Tips inför första vårfisket. - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Tips inför första vårfisket.

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Tips inför första vårfisket.

Hallå gott folk, unga som gamla fiskare!

Jag är superglad över att äntligen isen försvunnit från sjön där jag fiskar.
    Jag vill nu ha så bra tips som möjligt så att jag kan få en lyckad fiskedag i helgen. Det jag är ute efter är gädda.

Sjön jag fiskar i är väldigt liten, ungefär 0,5 x 0,5 km och väldigt grund. Djupast är 2,6 meter (!) . Annars är det cirka 1 meter vid stränderna/kanterna och 2-2,5 i mitten av sjön. Isen gick bort helt igår och vattnet kan alltså inte vara speciellt varmt.

Så nu vore jag väldigt tacksam om ni kunde ge mig tips på hur jag ska fiska. Grunt/djupt, sakta/fort, färger på beten och lite sånt.

Vore som sagt väldigt tacksam för svar!
    /Martin

Tips

Jag hade fiskat med beten som går ca ½m under ytan max 1m. Kör sedan väldigt långsamt och använd ett bete med starka färger det brukar vara det effektivaste på vårkanten i kallt vatten. Varför du inte ska köra djupare med betet är av den anledningen att sjön är så pass grund! Gäddorna ser betet underifrån och stiger gärna plus att du även når gäddor som står närmare ytan då de inte ser ett bete som simmar under dem. Hoppas det blir bra resultat! Skitfiske
    Sänk alla Trålare o rädda fiskarna som jobbar på båtarna genom utbildningsstöd. Om en vanlig industri går dåligt o inte klarar sig själv skjuter inte staten in pengar, men det gäller inte yrkesfisket i detta land... Skitfiske på er

Kommentera

Ursprungligen postat av Åbbe
      Jag hade fiskat med beten som går ca ½m under ytan max 1m. Kör sedan väldigt långsamt och använd ett bete med starka färger det brukar vara det effektivaste på vårkanten i kallt vatten. Varför du inte ska köra djupare med betet är av den anledningen att sjön är så pass grund! Gäddorna ser betet underifrån och stiger gärna plus att du även når gäddor som står närmare ytan då de inte ser ett bete som simmar under dem. Hoppas det blir bra resultat! Skitfiske
      Tack för ett bra svar! Men om jag t.ex kör med en wobbler som går mellan 0-0,5 meter (nu syftar jag på zara spook), om jag då vevar väldigt sakta.. blir det inte lätt att wobblern åker upp till ytan då? :P
      En sak till, ska jag fiska i kanterna av sjön? eller kan jag fiska mitt på sjön där det är djupare så länge jag fiska grunt med betet?
      Senast ändrad av Cobben; 2006-04-18, 16:41.

Kommentera

Om leken är nära förestående så bör du gå in mot kanten annars är det lite längre ut du bör koncentrera fisket, finns där några små branta partier i sjön så brukar gäddan stå precis nedanför branten innan den går in mot kanten för att leka! Södervända vikar är heta om de har tagit sig innåt! En flytande vobbler är perfekt för sakta dragrodd och om den flyter upp till ytan så är det bara att sätta ett sänke en bit upp på linan i en vikt som får den att gå till önskat djup.
        Sänk alla Trålare o rädda fiskarna som jobbar på båtarna genom utbildningsstöd. Om en vanlig industri går dåligt o inte klarar sig själv skjuter inte staten in pengar, men det gäller inte yrkesfisket i detta land... Skitfiske på er

Kommentera

Glömde säga att det går även utmärkt att kasta med en liten tyngd på linan men sätt den då lite närmare vobblern! Blir så slängigt o kassta med annars.

Kommentera

Ursprungligen postat av Åbbe
            Om leken är nära förestående så bör du gå in mot kanten annars är det lite längre ut du bör koncentrera fisket, finns där några små branta partier i sjön så brukar gäddan stå precis nedanför branten innan den går in mot kanten för att leka! Södervända vikar är heta om de har tagit sig innåt! En flytande vobbler är perfekt för sakta dragrodd och om den flyter upp till ytan så är det bara att sätta ett sänke en bit upp på linan i en vikt som får den att gå till önskat djup.
            Snällt att du håller ut med en lite "trög" fiskare.. Men vad menar du med "Om leken är nära förestående" ?.. vad syftade du på. En sak till. Sydvända vikar menar du alltså att vind från syd kommer och värmer upp vikarna lite?

Kommentera

Ursprungligen postat av CObb
              Men om jag t.ex kör med en wobbler som går mellan 0-0,5 meter (nu syftar jag på zara spook), om jag då vevar väldigt sakta.. blir det inte lätt att wobblern åker upp till ytan då? :P
              Spooken ligger nog mest på ytan hela tiden isf
              sigpic

Kommentera

Ursprungligen postat av Flodebanan
                Spooken ligger nog mest på ytan hela tiden isf
                kanske den gör :P
                Men eftersom det står -0,5 meter så måste ju det gå om man bara håller spötoppen långt ner.. men man måste säkert även veva snabbt vilket kanske inte är så bra i kallt vatten xD

Kommentera

Ursprungligen postat av CObb
                  kanske den gör :P
                  Men eftersom det står -0,5 meter så måste ju det gå om man bara håller spötoppen långt ner.. men man måste säkert även veva snabbt vilket kanske inte är så bra i kallt vatten xD
                  Jag har aldrig fått mina spookar att fiska på 0.5m, inte ens vid riktigt snabb hemtagning. Möjligtvis några cm under ytan men ej mera. Spooken anses väl som ett i princip rent ytbete som ibland kan dränka sig lite. Speciellt med "fel" tafsar om jag fattat det rätt. Jag tror du skall satsa på ett annat bete...
                  sigpic

Kommentera

Ursprungligen postat av Flodebanan
                    Jag har aldrig fått mina spookar att fiska på 0.5m, inte ens vid riktigt snabb hemtagning. Möjligtvis några cm under ytan men ej mera. Spooken anses väl som ett i princip rent ytbete som ibland kan dränka sig lite. Speciellt med "fel" tafsar om jag fattat det rätt. Jag tror du skall satsa på ett annat bete...
                    Okej! Då får det bli Lucky 13 (0,1-1,2 m) Bättre?

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Gäddhängke, 2006-11-14, 19:27
                    64 svar
                    15 021 visningar
                    1 gilla
                    Senaste inlägg .art
                    av .art