskesnack (Tack Mooki) som hjälpmedel samt en hink med varmvatten och diskmedel påbörjade jag min relativt korta resa med detta sorgebarn. (Jag vill redan nu förvarna för min terminologi angående rullen och dess komponenter då jag aldrig skruvat isär en rulle förut och vet inte vad allting heter)
Resan började med att skruva isär vevaxeln och dess olika komponenter och märkte att det var en del missfärgningar av vattnet och annat som hade torterat den. Till min glädje däremot så gick dessa missfärgningar till den större delen bort med varmvatten, diskmedel och en borste. Jag tar sedan bort den ena kåpan för att undersöka hur inredningen ser ut där alla drev sitter. Fullt med olja. Överallt.
Återigen så går det mesta bort med mina tidigare använda metod. Ingenting i mina ögon (och genom jämförelse med Mookis bilder) var trasigt, hade rostat sönder eller saknades från inredningen. En helputsning gjordes av inredningen, och allting sattes tillbaka och fungerade. Däremot så går det säkerligen att putsa upp själva inredningen bättre.
Linspolen undersöktes närmare och det var ingenting jag kunde göra, den var helt totalförstörd, däremot så behövde drevet till spolen samt pinnen en putsning.
Nästa del för inspektion var mellangärdet, själva stativet. Detta var väldigt missfärgat av vattnet, återigen ingen rost men däremot mindre revor. Nästintill allting gick bort med ett hårdare tag med borsten.
Till sist så var det insidan av den andra kåpan där trollingknappen sitter. Lera var fortfarande kvar när jag öppnade denna kåpa under måndagen, men likt allt annat så gick det att putsa upp med varmvatten och diskmedel.
Efter en skrubbning av hela rullen så tog jag beslutet att ringa sportfiskeboden och höra mig efter angående reservkåpor samt en ny spole, en man vid namn Joakim välkomnade mig att besöka butiken dagen efter.
Väl på plats så skruvade Joakim ner hela rullen för en närmare inspektion och konstaterade att vissa delar måste bytas ut. Det som rulldoktor Joakim rekommenderade och bytte ut åt mig var kåporna (den lila färgen var för häftig för att motstå), linspole (även denna blev lila), en backspärrshake sattes på, bottenplatta i aluminium (mestadels för det visuella, men den originella bottenplattan hade även fått en del stryk), nytt mellanhjul, ny knivbult och en centrifugalvikt (tyvärr fanns det inte två). Med andra ord så är det inga större delar som har bytts ut. Joakim tvättade även rullens kullager och dessa fungerade utan problem.
Både jag och Joakim var helt hänförda att rullen var i såpass bra skick efter att ha legat i vattnet under en längre tid SAMT att delarna inne i rullen var i så pass bra skick när det hade gått hål i kåporna. Detta är helt orimligt och väldigt kul att se som konsument.
Så nu sitter jag här, med en Ambassadeur 6500cs Rocket som enbart behöver en "finishing touch" med lite bättre rengöringsmedel samt nytt fett och olja, that's it.
Exempelställen den behöver putsas upp bättre:
Helhet innan fullständing service och bättre putsning:
Närmare bilder på kåpornas och bottenplattans hål
Samtliga delar som har bytts ut (säkert glömt bort någon del):
Mitt enda problem är rullen är högervevad, men man kan inte få allt här i livet!
Här är historian om min Ambassadeur 6500CS Rocket. (OBS! Vissa bilder har vänt på sig, ingen aning om hur jag ändrar detta)
I lördags (den 13/8-16) var jag och en vän till mig ute och dängde gummi i området kring Trosa. Dagen bjöd på allt möjligt väder från regn till sol, vindstilla till blåsigt och allt däremellan. På grund av vädret samt storleken av den lilla båten vi fiskar ifrån så höll vi oss relativt nära hamnen i Trosa stad. Det var långt mellan huggen, men vi höll humöret uppe och fick in en del snipor i båten. Tiden går fort när man är ute och fiskar, och tyvärr märkte vi att solen redan hade påbörjat sin vandring ner mot horisonten. Vi bestämmer oss därför att pröva en vik närmare hamnen då vi ändå var tvungna att röra oss tillbaka till hamnen, och denna vik hade gett utdelning tidigare under dagen.
Väl framme och ankrade i viken så väljer jag med omsorg en Mcrubber i färgerna blå, vit och rosa. Betet såg riktigt vasst ut och med skymningssolens trötta strålar i ryggen så känner vi båda på oss att ett hugg inte ligger långt bort. Efter några kast med min vackra Mcrubber så väljer jag att byta strategi. Gäddorna verkade inte längre så i mellanskiktet som de gjort tidigare under dagen. Vid detta kast låter jag istället betet sjunka. Linan slackar när betet når botten och en långsam invevning påbörjas så betet kan ligga mot botten under hela invevningen. Då händer det. Något suger tag i min lina och det blir motstånd. Ett snabbt mothugg senare halvskriker jag det sedvanliga ”JA! Där satt den” innan jag snabbt märker att det jag har krokat på inte gör något som helst motstånd. Det startas en diskussion i båten samtidigt som jag vevar om det är någon ny form av outforskad sjösallad som har sugit tag i mitt bete, eller om jag har felkrokat någon stackars fisk. Diskussionen avbryts mot ett gott skratt när vi märker att jag har krokat på ett helt fiskeset.
Upp ur vattnet och in i båten kommer ett (helt perfekt krokat) fiskespö, tafs, lina, drag och rulle helt överröst med musslor och andra levnadsformer som finns i det stora blå. Tyvärr märkte vi direkt att spöt var vi tvungna att överge då musslorna hade byggt ett komplett radhusområde á la medelsvensson från spötopp till botten av handtaget och det krävdes en del arbete med kniven innan vi kunde fastställa att det var ett 9-fot Berkleyspö som hade blivit ombyggt till en musselfarm.
(Vet inte varför jag börjar skala handtaget först)
På spöt satt det däremot något mycket mer intressant. Nämligen en röd Ambassadeur 6500cs Rocket. Jag ska vara helt ärlig, vid första ögonkastet så såg den inte ut som mycket för världen. Stackaren har nog legat på botten ett bra tag och inte fått den kärlek och uppskattning som en ambassadeur behöver och förtjänar. Men min vän påminde mig om den gamla historien om en far och son som hade tappat sin rulle och fiskat upp den flera år senare som skulle ha fungerat igen (om den nu går så, har inte hört den på X antal år).
Med historien som drivmedel så påbörjade vi arbetet med att få av rullen från spöt. Tyvärr så hade gängorna till fästet som håller rullen på plats rostat igen och hur mycket vi än försökte så var amputation den enda möjliga lösningen för att få ut den piskade och vettskrämda rullen. Vid en snabbare inspektion när rullen hade tagits av så är det två rätt ordentliga revor i kåporna som har tillåtit att vatten och annat som egentligen ska hållas utanför, komma in. Vi öppnade den kåpa som inte har vevaxeln på sig och jag kunde bända ut mycket lera och gammalt fett från när den senast var servad. Vi tog även tag i spolen och drog av den fullkomligt orimliga mängden lina som fanns på den och konstaterade att denna spole tyvärr hade gjort sitt, den var väldigt sargad och medan vi tog bort linan så sprack även ena kanten så tyvärr föll den ihop bit för bit. Efter denna snabba översikt av rullen så bestämde vi oss för att åka tillbaka och mitt arbete med rullen fortsatte på måndagen.
Med en uppfälld tidning som underlag, en tråd angående rullservning här på fiskesnack (Tack Mooki) som hjälpmedel samt en hink med varmvatten och diskmedel påbörjade jag min relativt korta resa med detta sorgebarn. (Jag vill redan nu förvarna för min terminologi angående rullen och dess komponenter då jag aldrig skruvat isär en rulle förut och vet inte vad allting heter)
Resan började med att skruva isär vevaxeln och dess olika komponenter och märkte att det var en del missfärgningar av vattnet och annat som hade torterat den. Till min glädje däremot så gick dessa missfärgningar till den större delen bort med varmvatten, diskmedel och en borste. Jag tar sedan bort den ena kåpan för att undersöka hur inredningen ser ut där alla drev sitter. Fullt med olja. Överallt.
Återigen så går det mesta bort med mina tidigare använda metod. Ingenting i mina ögon (och genom jämförelse med Mookis bilder) var trasigt, hade rostat sönder eller saknades från inredningen. En helputsning gjordes av inredningen, och allting sattes tillbaka och fungerade. Däremot så går det säkerligen att putsa upp själva inredningen bättre.
Linspolen undersöktes närmare och det var ingenting jag kunde göra, den var helt totalförstörd, däremot så behövde drevet till spolen samt pinnen en putsning.
Nästa del för inspektion var mellangärdet, själva stativet. Detta var väldigt missfärgat av vattnet, återigen ingen rost men däremot mindre revor. Nästintill allting gick bort med ett hårdare tag med borsten.
Till sist så var det insidan av den andra kåpan där trollingknappen sitter. Lera var fortfarande kvar när jag öppnade denna kåpa under måndagen, men likt allt annat så gick det att putsa upp med varmvatten och diskmedel.
Efter en skrubbning av hela rullen så tog jag beslutet att ringa sportfiskeboden och höra mig efter angående reservkåpor samt en ny spole, en man vid namn Joakim välkomnade mig att besöka butiken dagen efter.
Väl på plats så skruvade Joakim ner hela rullen för en närmare inspektion och konstaterade att vissa delar måste bytas ut. Det som rulldoktor Joakim rekommenderade och bytte ut åt mig var kåporna (den lila färgen var för häftig för att motstå), linspole (även denna blev lila), en backspärrshake sattes på, bottenplatta i aluminium (mestadels för det visuella, men den originella bottenplattan hade även fått en del stryk), nytt mellanhjul, ny knivbult och en centrifugalvikt (tyvärr fanns det inte två). Med andra ord så är det inga större delar som har bytts ut. Joakim tvättade även rullens kullager och dessa fungerade utan problem.
Både jag och Joakim var helt hänförda att rullen var i såpass bra skick efter att ha legat i vattnet under en längre tid SAMT att delarna inne i rullen var i så pass bra skick när det hade gått hål i kåporna. Detta är helt orimligt och väldigt kul att se som konsument.
Så nu sitter jag här, med en Ambassadeur 6500cs Rocket som enbart behöver en "finishing touch" med lite bättre rengöringsmedel samt nytt fett och olja, that's it.
Exempelställen den behöver putsas upp bättre:
Helhet innan fullständing service och bättre putsning:
Närmare bilder på kåpornas och bottenplattans hål
Samtliga delar som har bytts ut (säkert glömt bort någon del):
Mitt enda problem är rullen är högervevad, men man kan inte få allt här i livet!
Kommentera