Superbeten - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Superbeten

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Superbeten

Tja!

Som rubriken superbeten är kanske att ta en smula,lol!

Vad jag menar är att just vissa exemplar av wobbler fiskar extra bra.
    Tex vid gös trolling har jag 2st Smithwick,en blå/silver och en Clown som fångar minst dubbelt så mycket som mina andra i mitt tycke identiska Smithwick gör.

Har upplevt samma sak med andra wobbler oxå,en Swim whiss orange/gul som nästa var magnetisk på gädda! Kunde få 10 gäddor på en tur på den och inte ett PET på andra spöet med likadan wobbler.

Verkar som vissa exempla av wobbler fått en extra harmonisk gång,nosöglan justerad perfekt och vikten av krokarna harmoniserar med helheten på någe vis fisken gillar.

Skulle vara kul med lite input från er andra i ämnet.
    Nyfiken oxå på vad de tyngre snubbarna som fiskat sen Dacke sket i trasorna,OF mfl har för erfarenheter i saken!
    Där det fiskats med en sanslös massa beten under många år...

Nu är jag ju inte på långa vägar så erfaren som OF men just detta fenomen med att två till synes identiska drag fiskar olika har jag råkat ut för sedan 70-talet .

Två till synes likadana Droppen silver men bara den ena gav fisk mm

Jag kan ju förstå om wobblers går lite olika , de har ju så många inställningsmöjligheter men spinnarskedar och skeddrag borde ju komma ur stansmaskinen tämligen identiska .

Har just nu två Slider som fiskar helt olika trots samma riggning , har vägt dragen och de är inom grammet .
    Tyngdpunkten verkar vara lika då man lägger dem på ett knivblad och de har samma färg .

Trots detta ger den ena betydligt mer fisk .
    Spiggpimplare

Kommentera

För nåra år sedan köpte jag mest på skoj en djupgående Stormwobbler i en lumpbod som hade utförsäljning. Den låg länge i beteslådan medan Bomber och Rapala fick nästan all tid i vattnet.
      Men så tänkte jag en dag att jag skulle i alla fall ge Stormbetet en chans och jag hann inte mer än släppa ut det så satt det en gös på... Det mönstret upprepade sig, den var ett superbete för gös i min hemmasjö.
      Då vill man ju ha fler så att man åtminstone kan ha en på var sida av båten när man trollar. Dessvärre visade det sig att just den färgen hade utgått, förmodligen därför lumpboden kunde sälja den billigt. Så det blev till att vara extra försiktig med den.
      Men så var jag i Motala och jobbade och tog vägen förbi Olas Sportfiske och där hängde två ex av superwobblern. Naturligtvis slog jag till på båda.
      Men, för att anknyta till ämnet, visst fiskar de gös, men inte alls som den första jag köpte. Som numera sitter någonstans i Möckelns bottenvegetation.
      Skit fiske!
      Gösta

Kommentera

Kul!
        Stämmer exakt med mina erfarenheter,har oxå haft spinnare som utfiskat andra av samma sort.

Kommentera

Det vet alla som i någon utsträckning ägnat sig åt fiske, att det finns mycket som inte låter sig förklaras förnuftsmässigt. En av dessa saker är förekomsten av turdrag; beten som besitter magiska egenskaper när det gäller att locka fisk. Ett sådant drag kan, utifrån gängse normer och förklaringsmodeller, vara hur "fel" som helst men ändå vara en osviklig fiskmagnet. Beten med sådana egenskaper är sällsynta och i egentlig mening dyrbara. Naturligtvis låter de sig inte kopieras eller massproduceras. En klok och erfaren fiskare är därför inte snar att kritisera eller ifrågasätta en fiskebroders till synes befängda val av drag. Det kan ju mycket väl vara så att draget ifråga är ett turdrag.

Till turdragens egenheter hör, att deras magiska attraktionskraft ofta(st) är knuten till en viss ägare/användare. Det är därför i regel fåfängt att, i försök att främja sin egen fiskelycka, försöka komma över en fiskebroders turdrag. En annan egenskap hos turdragen är att de endast fungerar om användaren verkligen tror på dem. Detta är mycket känsligt och det räcker oftast med att den som fiskar med draget börjar fundera över om inte ett annat bete skulle kunna fungera bättre för att magin ska vara som borttrollad.
          Senast ändrad av lausvik; 2016-07-11, 16:40.

Kommentera

Hahahaha!

Så sant så

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
            Startad av Gäddhängke, 2006-11-14, 19:27
            64 svar
            15 132 visningar