13.2 kg gädda uppspikad som trofé. - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

13.2 kg gädda uppspikad som trofé.

Collapse
This topic is closed.
X
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Killar, ut och fiska!

Denna gädda kommer inte återuppstå p.g.a. vår diskussion här i tråden.
    sigpic Man lever inte för att fiska - man fiskar för att leva!

Kommentera

Ursprungligen postat av wiloboken Visa inlägg
      Där stod att de hade rensat ur gäddan och slängt resterna. Var i artikeln står det att bara huvudet behålls.
      /Ingemar
      Vi rensade ur den och gjorde en trofé av den på ett träd där hemma. Resterna lade vi ut till havsörnarna.

tolkar jag som att "resterna" är resten av fisken dvs fileer och allt eftersom att trofen var huvudet.

är detta fel så tar jag tillbaka uttalandet.

Kommentera

Ursprungligen postat av Sir Fish-a-lot Visa inlägg
        Killar, ut och fiska!

Denna gädda kommer inte återuppstå p.g.a. vår diskussion här i tråden.
        går inte i halv storm

Kommentera

Jag tolkar texten som dom tog hand om gäddan till mat, huvudet spikade dom upp och renset till fåglarna?

– Vi rensade ur den och gjorde en trofé av den på ett träd där hemma. Resterna lade vi ut till havsörnarna.

Kommentera

Ursprungligen postat av wiloboken Visa inlägg
            Där stod att de hade rensat ur gäddan och slängt resterna. Var i artikeln står det att bara huvudet behålls.
            /Ingemar
            "Spikade upp den på ett träd
            Fisken tog familjen sedan med sig hem för att göra en trofé.
            – Vi har skurit av huvudet och spikat upp det på ett träd, säger Valter själv till Norran.
            Enligt pappa Marcus är det dock inte så brutalt som det låter.
            – Vi rensade ur den och gjorde en trofé av den på ett träd där hemma. Resterna lade vi ut till havsörnarna."

Jag ser ingenting om att de tog vara på köttet för egen konsumtion. Om de gjorde mat av fisken så tycker jag att det är helt okej, bortsett från att den gäddan hade kunnat försöka sig och sprida storväxta gener.

Om de med "rensade ur" menar att de tog vara på köttet så ber jag om ursäkt.
            Men som jag tolkade texten så hade de spikat huvudet på ett träd och kastat kroppen åt fåglarna.
            Hette tidigare Fisktutte, nu heter jag inte så...

Kommentera

Ursprungligen postat av daikai1 Visa inlägg
              som jag skrivit, det är inte dödandet av gädda som var problemet för mig, det är den punkten att de slängde ut gäddkroppen i skogen till "havsörnarna" som antagligen kommer tas av räv och var stolta över det.

Hade de gjort något vettigt med fisken mer än bara dumpa i skogen så hade det varit okej.

du tycker alltså att det är okej att bonka fisk för att dumpa i skogen?
              Jag har inga problem med det om dom nu valt att göra det. Jag äter gärna gädda själv men det händer att jag tar upp gäddor, oftast mindre 2-3kilos för att hacka upp och fylla på rävåteln, detsamma gäller abborre och mört. Sover inte dåligt om nätterna för det och ligger definitivt inte sömnlös över vad någon gjort med en stor gädda, ärligt talat skiter jag högaktningsfullt i vad folk väljer att göra eller inte göra.

Bedriver själv C&R på kanske 98% av alla gäddor jag får.

Kommentera

Det kanske inte är så snyggt att bonka en så stor gädda, men glöm nu inte grabben som fick jättefirren! Vilken upplevelse för honom det kommer han minnas för livet

Kommentera

Jag tror iofs grabbens minne av äventyret skulle stimuleras ännu mer om han fått släppa tillbaka gäddan. En fin känsla att se en sån stor fisk simma iväg ur handen när man releasar. Är det troféfisk är det ju bara spännande att veta att den fortfarande lurar där nere i vattnet nästa gång man åker ut. Detta enskiljda fall är ju ingen stor moralisk fråga tycker jag men jag tycker det är positivt att folk reagerar och att C&R trenden ökar. Det tjänar alla på i slutändan både vi sportfiskarna och havsörnarna också!

Kommentera

Där ser vi att spinnare än en gång är ett väldigt effektivt bete

Kommentera

Jag är ingen C&R fanatiker, och jag är glad över grabbens glädje.

Men jag tycker det är missundsamt att inte släppa tillbaka en så stor fisk. Kanske hade någon annans son eller dotter fått möjligheten att fånga den också, kanske hans son aldrig hade fått möjligheten om den inte släppts tillbaka tidigare. Det är inte bara ekosystemet som rubbas utan även en stor individ (som sjukt nog) kan ge andra personer lika mycket lycka som den gav hans son.
                      Senast ändrad av AlexanderF; 2016-08-10, 15:24.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Gäddhängke, 2006-11-14, 19:27
                      64 svar
                      15 021 visningar
                      1 gilla
                      Senaste inlägg .art
                      av .art