När det gäller det fria handredskapsfiskets konsekvenser för bestånden i stockholmsskärgården borde Åland utgöra ett nära till hands (i bokstavlig mening) liggande jämförelseobjekt. Visserligen svär jag ofta och innerligt över gyttret av kortfiskeområden (inte för att det kostar utan för att det är svåröverskådligt, krångligt och att man ofta inte är 100 på vilket vatten man har sin krok i) men fisk verkar det finnas.
Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
Vad har vi gjort med Stockholms skärgård
Collapse
X
-
Ursprungligen postat av Old Firehand Visa inläggHej Fredrik "Jerklimpan";
Det här med minskat antal stora Gäddor över 10 kilos vikt i Furusunds och andra skärgårdar inom 15 mils radie från Stockholm får du nog främst skylla på det s.k. "fria handredskapsfisket" som infördes våren 1985. Då blev det fritt fram för Europas hundratusentals Gäddfiskare att nöta och nöta efter Gädda på tidigare svenska klubbbvatten och privata fiskevatten... Resultatet såg du redan början av år 1986...
Så här såg många av "Grisvikens" Gäddor ut förr..http://www.trumman.com/fisketips/galleri_21.htm ..
Idag fordras betydligt större skicklighet att hitta nya "Hot Spots" och upptränad förmåga att fiska på rätt sätt med rätt beten vid rätt tid än vad det gjorde förr....
Den som söker den finner!
http://www.trumman.com/fisketips.htm
Old Firehand
Man måste ju ställa sig frågan om vi sportfiskare verkligen vill våra fiskar väl, varför kan vi inte lämna den att leka ifred för vår egen möjlighet att få fler å större fisk. Info om en större fisk går som en löpeld via sociala forum och antalet båtar ökar explosionsartat med ännu större tryck kort därpå. Så nog påverkar vi allt. Sedan finns det även orsaker vi inte rår över.
Det måste till totalfredade områden där gäddan får leka ostört. Det skulle gagna oss alla.Det finns två ting som är oändliga - universum och människans dumhet, Men när det gäller universum är jag inte helt säker. [Albert Einstein]
Att klaga är som att sitta i en gungstol – du har något att göra men du kommer ingenstans. [Dalai Lama]
Kommentera
-
Ursprungligen postat av Exxet Visa inläggVisst är det som MR. Eldhand säger. Jag har själv sett och upplevt hur fisket påverkas över kort tid. När man påtalar detta i fiske kretsar så får man mothugg i stil med att man är en avundsjuk jävel som inte vill att andra ska få fiska. Men det är INTE vad det handlar om. Saken är den att vi sportfiskare påverkar mer än vi tror även fast vi bedriver C&R. Ser varje vår hur känsliga lekvikar piskas dagar i ända av båt efter båt och ibland kan det vara 3-4 båtar inne i samma lekvatten å dunka. Detta sker mitt under lekperioden. Till råga på allt har vi klubbar som lägger tävlingar mitt i lekperioden.
Man måste ju ställa sig frågan om vi sportfiskare verkligen vill våra fiskar väl, varför kan vi inte lämna den att leka ifred för vår egen möjlighet att få fler å större fisk. Info om en större fisk går som en löpeld via sociala forum och antalet båtar ökar explosionsartat med ännu större tryck kort därpå. Så nog påverkar vi allt. Sedan finns det även orsaker vi inte rår över.
Det måste till totalfredade områden där gäddan får leka ostört. Det skulle gagna oss alla.
Kommentera
-
Finns det någon bra kartläggning av vandringsbeteende och lekplatser för gäddorna runt Sthlms skärgård? Det kan kanske räcka att freda vissa produktiva områden under leken för att gäddbeståndet skal, hämta sig.
Inget projekt på gång för att märka gäddor vid C&R?
Hur gammal är en tioklubbare egentligen?
Kommentera
-
Tjääna
I prnicip allt som skrivits här har varit med och påverkat.
Själv skulle jag kunna tänka mig att man "stängde av" områden från allt fiske i ett antal år, när dessa öppnas så stänger man av ett par nya. Kanske skulle några områden vara helt stängda permanent.
Totalt sportfiske/fiskeförbud under lektid för alla arter. Helt galet att fiska/störa lekande bestånd.
Sen skulle jag vilja se att det tas betalt för sportfiske på "fria" vatten". Pengarna som genereras skall gå till sådant som främjar fisken på dessa områden.
Även hårdare jakt på säl och skarv (inte utrotning).
Även ta tag i hela "Östersjöproblemet". Som det är nu så mår Östersjön och dess innvånare pyton.
Mera tillsyn så att fiskeregler och minimimått följs.
Inför minimått och antalsbegränsningar för alla fiskarter, det kan inte vara meningen att alla skall kunna fylla frysen genom att sportfiska. Med det sagt så innebär det inte att man inte skall få ta hem fisk för att äta.
Se till att utbilda sportfiskare (ungefär som man gör med jägare).
Synen borde vara att det inte är en rättighet att få sportfiska utan ett privilegium.
På dom igen
BbSenast ändrad av Barabajare; 2016-08-07, 04:19.
Kommentera
-
Ursprungligen postat av Barabajare Visa inläggTjääna
Själv skulle jag kunna tänka mig att man "stängde av" områden från allt fiske i ett antal år, när dessa öppnas så stänger man av ett par nya. Kanske skulle några områden vara helt stängda permanent.
Totalt sportfiske/fiskeförbud under lektid för alla arter. Helt galet att fiska/störa lekande bestånd.
Sen skulle jag vilja se att det tas betalt för sportfiske på "fria" vatten". Pengarna som genereras skall gå till sådant som främjar fisken på dessa områden.
Även ta tag i hela "Östersjöproblemet". Som det är nu så mår Östersjön och dess innvånare pyton.
Inför minimått och antalsbegränsningar för alla fiskarter, det kan inte vara meningen att alla skall kunna fylla frysen genom att sportfiska. Med det sagt så innebär det inte att man inte skall få ta hem fisk för att äta.
Synen borde vara att det inte är en rättighet att få sportfiska utan ett privilegium.
På dom igen
Bb
Edit: Sportfiskeförbundet är ju engagerade i många miljöprojekt men jag vill påstå (utan att vara speciellt påläst) att de flesta projekten mest gynnar privata fiskevatten i åar/älvar och att man kanske glömmer tex östersjön eller har jag hoppat i galen sump nu?Senast ändrad av Husse0416; 2016-08-07, 04:51.
Kommentera
-
Ursprungligen postat av Barabajare Visa inläggTjääna
På dom igen
Bb
Om jag inte minns fel så låter väl tyskarna Rügen-gäddorna vara i fred från mars till och med maj med totalt fiskeförbud efter gädda den perioden. Det låter tyvärr jobbigt i mina öron men kanske vore det en bra investering på sikt. Om inte annat så kanske man kan ta tag i det allt bättre hö-fisket under tiden.
Kommentera
-
Ursprungligen postat av Husse0416 Visa inläggJo jag håller med till stor del men med tanke på att vi redan betalar ca 8kr i skatt/mijöavgifter/moms per liter bensin som sammantaget ger mångmiljardintäkter till staten varje år känns det ganska futtigt att samla ihop några enstaka miljoner kr (i bästa fall, eller vad nu ett allmänt fiskekort skulle kunna inbringa). Vi har pengar i statskassan men det gäller att påverka och se till att miljöskatterna används till rätt ändamål. Det finns massor av pengar avsatta till miljöarbete för tex östersjön. Tyvärr är det trots allt mer gäddor i skärgården än folkvalda politiker i riksdagen som kan något om sportfiske. Lobbying är rätt modell!! Detta är väl verkligen en fråga för Sportfiskeförbundet att jobba på.
Edit: Sportfiskeförbundet är ju engagerade i många miljöprojekt men jag vill påstå (utan att vara speciellt påläst) att de flesta projekten mest gynnar privata fiskevatten i åar/älvar och att man kanske glömmer tex östersjön eller har jag hoppat i galen sump nu?
Lobbying är nog ett av de viktigaste redskapen som finns.
Problemet med skattefinansierade medel som jag ser det är ju att beroende på vilka som styr så blir det olika prioriteringar dvs det kan vill väldigt hattigt och kortsiktigt och inga medel alls om det vill sig illa.Det kan ju också bli bra en period. Alltså många sådana projekt kräver långsiktighet.
Jag tror dock att "förvaltaren" oavsett var pengarna kommer ifrån skall vara så opolitisk som möjligt. Frågan blir ju då vilka? Och det vet jag inte riktigt,kanske sportfiskarna eller någon stiftelse.
Men om man ser till all denna problematik som det är med Östersjön, brist, i vissa fall för många (obalans i ekosystemet) fiskar av olika arter,dålig moral/kunskap hos många utövare(yrkes och sportfiskare) , skarv, säl, miljön mm så måste det ju till politiska beslut.
Vissa saker kan vi lösa inom Sverige, andra saker berör ju alla stater runt Östersjön och då blir det väl via EU som det skall lösas. Det krävs alltså massor med arbete innan det kan bli någon övergripande förändring.
Men man måste ju börja någonstans så varför inte börja med att utbilda folk (kanske frivilligt,jag vet inte) i vett å etikett gällande sportfiske och hur man uppför sig i naturen generellt. Kanske skall det finnas på schemat i skolan?
Se till att man får betala en årlig summa för sitt intresse. Skapa mer tillfälliga fredningsområden, sätta stopp för fiske på lekande bestånd.Decimera skarv och säl till rimliga nivåer. Inför fångtbegränsnigar på fler arter som tex abborre.
Personligen skulle jag gladeligen betala ett par tusen om året för att få fiska i Stockholms skärgård och de fria vatten som finns, om jag vet att pengarna gör nytta.
Och som sagt in med tänket. Sportfiske är ingen rättighet utan ett privilegium.
På dom igen
Bb
Kommentera
Foton
Collapse
-
av HejtjofluxenHejsan!
Mitt ex lämnade kvar detta spö i min garderob för över två år sen och verkar inte...4 Foton-
Kanal: Ljugarbänken
2024-11-17, 23:18 -
-
av Classe69Hej på er mina vänner :-)
Imorgon skall jag och mina Sambo köra Norröver och hälsa på Släktingar...1 Foto-
Kanal: Ljugarbänken
2024-07-23, 10:42 -
Relaterat
Collapse
Ämnen | Statistik | Senaste inlägg | ||
---|---|---|---|---|
Startad av Gäddhängke, 2006-11-14, 19:27
|
64 svar
15 128 visningar
1 gilla
|