Vad har vi gjort med Stockholms skärgård - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Vad har vi gjort med Stockholms skärgård

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Ursprungligen postat av gabbu Visa inlägg
    Jag pratade med en mycket duktig fiskeprofil som guidar 200 dagar om året som för några år sedan drog igång ett stort projekt med att märka gäddor och alla som fick återfångad fisk fick rapportera in fångstplats, vikt, datum, bete etc. Det rörde sig om ett stort antal märkta gäddor, hur många vågar jag inte svara på men ett stort projekt över flera års tid var det. Det de kom fram till är att de återfångade gäddorna oftast är kvar på samma ställe och att gäddorna blir krokskygga.
    Procenten återfångad fisk var inte hög trots att de fiskade på samma vatten som de märkta gäddorna.

Detta skedde alltså på Åland med 28000 invånare och mycket vatten per individ. Är någon förvånad över att värtan cup är så svårfiskad?

Deras vatten är indelade i privata vatten där bara vattenägarna får fiska, allmänna vatten (en liten del) samt fiskekortsvatten. Lite liknande som Sthlms skärgård var innan det fria handredskapsfisket.

Jag fick möjligheten att fiska på ett privat vatten med mycket lågt fisketryck på Åland i maj månad innan leken. Det var löjligt vad det fanns huggvillig fisk ibland uppemot 6-10 i de bättre vikarna. Det var klart i vattnet och jag har aldrig sett så många gäddor packade bredvid varandra. Jag fiskade precis på samma sätt som jag gjort alla år i Mälaren skillnaden var att vi fick 40 st mot standard 5-8 st som vi fick i Mälaren. Nu tänker några att det var färdiglekt fisk som var huggvillig men tydligen var 30-40 fångade gäddor snittet vår/höst. Höstfisket var tydligen ännu bättre.

Det var löjligt lätt och en ögonöppnare till det du Jerklimpan nämner.

Vill man höja oddsen på vatten med osunt högt fisketryck är det fiske under de milda vintermånaderna som gäller alternativt direkt efter islossning. Då har vattnet fått vila i några månader iaf och gäddorna är som grovast.
    Jag gissar att det är det projekt som Patrik Lehtonen drev tillsammans med Fiskeribyrån på Åland 2010-2011. I så fall är väl i dagsläget över 30 procent av alla de större gäddorna (< 90 cm) i projektet återfångande. Totalt sett var i våras 16% av de höstfångade och märkta fiskarna återfångade en eller flera gånger. För de vårmärkta var motsvarande siffra 21%. Det tycker jag inte är så långt. Mer läsning om märkningsprojektet finns på Patriks webb -> http://www.mapafishingteam.com/sv/va...rkningsprojekt

Men, visst blir fisken krokskygg. Jag fiskar varje sommar i ett privat vatten på Åland där det nästan inte är någon alls som fiskar. Den här sommaren blev det omkring 60 gäddor under en semestervecka där mitt fiske kanske var en till ett par timmar per dag. Första kvällen tog jag och sonen 11 gäddor från bryggan i den riktigt grunda viken som ligger utanför tomten. Kvällarna därefter blir de mer och mer svårfångade...

När det gäller att höja oddsen genom att fiska direkt efter islossningen upplever åtminstone jag att ismetet på många heta platser gör att gäddorna inte får någon vila trots is.

Kommentera

Nr. 1 Freda torsken så att den får komma tillbaka på riktigt i Östersjön. Nr. 2 freda x antal skärgårdsvikar med lekpotential under våren. Nr 3. fortsätt med "gäddfabrikerna" Nr 4. Totalförbud för exploatering (brygg/hamn-byggen mm) av vikar i skärgårdsområden.

Kommentera

Ursprungligen postat av Husse0416 Visa inlägg
        Helt klart!
        Ett fångstregister för oss sportfiskare vore väl guld värt för forskning och förståelse för hur fisket utvecklas. Registrera fisk, längd vikt väder temp och eventuellt fångsplats ( i alla fall området ).
        Jag skulle också vilja se ett märkningsprogram för vissa arter.

När vi märker att fisket redan kraftigt försämrats är det ju lite sent för att vidta åtgärder och det tar lång tid med återhämtningen.

En maxkvot för fisk i allmänhet med tydliga mått/vikt gränser tycker jag är ett jättebra förslag. Vi som ofta kör C&R förutsätter nästan att de flesta gör likadant? Jag har faktiskt ingen aning om hur mkt fisk vi sportfiskare plockar upp egentligen och jag tror inte att det finns någon säker siffra på det ??? Nån som vet?
        Tjääna
        Vet inte om det finns någon bra fångststatistik , men jag tror att det gjorts någon slags "överslagsräkning" över vad sportfisket fångar.

På de vatten jag fiskar (främst abborre) så har jag identifierat 2 båtar som tar upp alldeles för mycket fisk. Vid varje fisketur jag iaktagit dom så har de tagit rubbet som fångats. Och som de flesta känner till så kan abborrfångsterna bli rätt stora när man träffar rätt.

Vi talar om hundratals abborrar. Som jag ser det är det helt åt helvete att ta upp så mycket fisk som sportfiskare. Vad som är ännu värre är att det är helt/fullt lagligt att göra det. Visst det är bara två båtar men hur många krävs det för att fisket skall påverkas? Man kan ju leka med tanken att det finns ett femtiotal personer med båt som har samma inställning som dessa två i stockholms skärgård. Då inser man snabbt att det totala uttaget blir rätt stort.

Sådana här beteenden är ju inget som främjar argument för ett fritt fiske utan precis tvärt om.

Oavsett om fisken klarar sådana uttag eller inte så är det inte så sportfiske skall bedrivas.

Därför så skall det införas begränsningar vad gäller abborrfisket också.

Kul att läsa inläggen i denna tråd, det kommer ju fram massa bra ideer om hur vi skall "förvalta" våra sportfiskar.

Fiske är ingen rättighet utan ett privilegium.

På dom igen
        Bb
        [FONT=Verdana]Karta om Havsöringsplatser i Stockholmsområdet [/FONT]
        [FONT=Verdana] Havsöring i Stockholmsområdet (från land) [/FONT]

Kommentera

Ajoan jag tycker har rätt i mycket av det du säger. Nu läste jag rapporten i sin helhet.
          2010-2015: 2094 märkta gäddor, 374 återfångade.

Du har helt rätt i att 16% inte är särskilt lågt. Dessa återfångster är dock gjorda över en 6 års period, där trenden är dykande allteftersom.

2010: 37st 2011: 129st 2012: 93 2013: 60st 2014: 39 2015: 16st
          Antalet gäddor som vart krokade tre gånger ja då är vi nere på låga 2%. Gäddor krokade 4 ggr då är vi nere på 2.5 promille (!).

Hälften av gäddorna ökade bara någon cm trots att medellängden var 58cm och tillväxten därför borde vara hög. 80% av gäddorna återfångades i närheten av första platsen.

Man kan alltså säga att gäddorna är kvar i vikarna, de ser dragen men de väljer att skygga.
          Senast ändrad av gabbu; 2016-08-08, 10:15.

Kommentera

Ursprungligen postat av Old Firehand Visa inlägg
            Herman;
            Bra formulerat, men lägg gärna till våren 1985...

http://www.trumman.com/fisketips.htm
            Old Firehand
            det klubbades hårt på saida tiden med kan d ha haft en bidragande effekt?
            UFF

krångla inte till det.

StarBaitsHunters
            minken.bloggsida.se/

Kommentera

Ursprungligen postat av Barabajare Visa inlägg
              Tjääna
              Vet inte om det finns någon bra fångststatistik , men jag tror att det gjorts någon slags "överslagsräkning" över vad sportfisket fångar.

På de vatten jag fiskar (främst abborre) så har jag identifierat 2 båtar som tar upp alldeles för mycket fisk. Vid varje fisketur jag iaktagit dom så har de tagit rubbet som fångats. Och som de flesta känner till så kan abborrfångsterna bli rätt stora när man träffar rätt.

Vi talar om hundratals abborrar. Som jag ser det är det helt åt helvete att ta upp så mycket fisk som sportfiskare. Vad som är ännu värre är att det är helt/fullt lagligt att göra det. Visst det är bara två båtar men hur många krävs det för att fisket skall påverkas? Man kan ju leka med tanken att det finns ett femtiotal personer med båt som har samma inställning som dessa två i stockholms skärgård. Då inser man snabbt att det totala uttaget blir rätt stort.

Sådana här beteenden är ju inget som främjar argument för ett fritt fiske utan precis tvärt om.

Oavsett om fisken klarar sådana uttag eller inte så är det inte så sportfiske skall bedrivas.

Kul att läsa inläggen i denna tråd, det kommer ju fram massa bra ideer om hur vi skall "förvalta" våra sportfiskar.

Fiske är ingen rättighet utan ett privilegium.

På dom igen
              Bb
              Håller absolut med!
              I USA, Florida tex, har dom ju kvoter på hur många fiskar av vissa arter man får ta upp per dag/person. Likaså har dom fredningstider för vissa arter under känsliga perioder. Jag tror vi har mycket att lära av jänkarna i denna fråga om vi ska behålla en bra fiskestam.
              Dom har också en ganska aktiv kontroll med sjöpolis (eller vad de nu är för kontrollanter) som kryssar omkring och håller koll på såväl fiske som båtvett/säkerhet. Frivilliga kontrollanter som jobbar ideellt via Sportfiskeförbundet kanske kunde vara en lösning för inte kan väl den snåla statsbudgeten i detta landet räcka till för det?! (försök till ironi, skönt att vi har ett så lågt Skattetryck)
              Jag har alltid tyckt det är konstigt att vi dessutom får lägga nät och långrev inom det fria "handredskapsfisket" på många områden. Jag tycker inte långrev och nät kan kallas för sportfiske och bör ej ingå i det fria fisket.
              /Gustav

Kommentera

Ursprungligen postat av Husse0416 Visa inlägg
                Jag har alltid tyckt det är konstigt att vi dessutom får lägga nät och långrev inom det fria "handredskapsfisket" på många områden. Jag tycker inte långrev och nät kan kallas för sportfiske och bör ej ingå i det fria fisket.
                /Gustav
                Tja, vi har ju en intresseorganisation som kallar sig Sportfiskarna och de har ingen klar definition på vad som är och vad som inte är sportfiske (än mindre några sportfiskeetiska regler) så det är väl inte så konstigt? Hette de inte Fritidsfiskarna en gång i tiden?

Kommentera

Ursprungligen postat av Barabajare Visa inlägg

Bb
                  Sportfiskarna har väl sett till så det blivit en begränsning på abborre i Yngern i Nykvarn där all abborre över 38 cm skall återsättas. Mycket bra initiativ tycker jag :-)

Kommentera

Jag är personligen beredd att stödja förbud i ett par år, om det är vad som krävs som återhämtning (jämte alla andra mer långsiktiga åtgärder). Jag har inte fått en enda fisk i mellersta skärgården under hela 2016, och då har jag ändå fiskat förhållandevis mycket på samma sätt jag gjort under tidigare år med betydligt bättre resultat.
                    Visst, anekdotisk bevisföring är tämligen tveksam i bästa fall, men någonting är helt klart fel.

Kommentera

Ursprungligen postat av minken Visa inlägg
                      det klubbades hårt på saida tiden med kan d ha haft en bidragande effekt?
                      Hej Minken???;

Nu är du verkligen ute och cyklar! Själv brukar jag informera mig ordentligt innan jag nämner andra Gäddfiskare i negativa sammanhang...

Kraftigt blödande Gäddor som var krokade långt nere i svalget samt vibrio- eller sarkomsjuka Gäddor plockade vi i Team Saida alltid upp och avlivade...

Att idag försiktigt lyfta en Gädda med huggkrok långt ut i underkäken eller ännu bättre med Gällocksgreppet är betydligt skonsammare och snabbare än med en håv där Gäddan får gnida av sig det skyddande slemskiktet mot håvgarnet eller vara för länge uppe i luften för att levande kunna returneras...

Sommartid i varmt vatten är det extra viktigt att så snabbt som möjligt returnera stora Gäddor, eftersom stora Gäddor är mycket ömtåligare än små och kräver mer syre...

Vi tolv Gäddfiskare i "Team Saida" införde Catch & Release inom Gäddfisket här i Sverige våren 1977 och följde detta med ytterst få undantag...

I sportfiskekretsar är det Berra Mårdh som sedan massor av år är välkänd och berömd under namnet Minken. Du kan försöka hitta en annan egen pseudonym!

I´ll save the Big Ones for you!

http://www.trumman.com/fisketips.htm
                      Old Firehand

Senast ändrad av Old Firehand; 2016-08-08, 19:22.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Gäddhängke, 2006-11-14, 19:27
                      64 svar
                      15 089 visningar
                      1 gilla
                      Senaste inlägg .art
                      av .art