13.2 kg gädda uppspikad som trofé. - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

13.2 kg gädda uppspikad som trofé.

Collapse
This topic is closed.
X
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Om ekosystemet rubbas av att en gädda stryker med så är vi nog väldigt illa ute...

Kommentera

Fantastiskt kul för grabben. Själv drog jag en 7.5 kilos när jag var runt 12-år och tyckte den var gigantisk. Min väns pappa som körde båten tog upp alla gäddor vi fick på den tiden och använde som hönsmat. Han ville inte att gäddorna skulle äta upp änderna i sjön...

Jävla trist att folk har så otroligt ont om sunt förnuft. Men sånt är livet. Återspeglas i det här fallet med att ta upp en riktigt fin gädda för att spika upp på en vägg, och i andra fall t.ex. i att slänga ölburkar i naturen, eller bygga vattenkraftverk utan laxtrappor.

Världen är på väg åt helvete ändå, hur mycket vi än diskuterar här. Ut och fiska medan det finns fisk kvar att få istället.
      Bloggen | Portfolio

Kommentera

Ursprungligen postat av lausvik Visa inlägg
        Om ekosystemet rubbas av att en gädda stryker med så är vi nog väldigt illa ute...
        Det är klart att t.ex. en mindre sjös ekosystem påverkas av att döda en fisk högst upp i näringskedjan, eller har jag missuppfattat det?

Edit: Det var verkligen inte hela min poäng med mitt inlägg, poäng var att andra kanske kunde glädjas åt fisken, och att hans son förmodligen fick möjligheten för att någon annan gjort det aktiva valet och släppt tillbaka.
        Senast ändrad av AlexanderF; 2016-08-10, 15:37.

Kommentera

Ursprungligen postat av Husse0416 Visa inlägg
          Jag tror iofs grabbens minne av äventyret skulle stimuleras ännu mer om han fått släppa tillbaka gäddan. En fin känsla att se en sån stor fisk simma iväg ur handen när man releasar. Är det troféfisk är det ju bara spännande att veta att den fortfarande lurar där nere i vattnet nästa gång man åker ut. Detta enskiljda fall är ju ingen stor moralisk fråga tycker jag men jag tycker det är positivt att folk reagerar och att C&R trenden ökar. Det tjänar alla på i slutändan både vi sportfiskarna och havsörnarna också!
          Håller med. Lite utbildning och information till pappan (och andra) hade väl varit mer lämpligt. Om hur viktiga våra stora gäddor är för att någon annan skall få känna på stor fisk i framtiden.

Kommentera

Ursprungligen postat av lausvik Visa inlägg
            Visst, men det kan vara så illa på sina ställen. Vidare är det alltid bara 'en enda', och ju fler som tänker så, desto större kvantitativt tryck på bestånden.
            Oavsett är det inte grabbens fel!

Dock kan jag tycka att man som förälder bör uppfostra sina barn att värna och bevara naturen, det är ju den enda långsiktiga lösningen på olika typer av miljöproblem. Varken fadern eller farfadern kanske inte visste bättre, och det kanske tyvärr säger mer om samtiden är familjen i sig.
            Det är onödigt att skylla på någon (synnerligen bör man inte lasta en liten grabb), men det betyder inte att man inte kan beklaga det inträffade. Man bör ju kunna ha fler tankar i luften samtidigt än en enda.

Kommentera

Ursprungligen postat av riggs Visa inlägg
              Visst, men det kan vara så illa på sina ställen. Vidare är det alltid bara 'en enda', och ju fler som tänker så, desto större kvantitativt tryck på bestånden.
              Oavsett är det inte grabbens fel!

Dock kan jag tycka att man som förälder bör uppfostra sina barn att värna och bevara naturen, det är ju den enda långsiktiga lösningen på olika typer av miljöproblem. Varken fadern eller farfadern kanske inte visste bättre, och det kanske tyvärr säger mer om samtiden är familjen i sig.
              Det är onödigt att skylla på någon (synnerligen bör man inte lasta en liten grabb), men det betyder inte att man inte kan beklaga det inträffade. Man bör ju kunna ha fler tankar i luften samtidigt än en enda.
              Det är summan av all fångst. Titta bara på Vombsjön. På ett år är sjön utfiskad på predatorer. Kokar med betesfisk som nu stör balansen i sjön då de äter djuplankton som egentligen skulle ha ätit växtplankton. Nu är sjön bara en stor grön sörja av växtplankton där det flyter död betesfisk bara för hela ekosystemet är rubbat. Så det är inte bara fisket som påverkas. Det kan ta 10-15 år (kanske mer) att reparera en sådan skada på en sjö.

Kommentera

Ursprungligen postat av Silverfisk Visa inlägg
                Det är summan av all fångst. Titta bara på Vombsjön. På ett år är sjön utfiskad på predatorer. Kokar med betesfisk som nu stör balansen i sjön då de äter djuplankton som egentligen skulle ha ätit växtplankton. Nu är sjön bara en stor grön sörja av växtplankton där det flyter död betesfisk bara för hela ekosystemet är rubbat. Så det är inte bara fisket som påverkas. Det kan ta 10-15 år (kanske mer) att reparera en sådan skada på en sjö.
                Är det så jävla illa med den sjön och säkert massa andra sjöar, då borde väl Sportfiskarna kunna få lite bidrag av kommuner så att dom kan få resurser till att fixa till balansen i dessa sjöar genom att plantera in nya predatorer. Finns kanske inga gädd å abborr odlingar men gös vet jag att det odlas.

Kommentera

Ursprungligen postat av Junk0ne Visa inlägg
                  Är det så jävla illa med den sjön och säkert massa andra sjöar, då borde väl Sportfiskarna kunna få lite bidrag av kommuner så att dom kan få resurser till att fixa till balansen i dessa sjöar genom att plantera in nya predatorer. Finns kanske inga gädd å abborr odlingar men gös vet jag att det odlas.
                  eller stör, vore väl kul!

Kommentera

Ursprungligen postat av AlexanderF Visa inlägg
                    Det är klart att t.ex. en mindre sjös ekosystem påverkas av att döda en fisk högst upp i näringskedjan, eller har jag missuppfattat det?

Edit: Det var verkligen inte hela min poäng med mitt inlägg, poäng var att andra kanske kunde glädjas åt fisken, och att hans son förmodligen fick möjligheten för att någon annan gjort det aktiva valet och släppt tillbaka.
                    Visst, och en fjäril över en sörmländsk äng kan genom sitt vinglande genom sommarluften ge upphov till en tropisk storm... I ett mycket litet vatten påverkar det kanske i mätbar mån att en toppredator faller ifrån. Är vattnet pyttelitet och toppredatorn den enda i sin storleksklass kan denna påverkan vara positiv. Dess gener finns redan i hundratals mindre fiskar som nu får en ökad chans att fylla tomrummet. Vilket åtminstone någon av dem lär göra tills en annan femårig gäddmördare dyker upp...

Kommentera

Ursprungligen postat av abe Visa inlägg
                      eller stör, vore väl kul!
                      Nä, då blir det ännu mera störningar i naturen

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Gäddhängke, 2006-11-14, 19:27
                      64 svar