Säsongens HÖbete hittills!? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Säsongens HÖbete hittills!?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Säsongens HÖbete hittills!?

Tjenare. Som rubriken lyder tycker jag det vore intressant att höra från fler Havsöringsfiskare vilket som hittills varit säsongens bete 2016.

Inte nog med att jag i stort sett helt inriktat mig på bara havsöringfisket dom senaste åren, jag har dessutom lagt till med en alldeles onödigt och dyr ovana att ha ett behov av att ha precis alla beten för havsöringen som finns, i stort sett. Vilket egentligen är ganska löljigt, men det blir väl så när man fastnar för en art eller fisketeknik att man vill utveckla sig och sin utrustning till det maximala för just det fisket. Pågrund av detta betes intresse så har jag fört noteringar för varje säsong vilket drag som gett bäst mm.

Så till mitt egna bidrag, kör lite historik med bara för jag tycker det är så kul :P.

2012: Viking Herring-Björn special(självlys)

2013: Hansen stripper-Vit

2014: Viking Herring-Guld/röd och Hansen Stripper-Vit

2015: Sandgrävlingen(Låååångsamt fiskad), Westin Sølvpilen-Sinking Wedding. Den här säsongen var det bara grönt för mig som gav resultat värt att notera.

Och 2016 då som var poängen . Westin Sølvpilen-Grön och blå, det här draget och varit helt oustanding för mig. Hansen Silver Arrow-Green silver tobis.

Charmen med havöring fisket är ju att det lika mycket handlar om att hamna på rätt plats i rätt tidpunkt, men jag vill ändå intala mig att betet spelar lika stor roll haha. Men problemet som uppstår när ett bete ger fisk är att man också fiskar just de dragen mer, vilket egentligen gör statistiken lite orättvis. Inför denna säsong införskaffades helt nya beten för mig tex, MO Coast Ranger, Savage gear seekers, Zazza och truttan. Dessa har inte gett någon fisk alls, men har heller inte hård fiskat efter som Sølvpilen varit såpass bra.

Hade varit oerhört intressant att höra från er andra vad som gett bäst utdelning, jag menar det är ju inte detsamma som att dela med sig av en hotspot direkt, eller haha

Jag tror de betet som man använder mest kommer leverera bäst... Brukar vara så. Sen bara för man bytar bete å får fisk på första kastet betyder inte alltid att de är för du bytade bete, kan vara för att fisken just råkade stanna å kolla på dit bete vid de kastet... Eller helt enkelt inte fanns där förens du tog de kastet. Men man tror vad man vill, de är därför man fiskar och orkar fortsätta fiska.

Jag kör bete efter vad som går å fiska där jag fiskar, jag kan inte direkt stå å kasta rakt ut i ett sund där de är 3-4meter djupt hela tiden med 20-40g drag (Dessutom försvinner lite de härliga med HÖ fisket om man pilkar upp dem från pirar/hamnar elr liknande, jag kör vadare all the way.)

Själv skulle jag säga att Westin's 360 å snurrebassen är de som använts mest när jag fiskat efter hö med drag (Vilket bara hänt 3-4gånger i år. Sen har självklart hansen stripper 12 en speciellt plats i min ask efter den där magiska premiärdagen på västkusten med 24landade öringar på runt 2 timmar och minst lika många tappade/missade beroende hur man ser de på knappt en halv meters djupt vatten med vadare självklart.

Men har som sagt börjat köra fluga, så blivit just fluga 90% av gångerna detta året.
    Observera - lys ej på jordekorrarna, de kan bli bländade.

Kommentera

Ursprungligen postat av Lundh82 Visa inlägg
      Tjenare. Som rubriken lyder tycker jag det vore intressant att höra från fler Havsöringsfiskare vilket som hittills varit säsongens bete 2016.

Inte nog med att jag i stort sett helt inriktat mig på bara havsöringfisket dom senaste åren, jag har dessutom lagt till med en alldeles onödigt och dyr ovana att ha ett behov av att ha precis alla beten för havsöringen som finns, i stort sett. Vilket egentligen är ganska löljigt, men det blir väl så när man fastnar för en art eller fisketeknik att man vill utveckla sig och sin utrustning till det maximala för just det fisket. Pågrund av detta betes intresse så har jag fört noteringar för varje säsong vilket drag som gett bäst mm.

Så till mitt egna bidrag, kör lite historik med bara för jag tycker det är så kul :P.

2012: Viking Herring-Björn special(självlys)

2013: Hansen stripper-Vit

2014: Viking Herring-Guld/röd och Hansen Stripper-Vit

2015: Sandgrävlingen(Låååångsamt fiskad), Westin Sølvpilen-Sinking Wedding. Den här säsongen var det bara grönt för mig som gav resultat värt att notera.

Och 2016 då som var poängen . Westin Sølvpilen-Grön och blå, det här draget och varit helt oustanding för mig. Hansen Silver Arrow-Green silver tobis.

Charmen med havöring fisket är ju att det lika mycket handlar om att hamna på rätt plats i rätt tidpunkt, men jag vill ändå intala mig att betet spelar lika stor roll haha. Men problemet som uppstår när ett bete ger fisk är att man också fiskar just de dragen mer, vilket egentligen gör statistiken lite orättvis. Inför denna säsong införskaffades helt nya beten för mig tex, MO Coast Ranger, Savage gear seekers, Zazza och truttan. Dessa har inte gett någon fisk alls, men har heller inte hård fiskat efter som Sølvpilen varit såpass bra.

Hade varit oerhört intressant att höra från er andra vad som gett bäst utdelning, jag menar det är ju inte detsamma som att dela med sig av en hotspot direkt, eller haha
      Hej Lundh;

Testa det här Lax- och Öringdraget nästa gång du fiskar Havsöring.http://www.trumman.com/candy/lef_candy.htm ..

Old Firehand

Kommentera

För min del brukar hö-beten ha en förmåga att utgå ur produktion så fort jag får ett par öringar på dom ��Så nu har jag bestämt att mitt nästa favvodrag ska vara relativt billigt och tillverkas i stor upplaga..

Kommentera

Hehe ja du, jag minns hrm var det förra eller förrförra året/säsongen tro, när Viking Herring tillverkningen låg nere, panik. Det är ett drag som alltid funnits med redan när man var liten och är ett måste i lådan.

Kommentera

Ursprungligen postat av Edguy Visa inlägg
            För min del brukar hö-beten ha en förmåga att utgå ur produktion så fort jag får ett par öringar på dom ��Så nu har jag bestämt att mitt nästa favvodrag ska vara relativt billigt och tillverkas i stor upplaga..
            Kanske en hederlig Toby borde passa dina önskemål. Med alla vikter och storlekar den finns i går det att hitta ett drag som inte snurrar i ytan när farten ökar, tex vid driftfiske från båt. Många drag har tyvärr tendensen att ofta snurra.

Kommentera

Jag har aldrig fått en havsöring men jag har i alla fall haft kompisar som fått denna sesongen var en av dem var på 4 kg. Saken är att många av mina kompisar flugfiskar men annars ett annat framgångsrikt drag har varit Zazza från svartzonker. Dock har även draget Toby från Abu Garcia varit framgångsrikt. Det är en speciell sak med Toby draget, ingen av mina kompisar har fått en HÖ under 2 kg på den. Detta kanske är ren tur men det kanske är något. Dock fick dem inte napp lika mycket eftersom det kryllar med småfisk i Höllviken. Nästa sesong ska jag ta en havsöring

Skitfiske !
              There are two types of fisherman - those who fish for sport and those who fish for fish.

Kommentera

Fluga is tha shit
                Annars gillar jag Juoppo draget
                Med reservation för stavningen på draget
                Du får inte mer fisk för att du har dyra grejor
                Flugfiske är en Livs-stil
                2016 har jag blivit Multifrälst

Kommentera

Snaps och Viking herring har alltid varit mina favoriter och kommer alltid att vara mina favoriter, men jag jävligt sugen på att testa den där Snurrebassen som min polare snackar så bra om/ sketfiske

Kommentera

Ursprungligen postat av harlequine Visa inlägg
                    Kanske en hederlig Toby borde passa dina önskemål. Med alla vikter och storlekar den finns i går det att hitta ett drag som inte snurrar i ytan när farten ökar, tex vid driftfiske från båt. Många drag har tyvärr tendensen att ofta snurra.
                    Jodå, det finns ett gäng toby i lådan såklart. Kör mycket med truttan. Går bra i alla farter, kastar bra, finns många färger och billiga också.. Tillsammans med zaa zaa, gladsax, vicke, kutlingen och ismo salza. Då hsr man täckt upp med några olika rörelsemönster. Har skaffat hansen stripper. Gillar gången men har inte fått på dom..

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Gäddhängke, 2006-11-14, 19:27
                    64 svar
                    15 094 visningar
                    1 gilla
                    Senaste inlägg .art
                    av .art