Vad har vi gjort med Stockholms skärgård - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Vad har vi gjort med Stockholms skärgård

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Vad har vi gjort med Stockholms skärgård

Jag började fiska början på 90 talet då läste fiskejournalen om 110 gäddor över 10 kg i furusunds skärgård. Drömmen var att ha båt där. Men som 15 åring var det bara en dröm. Betydligt senare 2011 ramlade jag över en båtplats av en slump där uppe.
    Jag hade under alla år lärt mig vart dom stora gäddorna var fångade. Jag fiskade i grisbukten och allt vad det heter. Överallt var det fiskare man fick inte vara själv nånstans 3-4 guider var standard att man såg.
    Fisket var bedrövligt dåligt på 5 års fiske fångar jag lika stor fisk som jag gjorde på 2 veckor hemma i den tråkiga sjön i förorten.
    Men fiske är fiske och man vill inte kasta in handduken men snart tröttnar man.
    Vad har jag lärt mig jo gräset är inte grönare längre bort.

Mvh Fredrik

Svaret måste väl vara att det är skarv och säl som tagit alla stora gäddor?

Kommentera

Ursprungligen postat av stefan1 Visa inlägg
      Svaret måste väl vara att det är skarv och säl som tagit alla stora gäddor?
      Nog är skarven en glupsk fågel som vi alla gärna skulla se färre av men dom äter väl ändå inte monstergäddor? Men dom tar väl maten för gäddorna och gäddynglen kanske?

Jag har också fiskat mkt utanför Sthlm på 70/80 talet och då var det gott om gäddor. Trist att höra att det tunnats ut så pass.
      Hur är det med sillen där uppe? Det är ju basföda för skärgårdsgäddan.
      Senast ändrad av Husse0416; 2016-08-06, 11:32.

Kommentera

Förstörda reproduktionsområden (svartbyggda bryggor i tryckimpregnerat virke där det för 25 år sedan var vass), ökad trafik, ökat fisketryck, skarv, säl och säkert en del annat. Fisket är närmast värdelöst jämfört med hur det var på nittiotalet. Då var det nästan omöjligt att inte få gädda. Femkilos var vardagsmat och tiokilos inget man höjde alltför mycket på ögonbrynen över. I år har jag inte ens idats lägga i båten...

Kommentera

Ursprungligen postat av jerklimpan Visa inlägg
          Jag började fiska början på 90 talet då läste fiskejournalen om 110 gäddor över 10 kg i furusunds skärgård. Drömmen var att ha båt där. Men som 15 åring var det bara en dröm. Betydligt senare 2011 ramlade jag över en båtplats av en slump där uppe.
          Jag hade under alla år lärt mig vart dom stora gäddorna var fångade. Jag fiskade i grisbukten och allt vad det heter. Överallt var det fiskare man fick inte vara själv nånstans 3-4 guider var standard att man såg.
          Fisket var bedrövligt dåligt på 5 års fiske fångar jag lika stor fisk som jag gjorde på 2 veckor hemma i den tråkiga sjön i förorten.
          Men fiske är fiske och man vill inte kasta in handduken men snart tröttnar man.
          Vad har jag lärt mig jo gräset är inte grönare längre bort.

Mvh Fredrik
          Hej Fredrik "Jerklimpan";

Det här med minskat antal stora Gäddor över 10 kilos vikt i Furusunds och andra skärgårdar inom 15 mils radie från Stockholm får du nog främst skylla på det s.k. "fria handredskapsfisket" som infördes våren 1985. Då blev det fritt fram för Europas hundratusentals Gäddfiskare att nöta och nöta efter Gädda på tidigare svenska klubbbvatten och privata fiskevatten... Resultatet såg du redan början av år 1986...

Så här såg många av "Grisvikens" Gäddor ut förr..http://www.trumman.com/fisketips/galleri_21.htm ..

Idag fordras betydligt större skicklighet att hitta nya "Hot Spots" och upptränad förmåga att fiska på rätt sätt med rätt beten vid rätt tid än vad det gjorde förr....

Den som söker den finner!

http://www.trumman.com/fisketips.htm
          Old Firehand

Kommentera

Ursprungligen postat av lausvik Visa inlägg
            Förstörda reproduktionsområden (svartbyggda bryggor i tryckimpregnerat virke där det för 25 år sedan var vass), ökad trafik, ökat fisketryck, skarv, säl och säkert en del annat. Fisket är närmast värdelöst jämfört med hur det var på nittiotalet. Då var det nästan omöjligt att inte få gädda. Femkilos var vardagsmat och tiokilos inget man höjde alltför mycket på ögonbrynen över. I år har jag inte ens idats lägga i båten...
            Herman;
            Bra formulerat, men lägg gärna till våren 1985...

Old Firehand

Kommentera

Precis som Leif säger fria handredskaps fisket förstört mycket. Nu när jag är småbarnspappa hinner man inte fiska så mycket som förr. Men när jag åker till jobbet möter jag guidebåtarna inne i Åkersberga det är flera gånger i veckan under högsäsong på väg åt Norrtälje hållet.
              Sen åker självklart deras kunder ut på samma ställen vilket är svårt att undvika.

Kommentera

Kanske inte ens idé att lägga i båten om man inte ska bada förstås.
                Senast ändrad av jerklimpan; 2016-08-06, 15:35.

Kommentera

Ett fiskeförbud under våren likt på Gotland vore tråkigt men kanske nödvändigt. Många fiskare verkar ha svårt att hålla sig ifrån vassen under leken. Sen tycker jag går att diskutera hur skadliga fisketävlingar är för ett redan svagt bestånd.

Kommentera

Ursprungligen postat av jerklimpan Visa inlägg
                    Kanske inte ens idé att lägga i båten om man inte ska bada förstås.
                    Hej Fredrik Jerklimpan;

Det är självklart att du ska lägga i din båt. Motgångar är till för att övervinnas....

Studera dina sjökort och leta efter nya, tänkbara "Hot Spots". Om du inte får några över 10 kilo vid de tre närmaste Gäddfisketurerna är det bara att söka vidare på olika platser och områden. Testa gärna Bomber B16 och B17A samt Heddon Lucky 13 X2400 och X2500 på grundare vatten samt Cisco Kid och Swim Whizz i djupare vatten...

Sedan jag sålde mitt fritidshus i skärgården har det blivit mest Gädd- och Gösfiske på hemmaplan Mälaren. Min senaste monstergädda över 13 kilos vikt var lördagen de 26 juli 2008 då Gös-Ulla och jag trollade Gös på Norra Björkfjärden mellan Fageröflisan och Ärtskär....

Vi fick 11 st Gösar vid trollingen mellan 4,9 och 1,8 kilo på Bomber, Cordell och Smithwick wobbler...

När vi stannade till, ankrade båten och fikade gjorde jag några testkast med en gul/grön Heddon Baby Lucky 13 X2400 GRA över en nategrynna och en Gädda på 13,5 kilo bordades, vägdes och returnerades...

Det blåste 5 - 7 m/sek från sydost och ytvattentemperaturen var hela +23,8 gr. C.

Memories!

Old Firehand

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Gäddhängke, 2006-11-14, 19:27
                    64 svar
                    15 088 visningar